شمانیوز
شما نیوز

توسعه یافته‌ها بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند

شیر یکی از ارزشمند ترین فرآورده‌های غذایی دنیاست که سرانه مصرف آن در کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است.

توسعه یافته‌ها بیشتر لبنیات مصرف می‌کنند

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی (فائو) به مناسبت روز اول ژوئن (روز جهانی شیر) گزارشی در مورد مهمترین تحولات بازار شیر در جهان ارائه می‌دهد که در ادامه بخش‌هایی از  این گزارش را مرور خواهیم کرد.

فائو در گزارش سال جاری خود نوشت: «مطالعات نشان داده است با افزایش متوسط درآمد خانوارها در کشورهای صنعتی، تقاضا برای مصرف شیر و فرآورده های لبنی افزایش پیدا می‌کند.

بررسی‌ها نشان داده است مصرف شیر در جوامع با سطح درآمد و میزان درآمد قابل استحصال رابطه مستقیم دارد به گونه ای که با افزایش درآمد خانوارها در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، تقاضا برای شیر و دیگر محصولات لبنی رشد می‌کند.

ازاوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی تا کنون سرانه مصرف شیر در کشورهای در حال توسعه دنیا دو برابر، مصرف گوشت سه برابر و مصرف تخم‌مرغ ۵ برابر شده است.

بر پایه این گزارش، در برخی ازمناطق فقیر دنیا از قبیل کشورهای جنوب صحرای آفریقا مصرف شیر در دو دهه اخیر نه تنها رشدی نکرده است بلکه روند نزولی هم داشت.

جایگاه ایران در طبقه بندی سرانه مصرف شیر

طبق این گزارش، کشورهای دنیا از نظر سرانه مصرف شیر در سه گروه جای می‌گیرند. اول کشورهایی که سرانه مصرف شیر در آنها بالاتر از ۱۵۰ کیلوگرم در سال است و استرالیا و کشورهای اروپای غربی وکشورهای امریکای شمالی در این گروه قرار دارند.

به گزارش سایت سبک زندگی پگاهی، در گروه دوم کشورهایی قرار دارند که سرانه مصرف شیر در آن‌ها بین ۳۰ کیلوگرم تا ۱۵۰ کیلوگرم در سال است.

ایران، هند، ژاپن، کنیا و کشورهای آمریکای لاتین در این دسته قرار دارند که  شامل کشورهایی است که مصرف فرآورده های لبنی در آنها درسطح متوسط قرار دارد.

سوم کشورهایی هستند که سرانه مصرف پایینی دارند و میزان مصرف سالانه در این کشورها کمتر از ۳۰ کیلوگرم است و ویتنام و سنگال و اغلب کشورهای جنوب شرقی و شرق آسیا  و کشورهای واقع در آفریقای مرکزی در این دسته جای گرفته اند.

سهم انرژی تامین شده با استفاده از شیر

فائو در گزارش سال جدید خود اعلام کرد در کشورهای آفریقایی و آسیایی مردم ۳ تا ۴ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از مصرف شیر و لبنیات تامین می‌کنند، در حالیکه در کشورهای اروپایی و کشورهای واقع شده در اقیانوسیه  بالغ بر ۶ درصد از انرژی مصرفی مردم از شیر و فرآورده های لبنی تامین می‌شود.

در کشورهای آفریقایی و آسیایی مردم تنها ۶ تا ۸ درصد از پروتئین مورد نیاز خود را از مصرف شیر تامین می‌کنند در حالیکه در کشورهای صنعتی و توسعه یافته قاره آمریکا و اروپا، سهم شیر در تامین پروتئین مورد نیاز مردم بیش از ۱۹ درصد است.

از طرف دیگر در قاره آسیا و آفریقا تنها ۷ درصد از چربی مورد نیاز مردم از مصرف شیر و لبنیات تامین می‌شود ولی در اروپا ۱۲ درصد از چربی مورد نیاز بدن افراد و در کشورهای اقیانوسیه و آمریکای شمالی ۱۴ درصد چربی مورد نیاز بدن افراد از مصرف شیر تامین می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied