شمانیوز
شما نیوز

مدیر اجرایی انجمن فولاد اعلام کرد:

ضعف وزارت صمت در برخورد با پروفیل کاران و نورکاران متخلف

در گزارش‌ها آمده است که نوردکاران به عنوان خریدار شمش ارزان قیمت از بورس کالا طی ۱۰ ماهه امسال برخلاف مصوبات وزارت صمت، تنها ۳۶ درصد محصولات خود را در بورس به فروش رسانده اند. به طوریکه از میزان 2میلیون و 894هزار تن شمش خریداری شده، نوردکاران 961هزار تن میلگرد، 68هزار تن تیرآهن و 8 هزار تن نبشی در مجموع به حجم یک میلیون و 37هزار تن مقاطع در بورس کالا فروخته اند که به معنای عرضه تنها 36 درصد معادل شمش خریداری شده از بورس کالا طی 10 ماهه امسال است.

ضعف وزارت صمت در برخورد با پروفیل کاران و نورکاران متخلف

این آمار به معنای آن است که یک میلیون و 857 هزار تن شمش خریداری شده از بورس از سوی نوردکاران یا مستقیم راهی بازار آزاد شده و یا به محصول تبدیل شده اما در بورس کالا عرضه نشده است. به این ترتیب اصرار وزارت صمت بر عرضه شمش ارزان، حاصلی برای مصرف کنندگان نهایی مقاطع نداشته که بررسی ها نشان می دهد همین رویه در حوزه ورق های فولادی و خریدهای تولیدکنندگان پروفیل کشور نیز حاکم بوده است.

حاشیه سود 30 درصدی پروفیل کاران

در همین زمینه مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در حال حاضر تفاوت قیمت بورس و بازار آزاد، بیش از همه در ورق فولادی، ملموس است گفت: نرخ‌ها، در بازار مقاطع تخت به دلیل حضور کمرنگ عرضه‌کنندگان (به‌جز فولاد مبارکه) افزایش یافته است. البته در حوزه ورق‌های سرد، حضور شرکت‌ها شروع‌شده ولی در ورق‌های گرم باوجودآنکه «اسلب» را از بورس دریافت می‌کنند اما ورق را به بورس نمی‌آورند و به همین دلیل، قیمت ورق گرم در بورس 17 هزار تومان است اما در بازار آزاد این کالا 23 هزار تومان، به فروش می‌رسد.

به گفته وحید یعقوبی، در بازار ورق‌های فولادی گرم بسیاری از تولیدکنندگان از حاشیه سود 30 درصدی بازار آزاد استفاده می‌کنند و تولیداتشان را برای عرضه به بورس نمی‌آورند. این در حالی است که آن‌ها «اسلب» را با قیمت ارزان‌تر و با نرخ ترجیحی از بورس خریده‌اند.

لزوم نظارت دقیق وزارت صمت

وی تأکید کرد: لازم است دولت و به‌طور مشخص، وزارت صمت، مدیریتی همراه با نظارت و کنترل اعمال کند و با افرادی که الزامات را رعایت نمی‌کنند برخورد صورت گیرد. این برخورد نیز نمی‌تواند از طرف بورس انجام شود چراکه بورس یک بستر برای انجام رقابت تعادلی و کشف قیمت است. کنترل‌ها و نظارت‌ها باید از جای دیگر انجام شود و وزارت صمت باید ورود کند تا عرضه‌کنندگان به‌طور کامل محصولاتشان را در بورس عرضه کنند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران متذکر شد: یکی از مسائلی که همواره در بحث عرضه‌ها مطرح بوده و چند بار انجمن فولاد در این رابطه تذکر داده، این است که اگر قرار است مواد اولیه در بورس کالا، ارزان‌تر از بازار عرضه شود باید برنامه‌ریزی شود که نفع آن به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

مردم از کالای ارزان منتفع نشده اند

به گفته او، متأسفانه، تاکنون این برنامه‌ریزی انجام‌نشده و می‌بینیم، به‌جای آنکه مردم کالای تولیدی ارزان به دستشان برسد، ناگزیرند از بازار آزاد با قیمت‌های بالا محصولات را خریداری کنند. به‌عبارت‌دیگر، این یارانه‌ها در میانه راه گم می‌شود و عده‌ای دلال تمام نفعی که برای مصرف‌کننده پیش‌بینی شده است را استفاده می‌کنند.

یعقوبی ادامه داد: بنابراین ملاحظه می‌شود که عده زیادی از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی در فولاد به‌رغم آنکه مواد اولیه خود را از بورس با قیمتی کمتر از بازار آزاد خریداری کرده‌اند اما ایفای تعهد نکرده و کالاهای تولیدشده خود را به بورس نمی‌آورند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: برخی از افرادی که محصولاتشان را بر اساس تعهدشان عرضه نکرده‌اند، نیازمند کمک بورس در زمینه پذیرش تضامین و وثایق تعریف‌شده، هستند.

تضامین شرکت های کوچک تسهیل می شود

او افزود: واحدهای بزرگی که امروز در بورس کالا محصول عرضه می‌کنند، تضامین شان را از ایمیدرو دریافت کرده‌اند. اما در مقابل شرکت‌های کوچک و متوسطی که می‌خواهند به بورس بیایند باید تضامین بانکی ارائه دهند که این تضامین برای آن‌ها هزینه دارد؛ در این میان اگر این رویه تسهیل شود، زمینه حضور بیشتر آن‌ها در بورس فراهم می‌شود. البته امروز روش‌های موازی و متنوعی در بورس کالا در حال اجراست که مشکل تضامین واحدهای کوچک و متوسط را برطرف کند.

او تأکید کرد: اما در باقی موارد که شرکت‌ها بدون وجود این مشکلات بازهم تعهداتشان را انجام نمی‌دهند نیاز به برخورد نظارتی است. چراکه وقتی این شرکت‌ها مواد اولیه را با نرخ ترجیحی خریداری می‌کنند لازم است محصولات تولیدی را نیز که با آن مواد تولیدشده، با نرخ ترجیحی عرضه کنند تا این منفعت قیمتی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: بورس یک بستر برای انجام رقابت تعادلی و کشف قیمت است. کنترل‌ها و نظارت‌ها باید از جای دیگر انجام شود و وزارت صمت باید ورود کند تا عرضه‌کنندگان به‌طور کامل محصولاتشان را در بورس عرضه کنند.

در پایان گفتنی است برخی از اعضای سندیکای لوله و پروفیل و همچنین انجمن نوردکاران که از محصول ارزان استفاده کرده اند، باید پاسخگوی چرایی گرانی محصولات تولید شده در بازار باشند و نهادهای نظارتی نیز باید به این حوزه ورود کنند.

 

 


ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied