شمانیوز
شما نیوز

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی

عدالت درمانی هدف اصلی سطح بندی خدمات تامین اجتماعی است

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در یک ارتباط اینترنتی با شبکه خبر درباره جزئیات سطح بندی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، توضیحاتی داد.

عدالت درمانی هدف اصلی سطح بندی خدمات تامین اجتماعی است

به گزارش شمانیوز، دکتر امیرعباس منوچهری، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، درباره جزئیات سطح بندی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بر اساس قانونی که حدود ۳۰ سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تحت عنوان قانون الزام، بخشی از خدمات درمانی بیمه شدگان به عهده سازمان تامین اجتماعی است و می‌توان گفت متولی درمان حدود نصفی از مردم ایران، تقریبا ۴۵ میلیون نفر بیمه شده ما هستیم.

 

وی ادامه داد: در واقع سازمان تامین اجتماعی اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات است. در طول ۳۰ سال گذشته، با توجه به تغییرات متنوعی که در کشور اتفاق افتاده، از لحاظ اجتماعی و مسائل منطقه ای، دسترسی عادلانه برای خدمات درمانی متاسفانه برای همه بیمه شدگان وجود نداشته است؛ لذا ما از پایان سال گذشته، بعد از حدود ۲۰ سال، بحث دسترسی عادلانه و سطح بندی خدمات درمانی را برای دسترسی مناسب‌تر بیمه شدگان، در سه محور بخش سرپایی، بخش بستری و تجهیزات هایتک جز برنامه مان قرار دادیم.

 

دکتر منوچهری در پاسخ به این که در حوزه این سه محور چه اقداماتی در حال انجام شدن است، گفت:الان در ۱۸۱ شهرستان، هیچ خدمتی در مراکز ملکی یا خدمت درمان مستقیم ارائه نمی‌کنیم و از طریق خرید خدمت،  خدماتمان را ارائه می‌کنیم.

 

وی افزود: ۵۳ شهرستان و ۱۷ شهر هستند که بالای بیست هزار بیمه شده داریم. بر اساس ضوابط جاری سازمان تامین اجتماعی می‌توانستیم حداقل یک مرکز سرپایی درمانگاه در سطوح مختلف در آن جا داشته باشیم که این‌ها براساس تعدادی شاخص از جمله ضریب محرومیت منطقه، فاصله تا اولین مراکز ملکی ما و چند شاخص دیگر اولویت بندی می‌شوند. بر اساس این شاخص ها، این ۷۰ شهر و شهرستان اولویت بندی شده اند و البته کلا ۱۸۱ شهر هستند در کل کشور که ما در آن‌ها مرکز ملکی نداریم.

 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: برای هر کدام برنامه‌های مختلفی در پیش داریم. برای بخش بستری هم، بر اساس مستنداتی که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاران ما سالیان سال هست تلاش‌های فراوانی داشتند و ۴۳۹ شهرستان را بر اساس وضع موجود و نقشه راهی که تا سال ۱۴۰۴ مشخص شده، وضعیت موجود شناسایی شده، وضعیت مطلوبشان تعریف شده و براین اساس ما هم دسترسی بیمه شدگانمان را به خدمات بستری تعریف کردیم.

 

وی اظهار کرد: در مورد تجهیزات‌، که برای سال جاری حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در سازمان تامین اجتماعی برای آن بودجه قرار داده شده، تا به لحاظ عدالت در دسترسی به تجهیزات ‌هایتک، اعم از سی تی اسکن، سنگ شکن، آنژیوگرافی و دستگاه‌های مشابه، بتوانیم قدم موثری برداریم.

 

دکتر منوچهری افزود: همین طور در بخش بستری که ما بر اساس مدارک موجود، نیاز به افزایش تخت در مراکز ملکی خودمان داشتیم؛ با این که اجازه بیمارستان سازی نداریم، ولی با توسعه مراکز فعلی خودمان تا آخر سال جاری ۵۵۱ تخت با بودجه قریب به ۴۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهیم داد.

 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: همین طور برای تجهیزات سرمایه‌ای در کل کشور در این بیمارستان‌ها و مراکز ملکی قریب به ۲۸۴ میلیارد تومان در هیئت مدیره و هیئت امنای تامین اجتماعی مصوب شد که تا امروز بخش مهمی از آن جذب شده است.

 

وی اظهار کرد: برای سیستم‌های تهویه بیمارستانی، قریب به ۱۳۸ میلیارد تومان هزینه شد. با توجه به شرایط کرونا که در وضعیت موجود اضطرار خاصی را ایجاد می‌کرد و نیاز بیشتری احساس می‌کردیم به خصوص در بخش اکسیژن سازها، ۳۵ مرکزمان را بهسازی کردیم؛ اکسیژن ساز‌های جدید خریدیم و در این خصوص حدود ۱۶۸ میلیارد تومان هزینه کردیم. حدود ۱۷۸ میلیارد تومان برای خرید ونتیلاتور در مراکز ملکی هزینه کردیم.

دکتر منوچهری در خصوص برنامه زمان بندی برای اجرای روند سطح بندی تا سال ۱۴۰۴گفت: خوشبختانه ۵۵۱ تخت تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسند؛ و تا به امروز ۱۵۵ تخت در آستانه بهره برداری اند. در دهه فجر بخش اعظم آن‌ها را شامل بخش‌های عادی و ویژه افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: در مورد هفت و هشت محوری که با بودجه ۱۶۰ میلیاردی، جزو برنامه امسال هستند، در بخش سرپایی، بستری  و تجهیزات انجام خواهیم داد. حدود ۵۹ آمبولانس برای امسال خریداری خواهد شد که بعد از آن همه مراکز ما حداقل دارای یک آمبولانس مجهز هستند و حتی اگر نتوانیم در یکی از مراکزمان به بیمار خدمت صد در صدی دهیم، بتوانیم با آمبولانس او را به نزدیک‌ترین مرکز مجهز انتقال دهیم.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: همین طور بعضی از درمانگاه‌های ما در مراکز استان، مشکلاتی دارند که ما امسال بخشی از آن‌ها را که حدود ۴۰ پروژه است، در حال انجام داریم که حدود ۱۷ و ۱۸ درمانگاه به سرانجام می‌رسند. در همین هفته، حدود ۳ درمانگاه در آذربایجان شرقی را افتتاح می‌کنیم.

دکتر منوچهری تصریح کرد: بیمارستان تامین اجتماعی آبادان حدود ۸۰ درصد پیشرفت کرده است و احتمال می‌دهیم در اوایل سال آینده آن را به بهره برداری برسانیم. بیمارستان دزفول ۹۷ درصد پیشرفت داشته است. بیمارستان هدایت در تهران در آستانه بهره برداری است.

وی در ادامه افزود: بودجه ۱۶۵۰ میلیارد تومانی برای سال آینده نیز توسط هیئت امنای تامین احتماعی تصویب شده که اگر در این کار موفق شویم، در سال آینده برای آن ۵۳ شهرستانی که مرکز ملکی نداریم، امیدواریم بتوانیم کلنگ به زمین بزنیم. همین طور ۱۷ شهری که در آن‌ها بالای بیست هزار بیمه شده داریم.

دکتر منوچهری در پاسخ به این که چه زمانی این سه گام اصلی اجرا و برای بیمه کنندگان محسوس می‌شود گفت: حدود نیمی از تخت‌هایی که اضافه کردیم، همین الان آماده بهره برداری اند. از دهه فجر بخش اعظم این‌ها را بیماران می‌توانند استفاده کنند. در بازدید‌هایی که از استان‌ها داشتم، تک تک مراکز را دیدم و آماده بهره برداری اند و تجهیزاتشان بالای ۸۰ درصد انجام شده است. هم چنین خرید آمبولانس‌ها جزو برنامه ماست و امسال حتما انجام خواهد شد. 

 

منبع: اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied