شمانیوز
شما نیوز

افزایش بیش از ۱۰۶ برابر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه طی پنج سال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار ۱۰۶.۸ برابر افزایش یافت گفت: هم‌اینک پنج هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده روی خاکِ منطقه آزاد چابهار داریم.

افزایش بیش از ۱۰۶ برابر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار، عبدالرحیم کُردی شامگاه یکشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی و اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و کمیسیون سازمان منطقه آزاد چابهار که «در راستای تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها تشیل شد» و تا ساعات ابتدایی بامداد امروز به طول انجامید ضمن قدردانی از مدیران اتاق بازرگانی چابهار به دلیل پیگیری موضوعات مربوط به مالیات و ثبت سفارش اظهار داشت: بیشتر پیگیری‌ها و گفت و گوهای ما با اتاق بازرگانی مربوط به مسائل کلانی همچون ثبت سفارش و مالیات و گمرک و دیگر مسائلی که گریبانگیر همه مناطق آزاد است بود.

وی با بیان اینکه قریب به ۶ سال است که در این مسیر فعالیت و همکاری می‌کنیم اضافه کرد: در ارتباط با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران به خوبی با شرایط و موانع آن‌ها آشنا هستیم اما باید موضوعاتی را یادآوری کنیم تا یک تصویر واقعی از آنچه که اتفاق افتاده در ذهن همه نقش ببندد.

کُردی با بیان اینکه سال ۹۴ مسوولیت مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد چابهار را بر عهده گرفتم اظهار داشت: فرآموش نمی‌کنم درخواست‌هایی که در رابطه با واگذاری زمین‌ها به سرمایه‌گذاران و سایر پرونده‌ها را که بررسی می‌کردم مربوط به سال‌های ۸۹ تا ۹۲ بود و بیشتر نگرانی سرمایه‌گذاران در آن دوره از نبود پاسخگویی مناسب بود.

وی تصریح کرد: همکاران ما طی سال‌های اخیر زحمات زیادی کشیدند و به لحاظ شفافیت، سامانه‌سازی و قرارداهای حقوقی، شهرسازی و دیگر موارد، اتفاقات اساسی در منطقه رقم خورده است.

رییس هیات مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: یادمان باشد که طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ و حتی تا سال ۹۴ سرجمع درخواست‌های سرمایه‌گذاری که به منطقه آزاد چابهار ارسال می‌شد، کمتر از ۱۰۰ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه تنها در سال ۹۸ بیش از ۹۸۰ درخواست سرمایه‌گذاری داشتیم ادامه داد: مسلما این آمار در سال ۹۹ هم با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

او بیان داشت: با این تعداد درخواست سرمایه‌گذاری تصور کنید سرمایه‌گذاران برای هر درخواست، چند مرتبه باید به واحدهای مختلف اداری سازمان منطقه آزاد مراجعه کنند، آن وقت حجم فعالیت در حوزه اداری و سایر حوزه‌های این سازمان، درک خواهد شد.

وی گفت: سال ۹۴ تعداد مجموع واحدهای تولیدی این منطقه حدود ۵۵ واحد بود و ارزش تولیدات این منطقه به ۵۰ میلیارد تومان در سال هم نمی‌رسید.

کُردی اضافه کرد: همین الان ۲۷۰ پروانه بهره‌برداری فعال در منطقه آزاد داریم که بیش یکهزار میلیارد تومان ارزش تولیدات این واحدها است.

وی ادامه داد: سال ۹۴ مجموع سرمایه‌گذاری محقق شده در منطقه ۵۰ میلیارد تومان بوده اما سال ۹۹ بیش از پنج هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده روی خاکِ منطقه آزاد چابهار داشتیم.

وی با بیان اینکه تمامی این اعداد توسط سرمایه‌گذاران رقم خورده است گفت: در بخش سازمانی هم باید بگویم که بودجه سال ۹۴ این منطقه ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است درحالی که بودجه ۱۴۰۰ سازمان منطقه آزاد چابهار به یکهزار و ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

کُردی تاکید کرد: هم‌اینک سه هزار و ۲۴ میلیارد تومان فقط قرارداد جاری عمرانی داریم و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت صورت‌وضعیت داشتیم که امروز هم مجددا ۸۰ میلیارد تومان صورت‌وضعیت جدید عمرانی صادر شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: این اعداد و ارقام را بیان کردم تا همگان متوجه شوند که قواره منطقه آزاد چابهار تغییر کرده و مقیاس کارها بزرگ شده است و یقین داشته باشید که پروژه‌های عملیاتی در حال اجرا، تصویر متفاوتی نسبت به آنچه در یک دهه گذشته نیاز داشتیم را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: طبیعی است که در حوزه‌های مختلف زیرساختی همچون آب و برق و سایر موارد باید برنامه‌ریزی می‌شده است و امروز در مورد همه این موضوعات کار مطالعاتی و برنامه‌ریزی شده است اما واقعیت این است که سرعت سرمایه‌گذاری از سرعت تامین زیرساخت‌ها سبقت گرفته است و باید این موضوع را جبران کنیم.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه از سال ۹۷ پیش‌بینی تامین آب منطقه را کرده‌ایم اظهار داشت: اگر پیمانکار مربوطه به تعهدات خود به موقع عمل کرده بود الان نباید مشکلی در حوزه تامین آب می‌داشتیم.

وی با بیان اینکه خرید تجهیزات و راه‌اندازی سه مجموعه آب‌شیرین‌کن را در دستور کار داریم گفت: تا پایان امسال در چابهار با کمبود آب آشامیدنی مواجه نخواهیم بود.

" محمد صادق مبرهن " رییس اتاق بازرگانی چابهار نیز بیان داشت: انتظار داریم وضعیت تعاونی مسکن اتاق بازرگانی مشخص شود و به فعالان اقتصادی زمین اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: اگر سازمان منطقه آزاد چابهار در واگذاری زمین مساعدت بیشتری کند این اقدام باعث تشویق و ماندن سرمایه‌گذاران در منطقه خواهد شد.

او به تشریح موانع پیش روی فعالان اقتصادی پرداخت تا در شوراهای داخلی منطقه آزاد برای رفع آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

رییس اتاق بازرگانی گفت: انتظار داریم تنها سازمان منطقه آزاد چابهار طرف‌حساب فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران باشد تا کارها با سرعت بیشتری پیش برود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied