شمانیوز
شما نیوز

کیش، نیازمند اکسیر مانع زدایی از تولید

اولین نشست مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در سال۱۴۰۰ با رویکرد "مانع‌زدایی در این جزیره برگزار شد.

کیش، نیازمند اکسیر مانع زدایی از تولید

عصر یکشنبه هشتم فروردین، جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در این جلسه، زیبایی کیش را مرهون زیباسازی سرمایه‌گذاران و تاریخ‌سازان جزیره دانست و اظهار داشت: کیش آبرو و الگوی کشور هست و این مفاهیم نه‌تنها در حد یک واژه که باید بطور واقعی سنجیده و ارزیابی شود.
وی رهنمودهای مقام معظم رهبری را در ابتدای سال، روشنگر مسیر عنوان کرد و گفت: لازم است راهبردهای لازم در جهت تحقق پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، به همگان اعلام و اعمال شود.
سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، مانع‌زدایی را ابتدا در مسئولیت دولت دانست و گفت: در سالهای اخیر، تحریم‌ها به دولت فشار آورده و به مناطق آزاد نیز تسری پیدا کرده است. از این رو، توجه رئیس جمهوری به مناطق آزاد، اولین قدم در رفع مشکل است.
جعفر آهنگران بخش بعدی را معطوف به مجلس دانست و گفت: آنها فرصت کافی برای اصلاح قانونی که در دست دارند، در اختیار داشته و باید با ایجاد فرصت کافی برای کسب و کارها، به درخشش مناطق آزاد و کیش کمک کنند. همگان باید بدانند و این موضوع اثبات شود که فقدان وجودی مناطق آزاد، چه تاثیر سویی بر کشور خواهد داشت
آهنگران با تاکید بر لزوم افزایش ماندگاری گردشگر در کیش، افزود: انتظار داریم در اصلاح قانون شاهد اتفاقات شایسته‌ای باشیم و قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده که باعث افزایش ۹درصدی قیمت سفر شده است، اصلاح شود.
سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به زمین‌گیری چندین هواپیما در کیش گفت: تمام نهادهای صاحب‌نظر کشور نیز موافق این مطلب هستند تا کارآفرینان و سازمان منطقه آزاد کیش با انگیزه کافی به نوسازی این ناوگان هوایی بکوشند.صحبت‌های ریاست‌جمهوری در ابتدای سال جاری نوید گشایش‌های اقتصادی و سیاسی دارد. باید از ظرفیت‌ قراداد ۲۵ساله با چین و قرارگیری مناطق آزاد در آن، استفاده کرد.
جعفر آهنگران ادامه داد: مناطق آزاد به‌صورت مستقیم در دولت نماینده ندارند. به همین جهت، اصلاح قوانین در روند خود با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. اتصال مناطق آزاد به دولت که زمینه آن فراهم شده است، می‌تواند راهگشا و فصل مشترک خواسته مناطق آزاد باشد و می‌توان در ارائه لوایح به مجلس، حضور فعال و موثرتری داشت.
آهنگران همچنین بر تقویت و بکارگیری خدمات از درگاه "پنجره واحد" تاکید کرد و گفت: مشکلات مطرح‌شده در زمینه تامین سیمان و افزایش قیمت‌های نامعقول حتما پیگیری خواهند شد.
وی در ادامه گفت: حضور فعال و دردمندانه‌ی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در کیش از مزیت‌های غیرقابل‌انکار است. برای مثال، مواردی که فقط از افق دید یک سرمایه‌گذار فهیم برمی‌آید و هم‌صدایی آنها بی‌آن‌که بوی سیاست بدهد، پشتوانه‌ی کمیسیون‌های مجلس و دولت بوده و می‌باشد.
آهنگران رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی و رونق کسب و کار در کیش را، از نقاط مثبت این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: نشست‌های سران قوا نوید این را می‌دهد که بتوان با رفع تبصره‌های زائد، مانع‌زدایی کرده و در جهت تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی قدم برداشت.
معصومه پاشایی رییس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی- تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در مجلس نیز در ارتباط تصویری با اعضای مجمع، با بیان این مطلب که دولت به عنوان دستگاه مجری نیز قصد دارد مانع‌زدایی اتفاق بیفتد و در کنار سرمایه‌گذار باشد، بر اهمیت صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: امیدواریم در قانون جدید، عنوان گردشگری به مناطق آزاد تجاری، اقتصادی تعلق پذیرد.
خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تماس تصویری اظهار کرد: انتظار می رود، حل مسئله و رفع موانع تولید در مناطق آزاد با سرعتی فراتر از سرزمین اصلی، اتفاق بیفتد تا به مدد بروکراسی کمتری که در این منطقه وجود دارد، در حل مشکلات نیز به تصمیم‌‌گیری سریع‌تر رسید.

وی برخی موانع را اصلی و برخی مثل قیمت سیمان را مختص این مناطق عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت مناطق آزاد استفاده کرد. با تمرکز مدیریتی می‌توان در جهت مانع‌زدایی قدم برداشت و از موفقیتها الگو ساخت. وی از فعالین اقتصادی درخواست کرد بدون ملاحظه‌، مطالبات خود را مطرح کرده و در تسریع سرمایه‌گذاری قدم بردارند.
همچنین مصطفی خانزادی، معاون فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان این مطلب که زمان هدررفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز، کاهش یافته و باید کامل حذف شود، پیشنهاد داد: در بندر آفتاب محلی برای سکونت تعبیه شود و این طرح مهم با مشارکت نهادهای مختلف از جمله مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش محقق شود.

 خانزادی افزود: در خصوص تامین سیمان موردنیاز جزیره نیز، ایجاد سیلو در بندر جهت ذخیره سیمان، از جمله تمهیداتی است که قابل اجراست.
طهمورث قاسمی، دبیر کل مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش نیز در این نشست با اشاره به پیشنهادات سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: این پیشنهادات باید با گفتمان صحیح، به مرحله‌ی ظهور و عمل برسد و اعضای مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش آمادگی کامل برای همراهی دارند.

 قاسمی با تاکید بر لزوم بازگشت کیش‌ایر به جزیره، تصریح کرد: هزینه سفر در کیش باید برگشت داشته باشد تا تبدیل به تهدید نگردد و این امر نیاز به ابزار مناسبی مانند کیش‌ایر دارد.
وی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجمع در سال گذشته، با اشاره به طرح اصلاح قانون، گفت: قوانین، اعتباری هستند و باید در راستای ایجاد توسعه، ایجاد و اعمال گردند و حاکمیت باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد.
قاسمی با اشاره به تشکیل کارگروهی از سال گذشته در این مجمع و تاکید بر اینکه این کارگروه آمادگی همراهی در مانع‌زدایی‌ها را دارد، گفت: امیدواریم با استفاده‌ بهینه از ظرفیت‌های موجود موارد ذکرشده به سرمنزل مقصود برسند. در سطح مدیریتی، نهادها و جوامع باید با همصدایی و همفکری به مانع‌زدایی‌ها رسید.
در ادامه این جلسه، اعضای مجمع و سرمایه‌گذاران کیش به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

رباطی از اعضای مجمع و از سرمایه گذاران، تامین سیمان و بتن را از اصلی‌ترین نیازهای کیش برشمرد و گفت: حدود دو ماه هست که تمامی پروژه‌ها به‌خاطر کمبود این اقلام، متوقف، و بیش از دویست نفر بیکار شده‌اند.

 وی به قیمت گزاف جریمه‌های تاخیر در ساخت اشاره، و افزود: اگر جلوی صادرات سیمان فقط در یک کارخانه هم گرفته شود، مشکلات تامین آن مرتفع خواهد شد.
حاتمی دیگر عضو این مجمع، بازگرداندن کیش‌ایر را خواست قلبی تمام کیشوندان دانست و گفت: تنها در این صورت می‌توان قیمت‌های سفر را کنترل کرد.
وی لزوم حضور یک نماینده از مناطق آزاد در دولت که در پیشنهاد سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش مطرح شد را اقدامی مهم دانست و بخش مهمی از رشد کیش را مرهون خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی دانست و افزود: مدیریت آب و برق نیز باید در اختیار جزیره قرار گیرد تا تشکل‌های مردمی سرمایه‌گذاران، مدیریت خوبی در جهت تولید و کسب درآمد کرده و ضعف‌های مدیریتی در این اداره را پوشش دهند.
همچنین جواد سلماسی در ادامه با بیان این مطلب که پیش‌تر اختیارات در دست خود دبیرخانه مناطق آزاد بود، گفت: در مدت اخیر، نگاه فقط در جهت وضع عوارض بوده و باعث شده است که شرایط زندگی در کیش بسیار سخت شود و کارکنان و کارشناسان در پروژه‌ها توان ادامه زندگی و کار را نداشته و درنهایت با عدم تامین و کمبود نیروی انسانی متخصص در پروژه‌‌ها روبه‌رو شویم.
سلماسی با اشاره به وجود منابع مالی لازم در کیش، تصریح کرد: باید جلوی این سیر صعودی را گرفت و با تعدیل قیمت‌ها در جهت تسهیل اشتغال و سرمایه‌گذاری قدم برداشت. این امر مستلزم نگاه کارشناسی سازمان می‌باشد چرا که توقف این سیر صعودی، اقدامی موثر برای تامین امنیت روانی لازم، نیروی انسانی و درنهایت سرمایه‌گذاری مطمئن می‌باشد.

همچنین در فرایند کارها، سامانه‌ها و فضای مجازی باید در خدمت تسریع و تسهیل صدور مجوزهای لازم باشد، اما هم‌اکنون شاهد چنین امری نیستیم.
وی همچنین با اشاره به مصائب تامین سوخت و دریافت سهمیه لازم برای کارخانجات، پروسه‌ها و بروکراسی‌های زائد و گزافی در مسیر سرمایه‌گذاری وجود دارد و گویا هیچ نیتی برای رفع آن نیست و اصل مانع‌زدایی باید در مسیرهای اینچنین صورت بگیرد.
رحمان سادات نجفی نیز با اشاره به تسری قوانینی مثل مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد مانع برای مناطق آزاد دقیقا در آغاز سال ۱۴۰۰ و همزمان با توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی را مورد توجه قرار داد و گفت: این تبصره مشکلات بسیاری در جهت تولید و خدمات و گردشگری ایجاد کرده است و دبیرخانه باید هرچه زودتر با تدوین شیوه‌نامه‌ای، در جهت مدیریت این قانون بکوشد.

وی به ابهام و سوالات سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی در این مورد اشاره کرد و گفت: گذشته از سردرگمی سرمایه‌گذاران، بدیهی است که این تبصره با تحت‌الشعاع قرار دادن بسیاری از قوانین مناطق آزاد، مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد.
فیروزی نیز بر اهمیت تغییر قوانین، ساختار و همراهی شرکت‌های موثر بر امور زیربنایی تاکید کرد. صدوق نیز با بیان این مطلب که بسیاری از مشکلات از گذشته عنوان و رها شده‌اند، گفت: امیدواریم این مشکلات در فرصت باقی‌مانده پایان دولت به فراکسیون برده و حل و فصل شوند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied