شمانیوز
شما نیوز

برای اولین بار در صنعت فولاد کشور انجام شد؛

اجرای طرح مدیریت دارایی‌های فیزیکی در فولاد مبارکه

برای اولین بار در صنعت فولاد کشور، با همکاری خبرگان حوزۀ نگهداری و تعمیرات (نِت) شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان، طرح مدیریت دارایی‌های فیزیکی در فولاد مبارکه اجرا شد.

اجرای طرح مدیریت دارایی‌های فیزیکی در فولاد مبارکه

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان؛ رئیس واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه ضمن تائید این خبر و با اشاره به تحولات جهانی در حوزۀ نگهداری و تعمیرات (نت) گفت: حرکت از موضوع نگهداری و تعمیرات به سمت مدیریت دارایی‌های فیزیکی با هدف مدیریت یکپارچه و بهینۀ چرخۀ عمر دارایی‌ها ازجملۀ این تحولات است.

رسول شفیع‌زاده تصریح کرد: مدیریت یکپارچۀ مراحل مختلف چرخۀ عمر دارایی‌های فیزیکی که مشتمل بر شناسایی نیازها، خرید یا طراحی تجهیزات، نصب، بهره‌برداری و نگهداری، اسقاط و جایگزینی تجهیزات است امری ضروری است.

وی در خصوص چگونگی اجرای این پروژه افزود: این واحد با همکاری خبرگانی از حوزۀ نت شرکت و با همکاری دانشگاه اصفهان اقدام به طراحی مدل بومی مدیریت دارایی‌های فیزیکی برای شرکت نمود و پس از آن، ارزیابی مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت را منطبق با این مدل در دستور کار خود قرار داد. سپس با تحلیل شکاف بین وضعیت مطلوب ترسیم‌شده در مدل و موضوع موجود شرکت، نقشۀ راه طرح مدیریت دارایی‌های فیزیکی را تهیه کرد.

رئیس واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در این نقشۀ راه 24 پروژه در حوزه‌های مختلف تعریف شده که تاکنون پیشرفت این پروژه‌ها در حوزۀ نت بیش از 70 درصد بوده است.

وی در ادامه، یکی از پروژه‌های موجود در نقشۀ راه مدیریت دارایی‌های فیزیکی را استقرار نِت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) بر تجهیزات کلیدی خطوط تولید برشمرد و اضافه کرد: این پروژه در قالب بیش از

 400 زیرپروژه و با مشارکت حدود 450 نفر از همکاران نواحی تولید و پشتیبانی اجرا شده است. ضمن اینکه اجرای فاز مهندسی این پروژه‌ها تدوین حدود 6 هزار و 400 اقدام اصلاحی، ارائۀ یک‌هزار طرح اصلاحی و بازنگری 10 هزار استاندارد نِت را به دنبال داشته و این اقدامات در حال پیگیری است.

شفیع‌زاده یکی دیگر از پروژه‌های مدیریت دارایی فیزیکی را که در سال جاری در فولاد مبارکه در حال اجراست، پروژۀ «تگ‌گذاری و ردیابی دارایی‌های فیزیکی با کمک تکنولوژی RFID (شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی)» عنوان کرد و در همین خصوص افزود: این پروژه یکی از اقدامات زیربنایی جهت تحقق تحول دیجیتال در حوزۀ نگهداری و تعمیرات است که با مشارکت قسمت‌های ITS، کنترل مواد، نواحی تولید و پشتیبانی، حراست و شرکت ایریسا اجرا می‌شود.

ردیابی و شناســـایی قطعات و تجهیــــزات در کارخانه‌ها یک الزام انکارناشدنی

در همین زمینه، امین ابوعطا، کارشناس واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت گفت: امروزه ردیابی و شناسایی قطعات و تجهیزات در کارخانه‌ها یک الزام انکارناشدنی است.

وی هــدف از ردیابـــی و شنــاسـایی تجهیـــزات را جمع‌آوری داده‌های مهم و لازم از زمان طراحی تا زمان اسقاط آن‌ها دانست و افزود: یکی از الزامات اجرای طرح، مدیریت دارایی‌های فیزیکی است. تاجایی‌که با پیاده‌سازی این سیستم مدیران و کارکنان سازمان می‌توانند به‌راحتی داده‌های موردنیاز خود را از بدو ورود سفارش به انبار و در طی فرایند کاری خود جمع‌آوری و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره‌سازی کنند و در مقاطع مختلف، در گزارش‌های خاص و یا حتی تصمیم‌گیری‌های خود از آن‌ها بهره‌مند شوند.

 به گفتۀ ابوعطا، ردیابی و شناسایی تجهیزات تلفیقی است از فناوری‌ها، تجهیزات، سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌منظور شناسایی تجهیزات، تولید اطلاعات، پردازش و محاسبات مختلف که در نهایت به افزایش قدرت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و داده‌های به‌دست‌آمده کمک می‌کند. در این حوزه فناوری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی فناوری رادیو شناسه (RFID) با عملکرد عالی خود توانسته کمک شایانی به شرکت‌ها در حوزۀ ردیابی و شناسایی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در طی پیاده‌سازی این طرح در شرکت فولاد مبارکه فرایند ردیابی تجهیزات در کلیۀ ایستگاه‌های ورود یا خروج تجهیز نظیر واردات و انبار، گیت‌های ورودی شرکت، آزمایشگاه‌های الکترونیک و کالیبراسیون، تعمیرگاه مرکزی و تعمیرات محلی خطوط تولید، تدوین و با برقراری ارتباط نرم‌افزاری بین کلیۀ سیستم‌های مرتبط با این فرایند، ضمن حفظ یکپارچگی در سیستم EIS طراحی گردید و با طراحی نرم‌افزار واسط، فرم‌های موردنیاز استقرار این فرایند در تبلت هوشمند قابل‌حمل، پیاده‌سازی شد.

کارشناس واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت از پیاده‌سازی این طرح به‌صورت نمونه در دو واحد اکسیژن و خط تولید ورق رنگی خبر داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied