شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ/

اولین گام های ثبت شرکت

قطعا برای شروع هر کسب و کار بخصوص اگر قرار باشد فعالیت های این کسب و کار به صورت مشارکتی دنبال شود داشتن یک ساختار منسجم، توافق دقیق و حساب شده بین شرکا، توافق در خصوص اجرائیات و موضوع فعالیت ، داشتن یک استراتژی و بسیاری از عوامل دیگر بسیار مهم است. به همین دلیل می توان به جرات گفت بهترین راه برای شروع یک کسب و کار ثبت شرکت است.

اولین گام های ثبت شرکت

با ثبت شرکت اعتبار بسیار زیادی به کسب و کار می دهیم و با ساختار و قوانینی که در پشت این ساختار قرار دارد نه تنها مشتریان حقیقی و حقوقی بلکه شرکا نیز نسبت به مشارکت با هم اطمینان زیادی خواهند داشت و می توانند با خیال راحت نسبت به ادامه این مسیر با هم توافق کنند.

اما ثبت شرکت نیاز به رعایت برخی از اصول و قواعد دارد. در واقع بدون اینکه قدم های کلیدی مورد نیاز برای شروع ثبت شرکت را درست بر ندارید یا ساختار شرکت قانونی نخواهد بود و یا اینکه پایه های شرکت ثبت شده لرزان است و نمی توان به آن به راحتی تکیه کرد.

اولین گام ها برای ثبت شرکت را در این مقاله با هم مرور خواهیم کرد. در ضمن اگر نیاز به مشاوره داشتید می توانید از مشاوره تخصص ما نیز بهره مند شوید.

  1. موضوع فعالیت شرکت را به دقت انتخاب کنید

هدف اصلی از ثبت شرکت انجام موضوع مشخصی در قالب امور تجاری است. هیچ شرکتی نمی تواند بدون داشتن یک موضوع مشخص ثبت شود. اما در اینجا لازم است این نکته را توضیح دهیم که داشتن یک موضوع به تنهایی برای ثبت شرکت کفایت نمی کند. بلکه بهتر است مجموعه ای از موضوعات به هم مرتبط و وابسته را در نظر داشته باشید و در همان ابتدا ساختار شرکت را بر همین اساس تنظیم و تدوین کنید.

  1. شرکا مناسب انتخاب کنید

اقدام بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که داشتن شرکا کلیدی می تواند برگ برنده شما باشد. به همین دلیل باید شریکی را انتخاب کنید که بتواند در راهبردهای کلان سازمان به شما کمک کند و با شما همراه باشد. بهترین راه این است که شرکایی را انتخاب کنید که دغدغه و هدف مشترک با شما داشته باشند. داشتن دانش در زمینه مورد فعالیت شرکت نیز اهمیت زیادی دارد. اگر قصد دارید شرکای شما با شما همراه باشند تنها با دید تامین سرمایه به آنها نگاه نکنید. شریک در همه امور شرکت با شما همراه خواهد بود و اگر دغدغه ها و توانمندی های مورد نیاز را نداشته باشند ممکن است در مسیر راه برای شما مشکل ساز شوند.

  1. قالب مناسب برای ثبت شرکت انتخاب کنید

در قوانین تجاری ایران 7 نوع شرکت تجاری دیده شده است. این شرکت ها هر کدام قالب ثبت شرکت هم نامیده می شوند. به عنوان مثال شرکت سهامی در دو نوع سهامی عام و سهامی خاص وجود دارد و اگر شما قصد داشته باشید که شرکت خود را بصورت شرکت سهامی خاص ثبت کنید در واقع قالب سهامی خاص را برای شرکت خود انتخاب کرده اید.

به یاد داشته باشید که هر یک از این هفت شرکت با هدفی در قانون تجارت دیده شده اند. لازم است قالب های شرکت را به خوبی بشناسید زیرا کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هر یک از قالب های شرکتی ساختاری متفاوت دارد و قوانین ثبت شرکت خاص خود را دارد. نکته مهم دیگر این است که هر نوع شرکتی را نباید در هر نوع قالبی ثبت کنید. اینکه چه موضوعی را برای فعالیت شرکت انتخاب می کنید در اینکه چه قالبی بهترین قالب برای این نوع فعالیت است تاثیر مستقیم دارد.

نکته دیگر اینکه در کنار هفت قالب شرکت تجاری یک موسسه غیر تجاری نیز در قانون دیده شده است که ممکن است لازم باشد قالب شرکت خود را به صورت موسسه غیر تجاری در نظر بگیرد. توصیه می شود برای انتخاب قالب مناسب با مشاوران خبره مشورت کنید.

  1. مجمع عمومی موسسین را تشکیل دهید

از اولین اقدامات برای ثبت شرکت این است که شرکا با هم جلسه ای موسوم به جلسه مجمع عمومی اولیه را تشکیل دهند. در این جلسه که همه موسسین شرکت باید حضور داشته باشند تمامی مستندات کلیدی سازمان بررسی و تدوین می شود. مستنداتی مانند اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه و غیره در این جلسه تنظیم و توسط همه شرکا تایید می شود. ضمن اینکه در این جلسه باید نفرات مدیر یا هیئت مدیره شرکت نیز انتخاب شوند. قالب شرکت در انتخاب مدیران و مدت زمان مدیریت شرکت تاثیر گذار است. در ضمن در برخی از ساختارها و یا قالب های شرکت ها نیاز است که یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل نیز برای شرکت مشخص شود. در انتها باید مدیران منتخب و بازرسین مسئولیت خود را کتبا بپذیرند.

  1. جلسه اولیه هیئت مدیره را تشکیل دهید

از دیگر اقداماتی که باید به عنوان اولین گام های ثبت شرکت از آن نام برد تشکیل جلسه هیئت مدیره بین مدیران منتخب است. این جلسه برای تعیین اولویت ها، مسئولیت ها، وظایف و غیره تشکیل می شود و در بین این افراد نیز باید مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره و دیگر سمتهای  هیئت مدیره نیز تعیین شود.

  1. دریافت مجوز احتمالی برای فعالیت شرکت

بسیاری از موضوعات تجاری نیازی به مجوز خاص برای ثبت شرکت ندارند. اما برخی از موضوعات باید حتما قبل از ثبت شرکت مجوز داشته باشند. مجوز ثبت شرکت باید با ارائه مستنداتی از سازمان های متولی دریافت شود. مثلا سازمان امور هواپیمایی و یا اداره تعاون.

  1. ثبت قطعی شرکت

همه اقداماتی که تاکنون انجام داده اید بدون اینکه برای ثبت شرکت به صورت قانونی اقدام کنید بی فایده خواهد بود. برای ثبت شرکت باید مستندات تنظیم شده در جلسه مجمع عمومی موسسین به همراه مستندات دیگری مانند مدارک شناسایی و هویتی مدیران و موسسین، گواهی های سو پیشینه، مجوز احتمالی مورد نیاز برای ثبت شرکت و غیره آماده شوند و با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها شرکت قانونا ثبت شود. ثبت شرکت با ارائه درخواست در سامانه اداره ثبت شرکت ها و نهایتا دنبال کردن فرایند ثبت شرکت و دریافت شناسه ملی شرکت  نهایی می شود.

این اولین گام ها برای ثبت شرکت بود که هر کسب و کاری برای ثبت شرکت باید بردارد. روزگار و دوران شرکت بعد از ثبت شرکت شروع می شود. اولین اقدام بعد از ثبت شرکت دریافت کد مالیاتی از شعبه مالیاتی با تشکیل پرونده مالیاتی و سپس اخذ دفاتر پلمپ است. شرکت بعد از این مرحله می تواند با اقداماتی دیگر ساختار خود را تقویت کند و ابعاد بیشتری به دامنه کسب و کار خود اضافه کند.

به عنوان مثال بعد از اینکه کار ثبت شرکت انجام شد و شرکت رسما کار خود را آغاز کرد موسسین می توانند پس از مدتی برای افزایش سرمایه خود دست به تغییرات در شرکت بزنند و با افزودن میزان سهام یا سهم الشرکه افراد و یا با افزودن شریک جدید میزان سرمایه شرکت را افزایش دهند. یا می توان بعد از ثبت شرکت در خصوص موضوعات شرکت تجدید نظر کرد. هر چند همه این موارد نیاز به تصویب در مجمع عمومی فوق العاده و نهایتا ثبت تغییرات شرکت  در اداره ثبت شرکت ها دارد.

از اقداماتی که می تواند ساختار و قدرت نفوذ شرکت را افزایش دهد همچنین می توان به اخذ کارت بازرگانی و ثبت برند یا ثبت علامت تجاری نیز اشاره کرد. در هر صورت اقدامات مورد نیاز برای ثبت شرکت چندان پیچیده نیستند بخصوص اگر با مشاوران خبره این فرایند را دنبال کنید. پیشنهاد می کنم اگر برای ثبت شرکت نیاز به همفکری دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از برترین تجربیات ما بهره مند شوید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied