شمانیوز
شما نیوز

با مشارکت بیش از 80 درصدی بخش خصوصی 12 پروژه اقتصادی در منطقه آزاد قشم توسط رییس جمهور افتتاح می شود؛

سهم بالای بخش خصوصی در توسعه جزیره قشم

با مشارکت بیش از 80 درصدی بخش خصوصی، 12 پروژه اقتصادی، صنعتی، عمرانی و گردشگری شاخص در قشم با سرمایه گذاری ارزی بیش از 20 میلیون دلار و 31 هزار و 600 میلیارد ریال روز پنجم فروردین ماه 1400 توسط رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می‌رسد.

سهم بالای بخش خصوصی در توسعه جزیره قشم

با بهره برداری این طرح‌های شاخص اقتصادی و عمرانی در دو بخش دولتی و خصوصی؛ مجموعا برای بیش از 4 هزار 122 نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
طرح توسعه بندر تجاری بهمن شهر قشم با سرمایه گذاری سه هزار و 200 میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های عمرانی است که به تسهیل مبادلات و خدمات به تجاری، کمک می‌کند. بخش نخست این طرح توسعه فضای آسفالت بندر بهمن به طول ۳۶۰ متر است که یک رمپ رو رو را نیز شامل می‌شود که به پهلوگیری همزمان شناورهای 5 هزار و 10 هزار تنی کمک کرده و باعث تسهیل در نقل و انتقال کالاها در شناورها می‌شود. همچنین امکان پهلوگیری همزمان هفت لنج باری و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناور‌ها به ۱۴ فروند را فراهم می‌کند. این طرح در زمان اجرا برای 100 نیرو اشتغال به همراه داشته است.
اسکله سوخت‌رسانی شرکت ستاره قشم یکی از پروژه های ملی سازمان منطقه آزاد قشم است که با سرمایه گذاری دو هزار و 850 میلیارد ریالی بخش خصوصی امکان پهلوگیری برای کشتی‌های با توان 10 هزار تن DWT را فراهم می‌کند. در بخش ساخت اسکله سوخت رسانی این شرکت ۶۰ نیرو اشتغال داشته‌اند که این تعداد در زمان بهره برداری به 12 نیرو می‌رسد.
یکی دیگر از طرح‌های اقتصادی متعلق به بخش خصوصی که توسط ریاست جمهوری افتتاح می شود، پروژه ساخت شناورهای یک هزار تنی و تعمیر شناورهای تا 400 تن توسط تعاونی شناورسازی مدکندالوی قشم با سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلاری، پروژه شاخص دیگر منطقه آزاد قشم است. در این پروژه، تراول لیفت (جرثقیل) یارد تعمیرات این شرکت که توان نقل و انتقال شناورهای تا 400 تن وزن را برای انجام مراحل تعمیرات دارد، به بهره برداری می‌رسد. اشتغالزایی برای ۱۵ نیرو در زمان ساخت و ۱۵۰ نیرو در زمان بهره برداری از مشخصات دیگر این طرح است.
همچنین مجتمع تجاری معراج با زیربنای 147 هزار مترمربع و سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ 17 هزار میلیارد ریال در ۸ طبقه برای افزایش سرانه فضای تجاری، اقامتی و تفریحی شهر قشم به بهره برداری می‌رسد. زیرزمین این مجتمع، پارکینگی با ظرفیت ۸۰۰ خودرو است و سه طبقه آن به بخش تجاری با 1650 واحد و ۲۴۰۰ مترمربع فضای شهربازی اختصاص یافته و یک طبقه اختصاصی برای فود کورت ها و رستوران‌ها و سه طبقه فضای هتلینگ از مشخصات دیگر این پروژه می‌باشد. همچنین طبقه‌های 5، 6 و 7 این مجتمع با ۲۱۰ واحد شامل سوئیت‌های یک، دو و سه خوابه می‌تواند بیش از 750 تخت به ظرفیت اقامتی جزیره اضاف کند، همچنین محوطه هشت هزار متری رو به دریای این مجتمع ظرفیتی برای افزایش فضای رفاهی و تفریحی شهر قشم است. این پروژه در زمان ساخت 550 نیرو و در زمان بهره برداری، سه هزار و 600 نیرو را صاحب شغل می‌کند.
سه پروژه زیربنایی و عمرانی بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز جاده برون شهری در محور جاده شمالی واریانت قشم به سوزا حد فاصل جزایر ناز با اعتباری بالغ 120 میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد قشم اجرایی شده است. همچنین آماده سازی سایت مسکونی شهری (65 هکتاری) با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد، شامل زیرسازی و آسفالت معابر از جمله اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهبود شرایط زندگی و ارتقا خدمات در حوزه راه سازی است. فاز دوم شهرک آفتاب با سرمایه گذاری سه هزار میلیاردی شرکت تعاونی آفتاب در زمینی به وسعت ۶۰ هزار متر مربع و زیربنای 35 هزار مترمربع شامل ۱۱۱ واحد مسکونی دوبلکس سه و چهار خوابه است که با هدف ارتقا سرانه فضاهای مسکوتی شهر قشم مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در زمان احداث این طرح‌ها 380 نفر در آن فعالیت داشته و پس از افتتاح برای 140 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.
شرکت صنعت پاک زرین قشم تولیدکننده انواع خوراک دام و پودر ماهی نیز یکی از پروژه‌های صنعتی است که در نخستین پنجشنبه سال 1400 توسط ریاست جمهوری در منطقه آزاد قشم به بهره برداری می‌رسد. این مجموعه با سرمایه گذاری 150 میلیارد ریالی بخش خصوصی و ظرفیت تولید 200 تن خوراک دام و 300 تن پودر ماهی فعالیت خود را آغاز می‌کند.
همچنین شرکت تولید ماسک متعلق به شرکت مجتمع فرآوری سالم غذای قشم دیگر مجموعه تولیدی است که با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریالی بخش خصوصی و ظرفیت تولید 60 میلیون ماسک در طول سال، فعالیت خود را آغاز می‌کند. این مجموعه در زمان احداث برای 10 نفر ایجاد اشتغال کرده و با بهره برداری آن 17 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
در بخش صنعت نفت، گاز و انرژی پیش راه اندازی آزمایشگاه مرجع فرآورده‌های نفت و مشتات گازی با سرمایه گذاری 180 میلیارد ریالی بخش خصوصی (شرکت نفت آزمای ایرانینان) افتتاح می‌شود. این پروژه در زمان ساخت برای 30 نفر و در زمان بهره برداری برای 20 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
همچنین سامانه پایش تصویری رانندگی و نظارتی با سرمایه گذاری 280 میلیارد ریالی توسط بخش دولتی پروژه دیگری است که در فروردین ماه 1400 توسط رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد. در زمان احداث این سامانه 25 نفر در آن فعالیت داشتند و پس از بهره برداری برای 25 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
تنها پروژه بخش گردشگری در میان این طرح‌ها نیز مربوط به مجتمع اقامتی و گردشگری ساحل نقره‌ای می‌باشد که با سرمایه گذاری 620 میلیاردی بخش خصوصی اجرایی شده است. 96 نفر در زمان احداث این پروژه در آن مشغول فعالیت بودند و پس از آغاز به کار برای 38 نفر اشتغالزایی می‌کند. با بهره برداری این طرح 75 تخت به ظرفیت اقامتی قشم اضافه خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied