شمانیوز
شما نیوز

مدیر ریسک بیمه ملت خبر داد:

شناسایی سطح ریسک بیمه‌گزار با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌های داده‌کاوی

بیمه ملت در سال 1390 جزو اولین شرکت‌های بیمه بود که واحد «مدیریت ریسک» را در ساختار خود ایجاد کرد. این واحد ابتدا با عنوان «اداره تحلیل ریسک» و زیرمجموعه مدیریت طرح و توسعه تشکیل شد و در سال 1397 باتوجه به گسترش فعالیت‌ها و همچنین الزام بیمه مرکزی در آیین‌نامه حاکمیت شرکتی، به مدیریت تبدیل شد.

شناسایی سطح ریسک بیمه‌گزار با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌های داده‌کاوی

به همین مناسبت و برای کسب اطلاعات بیشتر با محمدحسین رحمتیان، مدیر ریسک بیمه ملت به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌خوانید:

محمدحسین رحمتیان، فعالیت‌های این مدیریت را به چهار بخش تقسیم کرد و گفت: اداره داده‌کاوی و هوش تجاری این مدیریت هم اکنون به عنوان مرکز جمع‌آوری، تحلیل و ارائه انواع گزارش‌ها به بخش‌های مختلف سازمانی و واحدهای فنی و ستادی شناخته می‌شود.

مدیر ریسک بیمه ملت با اشاره به این‌که در طول سالیان اخیر، بیش از 30 داشبورد مدیریتی برای انواع موضوعات و رشته‌های فنی در قالب داشبوردهای عملکردی و ریسک محور تهیه شده؛ بیان کرد: هر یک از این داشبوردها، 10ها گزارش مدیریتی و عملیاتی را شامل می‌شود.

وی شناسایی سطح ریسک بیمه‌گزار با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌های داده‌کاوی را از برنامه‌‎های این اداره ذکر کرد و افزود: این برنامه به نمایندگان کمک می‌کند که قبل از صدور بیمه‌نامه بتوانند ریسک مشتری خود را ارزیابی کنند و با تحلیل بهتری نسبت به صدور اقدام کنند.

 

* محاسبه ذخائر فنی، اصلاح و به‌روزرسانی نرخ‌ها

رحمتیان هدف اداره اکچوئری در مدیریت ریسک بیمه ملت را حفظ توانگری مالی شرکت در سطح یک و بالای 200 درصد ذکر کرد و ادامه داد: جهت حصول اطمینان از کفایت ذخایر برای انواع رشته‌ها محاسبه ذخائر فنی در اداره اکچوئری به طور مستمر صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید بر این‌که اصلاح و به‌روزرسانی نرخ‌ها در انواع رشته‌ها به ویژه بیمه بدنه اتومبیل و آتش‌سوزی در دستور کار سالیان اخیر مدیریت ریسک قرار گرفته؛ افزود: می‌کوشیم تا این روند به صورت مستمر پیگیری شود، برای مثال در اتفاقی نادر در صنعت بیمه، بالغ بر 100 نرخ پایه با توجه به مدل خودرو با همکاری مدیریت بیمه‌های خودرو و فناوری اطلاعات در سیستم صدور ایجاد شد.

مدیر ریسک بیمه ملت در همین خصوص اظهار کرد: همکاری با واحدهای فنی در خصوص توسعه محصولات جدید نیز از دیگر اقدامات و برنامه‌های اداره اکچوئری است.

 

* مدیریت ریسک‌های مالی، عملیاتی و فرایندی

محمدحسین رحمتیان، مدیریت ریسک‌های مالی را از دیگر فعالیت‌های این مدیریت خواند و اظهار کرد: مدیریت ریسک‌های نقدینگی، ریسک‌های اعتباری و ریسک‌های بازار، در بخش ریسک‌های مالی انجام می‌پذیرد و به صورت مستمر پایش می‌شود.

وی اهمیت ریسک‌های عملیاتی و فرایندی را مدنظر قرار داد و افزود: همواره در تلاشیم تا با شناسایی و به‌روزرسانی مستمر ریسک‌های عملیاتی برای همه واحدهای فنی و ستادی، با تدوین برنامه‌های پاسخ به ریسک، جهت کنترل آنها اقدام کنیم.

مدیر ریسک بیمه ملت از دبیرخانه کمیته مدیریت ریسک بیمه ملت به عنوان کمیته حاکمیتی زیرمجموعه هیات‌مدیره شرکت نام برد و گفت: در سال 99 تعداد 10 جلسه با موضوعات متفاوت و اعضای مدعو مختلف تشکیل شده و موضوعاتی همچون ریسک‌های منابع انسانی، ریسک‌های فناوری‌اطلاعات و ریسک‌های بازار را علاوه بر موضوعات بیمه‌ای مانند قراردادهای بزرگ، نرخ‌ها و ذخایر مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

محمدحسین رحمتیان در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم با همکاری همه ارکان و واحدهای سازمانی، سطح توانگری مالی شرکت را کمافی‌السابق در بین شرکت‌های برتر بیمه، در سطح یک توانگری مالی و بالای 200 درصد حفظ کنیم.

 

روابط عمومی بیمه ملت

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied