شمانیوز
شما نیوز

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه روزی است؟

بلک فرایدی (جمعه سیاه) روزی مخصوص فرهنگ آمریکایی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر، تحت‌ تأثیر جهانی‌‌سازی و تجارت الکترونیک قرار گرفته است.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه روزی است؟

یکی از معروف‌ترین رویدادهای فروش ویژه با تخفیف بسیار زیاد «   بلک فرایدی   » (  Black Friday  ) یا «  جمعه سیاه  » است که در اکثر نقاط جهان برگزار می‌شود. حتی چند سالی است که  حراج جمعه سیاه  در ایران هم‌ زمان با دیگر کشورهای دنیا این شب برگزار می‌شود. اگر دوست دارید بدانید بلک فرایدی چیست و جمعه سیاه چه روزی است متن زیر را بخوانید:

جمعه سیاه یا بلک فرایدی

بلک فرایدی یا جمعه سیاه نامی است که برای اشاره کردن به آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر مرسوم شده است. این روز در امریکا و بسیاری کشورهای دیگر آغاز فصل خرید کریسمس محسوب می‌شود. بازارهای اقتصادی کشورهای مختلف در این روز با حراج و تخفیف رونق بیشتری در مقایسه با سایر فصول و ماه‌های سال می‌گیرند و خریداران با شوق و شور زیاد به فروشگاه‌های مختلف هجوم می‌برند.

البته طبیعی است که با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا که همچنان در تمام جهان ادامه دارد، در سال ۲۰۲۰ بیشتر شاهد رونق گرفتن حراج‌های اینترنتی و آنلاین در روز بلک فرایدی باشیم.

یکی از بزرگترین رویداد های اقتصادی دنیا

بلک فرایدی شاید یکی از مهم‌ترین رویدادها برای خریداران و فروشندگان محصولات مختلف باشد. این رویداد از سال ۱۹۵۲ به‌‌صورت رسمی هر سال یک روز پس از روز شکرگزاری (Thanksgiving) در ایالات متحده امریکا برگزار می‌شود.

روز شکرگزاری در امریکا به چهارمین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر گفته می‌شود که دیرباز آغاز فصل خرید کریسمس بوده است. با این حساب جمعه سیاه در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر است که جزو اولین روزهای خرید عید سال نوی میلادی برای امریکایی‌ها به حساب می‌آید.

مهم‌ترین مولفه‌ی جذاب بلک فرایدی برای مشتریان و خریداران، تخفیف بلک فرایدی و حراج‌های قابل توجه روی بسیاری از اجناس است. این تخفیف‌ها توجه بسیاری از مشتریان را به سمت بازارهای آنلاین و آفلاین جلب می‌کنند و تعداد زیادی از افراد به سوی این بازارها هجوم می‌برند.

خشونت در جمعه سیاه

طی بازه‌ی چند روزه‌ی این رویداد بسیاری از فروشگاه‌های آفلاین در آمریکا از ساعت ۶ صبح و حتی قبل از آن باز هستند و فروش خود را از اولین‌ ساعات روز آغاز کنند.

یکی از اتفاقات معمول در حراج جمعه سیاه خشونت مشتریان نسبت به یکدیگر برای به‌دست آوردن اجناسی است که تخفیف بسیار بالایی خورده باشند. برای مثال در سال ۲۰۰۶ بیش از هفت گزارش خشونت در بلک فرایدی در امریکا منتشر شده بود که در آنها ۹۸ نفر در جدال برای به‌‌‌‌دست آوردن محصولات دلخواهشان زخمی شده بودند.

در کدام کشورها برگزار می شود ؟

با وجود این که بلک فرایدی یک سنت امریکایی است اما طی این رویداد میزان فروش در بسیاری از کشورهای دیگر هم مانند امریکا رشد چشمگیری پیدا می‌کند. در این روز بازارها در بسیاری از کشورها مثل کانادا، برزیل، سنگاپور بریتانیا و حتی در کشورهایی مثل مکزیک، رومانی،‌ هند، فرانسه، آلمان و… تا دو برابر وضعیت معمول رونق می‌گیرد.

پیشینه بلک فرایدی

قرن‌ها است که صفت (سیاه) در فرهنگ‌های مختلف برای توصیف رویدادی بدشگون استفاده می‌شد. در تاریخ آمریکا، عبارت «جمعه سیاه» به رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره دارد. پس از پایان جنگ داخلی آمریکا، بین ایالات متحده آمریکا و ایالات مؤتلفه آمریکا، نوبت به دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا رسید. بدین ترتیب، ایالت‌های شکست خورده جنوبی، مورد بازسازی ایالت‌های شمالی پیروز قرار گرفتند. دو تن از زمین خواران آن دوره به نام جِی گولد (Jay Gould) و جیمز فیسک(James Fisk) به واسطه خریدهای عمده در مدتی کوتاه، انحصار موقت طلا را به دست گرفتند. آن‌ها از این طریق سود کلانی به دست آوردند. دولت وقت که به‌موقع متوجه این سوءاستفاده نشد، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد تا قیمت از دست رفته ثابت شود. اما در نهایت، زندگی بسیاری ویران شد، و از آن روز به نام جمعه سیاه یا بلک فرایدی یاد می‌شود.

بلک فرایدی 99 چه زمانی است؟

جمعه سیاه همیشه روز بعد از روز شکرگذاری است. در سال 2020 بلک فرایدی روز جمعه به تاریخ 27 نوامبر (7 آذر) خواهد بود. در این روز بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی و دیگر فروشگاه‌ها تخفیفات ویژه‌ی را قرار می دهند که لیست فروشگاه ‌های کشور در ادامه همین مطلب برای سال 99 قرار داده خواهد شد.

بلک فرایدی در ایران

این سال‌ها، پای بلک‌فرایدی به ایران هم باز شده است. وبسایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی سعی دارند که با عرضه تخفیف‌های مختلف به بلک‌فرایدی بپیوندند؛ یعنی همان تاریخ مشخصی که فروشگاه‌های معتبر دنیا با ارائه تخفیف‌هایی شگفت‌انگیز به مشتریان برای خریدی به صرفه کمک می‌کنند. البته خارجی‌ها به خاطر نزدیکی به کریسمس در فروشگاه‌های‌شان بنای یک تخفیف درست و حسابی را گذاشته‌اند تا گروه‌های مختلف مردم راحت‌تر بتوانند خرید کنند. از آن‌جا که الگوبرداری از عادت‌های خوب جز عادت‌های خوب است، در ایران هم این رسم باب شده است.

بلک فرایدی آمازون

فرقی نمی‌کند که به‌دنبال خرید لباس و پوشاک هستید، به لوازم آرایشی نیاز دارید، دنبال خرید لوازم الکترونیکی هستید یا هر چیز دیگر؛‌ حالا چند سال است که می‌توانید مانند مردم نقاط دیگر دنیا خرید از آمازون را تجربه کنید. آمازون در بلک‌فرایدی یا همان جمعه سیاه، تخفیف‌هایی ارائه می‌کند که به‌شدت تعجب خواهید کرد و البته خوشحال خواهید شد. این تخفیف‌ها گاهی به ۹۵ درصد هم می‌رسد.

مالتینا بعنوان واسطه خرید بین شما و آمازون کانالیست تا مشتریان عزیز بتوانند از تخفیفات منحصربفرد آمازون استفاده کرده و خریدی دلپذیر را داشته باشند. شما میتوانید محصول مورد نظر خود را از آمازون امریکا سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید از آمازون چگونه انجام می‌شود؟

برای بلک فرایدی آماده باشید؛ فقط کافی است به وب سایت هایی که در این مورد در گوگل وجود دارند مراجع کنید و سفارش بدهید و دیگر نگران دریافت خریدهایتان نباشید. به سایت آمازون بروید، لینک محصول مورد نظر را کپی کنید و در سایت مورد نظر قرار دهید.

 

 

منبع: رکنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied