شمانیوز
شما نیوز

بررسی عملکرد بانک تجارت در کلیدی ترین شاخص ارزیابی بانک ها

بانک تجارت در تداوم روند موفقیت خود، در سال 99 در صنعت بانکداری کشور در کلیدی ترین شاخص ارزیابی عملکرد بانک ها یعنی تراز عملیاتی که به آن حاشیه سود گفته می شود در مقایسه با سال 98 با جهش 198 درصدی در این شاخص روبرو شده است .

بررسی عملکرد بانک تجارت در کلیدی ترین شاخص ارزیابی بانک ها

 

به گزارش شمانیوز ، جذب سپرده برای افزایش قدرت تسهیلات دهی، یک شاخص مهم در ارزیابی بانک و موسسه مالی است.بانک تجارت در سال 99 موفق شده، سپرده ها را در مقایسه با مدت مشابه  با رشد قابل ملاحظه 58 درصدی از مبلغ 197 هزار میلیارد تومان به 311 هزار میلیارد تومان افزایش دهد. افزایش نسبتاً متوازن سپرده ها در دوبخش سپرده های که بانک بابت آن ها سود پرداخت می کند و سپرده های غیرهزینه زا مانند حساب های جاری بیانگر بازاریابی موفق و جلب اعتماد مشتریان از سوی این بانک است.

بانک تجارت 1

 

عملکرد بانک در اعطای تسهیلات  

سودآوری بانک ها و موسسات اعتباری از دو بخش اعطای تسهیلات و دریافت کارمزدها حاصل می شود. سودآوری یک بانک وابسته به مصرف منابع و سپرده ها در بخش های مولد اقتصاد و کسب سود ناشی از فعالیت های اقتصادی شرکت ها و یا افراد است. در جدول زیر می بینیم که این بانک در سال 99 توانسته رشد قابل توجهی در مجموع تسهیلات رقم بزند. مانده کل تسهیلات بانک تجارت در اسفند ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه در سال 98 با رشد 48 درصدی از مبلغ 163 هزار میلیارد تومان به 241 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک تجارت2

 

  جهش 198 درصدی تراز عملیاتی 

تراز عملیاتی کلیدی ترین شاخص ارزیابی عملکرد یک بانک است. در این شاخص در واقع عملکرد بانک در کسب درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و هزینه های ناشی از پرداخت سود به سپرده گذاران ارزیابی می شود. از این رو، این شاخص را حاشیه سود نیز می نامند.

بانک تجارت در تمام ماه های سال 99 نه تنها تراز مثبت عملیاتی داشته بلکه هر ماه بر میزان آن افزوده است تا در پایان سال 99 تراز عملیاتی هفت هزار و 50 میلیارد تومان را با جهش 198 درصدی نسبت به اسفند 98 ثبت کند.

بانک تجارت3

 

کاهش قیمت تمام شده پول

قیمت تمام شده پول نیز از معیارهای مهم عملکردی بانک ها است، به نحوی که سودآوری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بانک تجارت در سال 99 توانسته است با مدیریت بهینه ، جذب منابع کم هزینه و رعایت کامل نرخ تعیین شده برای سپرده های سرمایه گذاری قیمت تمام شده پول را نسبت به سال قبل کاهش د هد.

 

 

منبع:بانکداری ایرانی

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied