شمانیوز
شما نیوز

در نخستین جلسه شورای راهبردی بین المللی سازی آموزش عالی منطقه آزاد کیش مطرح شد:

تاسیس صندوق بورسیه بین المللی برای دانشجویان نخبه کشور های همسایه

شورای راهبردی بین المللی سازی آموزش عالی منطقه آزاد کیش راه کارهای تاسیس صندوق بورسیه بین المللی تحصیلی خلیج فارس ویژه دانشجویان نخبه و رتبه های تک رقمی کنکور کشورهای همسایه را بررسی می کند

تاسیس صندوق بورسیه بین المللی برای دانشجویان نخبه کشور های همسایه

غلامحسین مظفری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش سه شنبه پنجم اسفند در نخستین جلسه شورای راهبردی بین المللی سازی آموزش عالی جزیره کیش که در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد با تاکید بر اهمیت نقش نهادهای ملی، منطقه ای و سرمایه گذاران در قالب سازمان های یونسکو و اکو در پیشبرد فعالیت های آموزشی از تاسیس صندوق بورسیه بین المللی برای دانشجویان نخبه کشور های همسایه در کیش خبر داد.

غلامحسین مظفری افزود: برای تحقق اعطای بورس تحصیلی در منطقه آزاد کیش می توان تفاهم نامه سه جانبه میان "اکو، یونسکو و سازمان منطقه آزاد کیش"در رشته های خاص به صورت بلند مدت و در قالب همکاری با دانشگاه های دیگر پیش بینی کرد.

مظفری با بیان این که کشور از ظرفیت های بسیار مطلوبی در حوزه ها مختلف برخوردار است گفت: شرایط حاکم بر این منطقه فرصت های ارزشمندی را در جزیره کیش ایجاد کرده است که با توسعه زیرساخت ها می توانیم تحولات بزرگ علمی و اقتصادی در سطح کشور ایجاد کنیم.

وی یکی از ویژگی های جزیره کیش را حضور فعال شعب دانشگاه های برتر کشور در این منطقه عنوان کرد و افزود: پردیس های بین المللی کیش در حوزه توسعه کمی و کیفی آموزش عالی جزیره کیش عملکرد خوبی داشتند و بخشی از رونق اقتصادی و علمی جزیره به خاطر حضور فعال این دانشگاه ها است.

به گفته رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش جذب بیشتر سرمایه گذاران جزیره کیش به واسطه حضور فعال دانشگاه های برتر کشور و فراهم شدن زمینه ادامه تحصیل خانواده آنان در این منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این که خیلی از موضوعات مطرح در گذر زمان تغییر کرده است اظهار داشت: رویکرد در تغییرات و تحولات حوزه آموزش عالی کیش در سطح کشور کم نظیر است و در این خصوص گام های موثری برداشته شده است.

غلامحسین مظفری خاطر نشان کرد: ۱۳ دانشگاه برتر کشور برای فعالیت در حوزه آموزش عالی جزیره کیش اعلام آمادگی کردند.

مظفری بر ضرورت فعالیت حوزه مطالعات جغرافیای شهری سازمان برای شناسایی ظرفیت های مورد نیاز خوابگاه دانشجویی در جزیره کیش تاکید کرد و گفت: با بررسی پیشنهاد زمین مناسب برای ساخت خوابگاه دانشجویی و دریافت مجوز های لازم با مشارکت بخش خصوصی و خود دانشگاه ها نسبت به ساخت این مجموعه اقدام می شود.

همچنین داریوش سلیمی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزادکیش در این جلسه ضمن قدردانی از حمایت های همه جانبه غلامحسین مظفری، آغاز فعالیت شورای راهبردی بین المللی سازی آموزش عالی منطقه آزاد کیش با همکاری روسای پردیس های بین المللی این منطقه در حوزه های مختلف را گامی مهم و مثبت در روند توسعه همه جانبه کیش ارزیابی کرد.

وی افزود: این اقدام مهم در راستای اجرای سیاست های اصلی دولت در حوزه آموزش عالی و فعالیت های مناطق آزاد بر اساس ظرفیت های قانونی این مناطق در دستور کار منطقه آزاد کیش قرار گرفت.

به گفته سلیمی در وزرات علوم یکی از شاخص های مهم رتبه بندی و ارزشیابی فعالیت های دانشگاه ها در حوزه های داخلی، ارتباطات بین المللی است.

وی با اشاره به حساسیت و اهمیت این اقدام ارزشمند و ظرفیت های موجود در این منطقه که کشور می تواند از آن بهره مند شود اظهار داشت: محدودیت های ناشی از تحریم ها که در ارتباطات بین المللی با دانشگاه های مطرح دنیا با آن مواجه بودیم در حوزه تبادلات علم و دانش است.

نایب رئیس شورای راهبردی بین المللی سازی آموزش عالی منطقه آزاد کیش با اشاره به این که در سیستم آموزش عالی و در مجموعه سیستم اجرایی منطقه آزاد کیش بحث بین الملل سازی یکی از موضوعات اصلی این شورا است افزود: هدف از بین الملل سازی عرضه دانش، فناوری و ایجاد ارتباطات بین المللی و تردد اساتید و دانشجویان خارجی و داخلی است.

داریوش سلیمی تصریح کرد: یکی از ابزارهای سیاست علمی و توسعه ارتباطات بین المللی دیپلماسی علمی است که این موضوع با جدیدیت تمام در دستور کار شورا قرار گرفته است.

سلیمی به ماده 64 ظرفیت قانونی در برنامه ششم توسعه، اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها می توانند؛ پردیس های مشترکی را با هدف تحقق اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش همکاری و تعاملات بین المللی با دانشگاه های خارجی ایجاد کنند.

وی در خصوص محدودیت های ایجاد شده در سطح کشور و تردد اتباع بیگانه و ایرانی ها به کشورهای خارجی افزود: جزیره کیش با برخورداری از ظرفیت های مناسب در حوزه های "اقتصادی، گردشگری، عمرانی، علمی و فرهنگی" در مقایسه با دیگر مناطق آزاد کشور از نظر فعالیت دانشگاه های برتر شرایط ویژه ای دارد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که ظرفیت قانونی ایجاد شده می تواند ابزار مناسبی برای حضور دانشگاه های برند و رتبه اول کشور در جزیره کیش باشد، اظهار داشت: با بهره مندی از توانمندی ها و ظرفیت های جزیره کیش می توانیم گام های موثری در این زمینه برداریم.

داریوش سلیمی در خصوص تاسیس نخستین اداره کنسولی دانشجویان جزیره کیش در میان مناطق آزاد کشور و در سطح استان هرمزگان گفت: رایزنی با شرکت های دانش بنیان در حوزه ارز دیجیتال جهت تسهیل روند تبادلات مالی دانشجویان اتباع خارجی، توانمند سازی کارشناسان امور بین الملل و ایجاد یک شبکه هماهنگ جهت پیشبرد متمرکز امور بین المللی دانشگاه ها و هم افزایی موثر میان متولیان از جمله اقدامات انجام شده در این اداره است.

سلیمی با اشاره به ایجاد یک کمیته ای با حضور نمایندگانی از پردیس های بین المللی کیش جهت بررسی مشکلات و ایجاد یک تبادل مالی در این منطقه اظهار داشت: با یک برنامه ریزی مدون برای حل مشکلات پیش رو فعالیت های موثری شد که این مهم نقشه راهی برای بین المللی سازی منطقه آزاد کیش محسوب می شود.

وی در رابطه با ایجاد ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف مانند صنعت و تجارت که مشابه آن نیز در آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: باید مشوق هایی برای دانشگاه ها خارجی و داخلی در نظر گرفت که با تاسیس صندوق بورسیه می توانیم از خروج دانشجویان نخبه از کشور جلوگیری کنیم.

شایان ذکر است در نخستین جلسه شورای راهبردی بین المللی سازی آموزش عالی منطقه آزاد کیش سید محمدرضا مداح مشاور و مدیرکل حوزه مدیرعامل و برخی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر شورا و روسای پردیس دانشگاه های علوم پزشکی، تهران و شریف حضور داشتند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied