شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

برترین اپراتور در ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه همچنان همراه اول

با اجرای طرح ترابردپذیری از سال 95 تاکنون که به مرحله اشباع نزدیک شده است، شیب مهاجرت کاربران از شبکه‌های ایرانسل و رایتل به همراه اول، به نسبت معکوس، همواره صعودی بوده است.

برترین اپراتور در ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه همچنان همراه اول

به گزارش شمانیوز، اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه پس از تاخیری ۱۰ ساله، از مرداد سال 95 به طور رسمی آغاز شد. اجرای این طرح، مشترکان تلفن همراه را قادر کرد تا با حفظ شماره تلفن فعلی خود، به اپراتوری که خدماتی با کیفیت بالاتر ارائه می‌دهد مهاجرت کنند.

 

طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه یا Mobile Number Portability (MNP) در ایران پس از پیگیری‌های وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت یازدهم عملی شد؛ واعظی سکاندار وقت وزارت ارتباطات معتقد بود اجرای این طرح، آزمون واقعی اپراتورها خواهد بود.

 

اما طرح ترابردپذیری چیست؟ ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند با یک شماره واحد از‌ اپراتورهای مختلف تلفن همراه استفاده کنند، بر همین اساس کاربران می توانند اپراتور خود را بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه تغییر دهند. در این صورت کاربر قابلیت استفاده از همه خدمات ارائه شده در اپراتور پذیرا را دارد و همچنین تعرفه پرداختی اپراتور پذیرا برای کاربر اعمال می شود.

گفتی است؛ وجود خدمت ترابرد در اپراتورهای تلفن همراه، رقابت در میان اپراتورها را افزایش داده و درنتیجه بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده با هزینه های کمتر را منجر می شود.

 

اما این طرح از زمان اجرای آن تاکنون با مزایایی همراه بوده است که از جمله می توان به افزایش رقابت میان اپراتورها و بهبود در سطح کیفی ارائه خدمات ، کاهش مشکلات آنتن دهی و شبکه، کاهش قیمت سیم‌کارت‌های عادی، ارائه سرویس‌های جذاب‌تر و غیره اشاره کرد.

 

نکته جالب توجه این است که این طرح ملی (ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه) با تصور افزایش نقل و انتقالات خطوط از همراه اول به سایر اپراتورها اجرایی شد اما با استارت آن، نتیجه‌ای معکوس را به همراه داشت به طوری که بیشترین مهاجرت از سوی کاربران و مشترکان اپراتورهای جوان (ایرانسل و رایتل) به سمت اپراتور اول تلفن همراه کشور صورت گرفت.

در چنین شرایطی با توجه به آمارها و گزارشات دوره ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از زمان اجرای طرح ترابردپذیری، همراه اول برنده این طرح بوده است.

 

براساس این گزارش، به دنبال اجرای این طرح از روزهای ابتدایی، شیب مهاجرت کاربران از اپراتورهای ایرانسل و رایتل به اپراتور اول صعودی بود و این شیب تاکنون ادامه دارد به طوری که مشترکان اپراتورهای دیگر، ترجیح دادند که از خدمات همراه اول استفاده کنند.

 

براساس جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون یک میلیون و 357180 نفر درخواست ترابرد داشته اند که از این تعداد 598433 مشترک از ایرانسل و 62448 مشترک از رایتل به همراه اول مهاجرت داشته اند، این در حالی است که 562657  مشترک از همراه اول به شبکه ایرانسل و حدود 25483 مشترک از همراه اول به شبکه رایتل منتقل شده است.

 

میزان ترابرد برحسب اپراتورهای پذیرا به این ترتیب است که همراه اول حدود 49 درصد از مشترکین سایر اپراتورها را جذب کرده، ایرانسل 47 درصد و رایتل فقط حدود 4 درصد از مشترکان سایر اپراتورها را جذب کرده  است.

 

در سالهای اول اجرای این طرح، شیب ترابرد افزایشی بود اما امروز میزان ترابرد در مقایسه با سالهای ابتدایی آن کاهش یافته است و با شیب نزولی همراه است. این امر نشان از از اشباع درخواست ها در این زمینه دارد. به عبارتی اکنون تمایل کاربران برای ترابرد بسیار کاهش یافته و گزارش ها و نمودارهای سازمان تنظیم مقررات بیانگر این مطلب است.

 

در چنین شرایطی برخلاف تصور اغلب کارشناسان مبنی بر اینکه با اجرای طرح ترابردپذیری اپراتور اول بیشترین خسارت را متحمل شود و مشترکانش به سایر اپراتورها کوچ کنند اما این اپراتور توانست بیشترین جذب مشترک را در طول اجرای این طرح از اپراتورهای جوان‌تر داشته باشد.

گزارش: معصومه افلاکی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied