شمانیوز
شما نیوز

نگاه کاربردی همراه اول به 5G:

رکورد سرعت اینترنت ایران را شکست و کاربردهای تجاری نسل پنجم را نمایان کرد

اپراتور اول با شعار «لحظه ها به سرعت 5G می رسند» استفاده از فناوری 5G روی شبکه تجاری و واقعی را رسما آغاز کرد، این در حالی است که با برنامه ریزی های انجام شده مدیران و کادر متخصص همراه اول، 5G به استفاده عمومی روز به روز نزدیک تر می شود.

رکورد سرعت اینترنت ایران را شکست و کاربردهای تجاری نسل پنجم را نمایان کرد

به گزارش شمانیوز، انتقال سریع اطلاعات با تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات، تعریفی است که برای تکنولوژی ۵G به کار گرفته می‌شود. چراکه این تکنولوژی پتانسیلی دارد که می‌تواند اطلاعات را تا چند ده برابر سریع‌تر از نسل چهارم موبایل که هم‌اکنون در اختیار کاربران تلفن همراه است، جابجا کند.

 

به همین دلیل کشورهای مختلف برای ورود این فناوری، در حال تلاش و آمادگی هستند و پیش بینی ها حاکی از آن است که نسل پنجم ارتباطات بی سیم تا چهار سال دیگر به شکل تجاری درآیند. این فناوری با قابلیت اتصال بی‌قیدوشرط به اینترنت، زندگی افراد را به‌کلی متحول خواهد کرد.

 

افزایش نرخ انتقال اطلاعات و سرعت، در کنار کاهش تأخیر در ارسال اطلاعات، مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه نسل پنجم موبایل است که می‌تواند به کارآمدی اپلیکیشن‌های مرتبط با اینترنت اشیا نیز کمک کند و در نهایت پیش‌بینی شده که با ۵G  شاهد رشد ۲۵۰ برابری اتصال اشیا و دریافت موجی از اطلاعات باشیم. به این ترتیب هدایت ماشین‌های خودکار، ایجاد شبکه هوشمند حمل‌ونقل و رسیدن به زندگی هوشمند به معنای واقعی، تا کمتر از ۵ سال آینده دور از ذهن نخواهد بود.

 

اما سوال مهمی که در خصوص نسل پنجم ارتباطات مطرح است، به تجاری‌سازی آن مربوط می‌شود. در سند شورای عالی فضای مجازی آمده تا سال ۱۴۰۲ باید ۱۰ درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند. نسل پنجم ارتباطات با توجه به قابلیت‌های خاصی که دارد هم می‌تواند در اختیار کاربران شخصی قرار بگیرد هم کاربردهای صنعتی داشته باشد.

 

شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) گام های مهم و اولیه را در راستای تحقق این مهم از سال ها پیش برداشته است و امروز ثمره آن را با رونمایی از سایت 5G همراه اول روی شبکه واقعی و جابجایی رکورد سرعت اینترنت ایران شاهد هستیم.

 

اپراتور اول در مراسمی با شعار «لحظه ها به سرعت 5G  می رسند» ارتقای سومین سایت تجاری خود به فناوری 5G را در تهران کلید زد، این در حالی است که با برنامه ریزی های انجام شده  مدیران و کادر متخصص همراه اول، 5G به استفاده عمومی روز به روز نزدیک تر می شود.

 

مرتضی طاهری بخش معاون همراه اول در این باره گفت که برای توسعه کامل و انبوه سرویس و خدمات 5G حداقل سه سال زمان نیاز است، در این بین موضوع سرعت یوزکیس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای دست یابی به این هدف باید زیرساخت های آن فراهم شود.

 

آنچه که طاهری بخش بر آن تاکید کرد این مساله است که هم اکنون بهره مندی از خدمات 4.5G پاسخگوی نیاز همه مردم و مشترکان همراه اولی است اما چنانچه هریک از مشترکان متقاضی دریافت خدمات تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات هستند، اپراتور اول قادر است این امکان به صورت سرویس هات اسپات فراهم کند.

 

اما از آن جهت که این نسل از فناوری بیش از کاربران تلفن همراه، به واسطه کانکتیویتی که فراهم می کند اغلب صنایع را مخاطب قرار می دهد، متخصصان همراه اول با تسلط بر 5G اقدام به نمایش دو دموی «واقعیت مجازی» و «گیمینگ» کردند تا قابلیت های فناوری نسل پنجم برای مردم ملموس تر شود.

 

اپراتور اول تلفن همراه به جای رونمایی نمایشی از 5G که اغلب به یک تست سرعت ختم می شود، برای نخستین بار استفاده کاربردی از این فناوری را در قالب دو دموی مذکور به نمایش گذاشت که مورد تأیید اصحاب رسانه و گیمرهای حاضر در مراسم واقع شد.

 

 

گزارش: معصومه افلاکی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied