شمانیوز
شما نیوز

مروری بر گزارش عملکرد معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی

تسویه 41 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی در سال 99

معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی مدیریت حوزه سرمایه‌گذاری این سازمان را برعهده دارد و در سال‌های اخیر برای دریافت مطالبات این سازمان از دولت نقش محوری ایفا می‌کند.

تسویه 41 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی در سال 99

به گزارش شمانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در گزارش زیر اهم اقدامات معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در بازه زمانی سال 99 لغایت تیر ماه 1400 مرور می کنیم:

 

وصول مطالبات سازمان از دولت

در راستای وصول مطالبات از دولت، از محل تمهیدات پیش بینی شده براساس احکام قانون بودجه سال 1399 کل کشور جمعاً مبلغ 41 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان به شرح ذیل تسویه شد ؛

1-بند "و" تبصره (2) : اخذ سهام شرکتهای پالایش نفت امام خمینی شازند (9 درصد)، دخانیات ایران (15 درصد)، هپکو (52 درصد) و پتروشیمی دماوند (19 درصد) جمعاً به ارزش 35 هزار و 530 میلیارد تومان.

2-بند"و" تبصره (5): بدهی‌های بانکی، مالیاتی و خزانه داری کل کشور در خصوص شرکت تجهیزات سنگین – هپکو به مبلغ یک هزار و 56 میلیارد تومان و شرکت سرمایه‌گذاری خانه سازی ایران به مبلغ 230 میلیون تومان تهاتر شد.

3-بند "ح" تبصره (5) : مبلغ چهار هزار و 403 میلیارد تومان به منظور اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در قالب اسناد خزانه اسلامی به سازمان اختصاص یافت.

 

طرح خروج از بنگاه‌داری

به منظور اصلاح و بهینه سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری سازمان، پیش نویس طرح خروج از بنگاه‌داری توسط سازمان تهیه و نسبت به اخذ مصوبه هیأت مدیره اقدام شد که این طرح در مرحله اخذ مصوبه از هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی است.

 

ساماندهی و پایش املاک سازمان

1-نظارت بر عملکرد موسسه املاک و مستغلات و پروژه‌های شرکت‌های تابعه

2-پیگیری مصوبات کمیته سرمایه‌گذاری پروژه‌های اقتصادی

3-پیگیری، تعیین تکلیف، تهاتر و پایان کار املاک

4-تعیین تکلیف وضعیت پروژه‌های؛ ائل گلی، یاسوج و چهاردانگه

 

تهیه گزارشات کارشناسی در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها، ارزیابی مالی و اقتصادی و ارائه راهکارهای پیشنهادی به شرح ذیل؛

1-طراحی مکانیزم پیگیری مصوبات هیأت مدیره پیرامون حوزه املاک و مستغلات

2-بررسی عملکرد شرکتهای چند رشته‌ای و ترسیم چشم انداز صنعت مربوطه

3-بررسی عملکرد شرکتهای زیرمجموعه شرکت ذوب آهن اصفهان

4-بررسی عملکرد شرکت سیمان تأمین و ارائه چشم انداز آتی صنعت

5-پیش بینی منابع و مصارف سازمان طی 10 سال آینده

6-انتخاب حوزه‌های سرمایه‌گذاری، صنایع استراتژیک و پیشرو در راستای راهبردهای مصوب سرمایه‌گذاری سازمان

7-بررسی ریسک و بازدهی پرتفوی سرمایه‌گذاری

8-بررسی بازار املاک و مسکن در 5 سال آینده و ارائه استراتژی سازمان در این حوزه

 

ارزیابی شرکت ها و موسسات تابعه

ایجاد ساختار نظام ارزیابی شرکت ها و موسسات تابعه سازمان تامین اجتماعی از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و ارزیابی شرکتها و موسسات تابعه است. در این بخش، انتشار کارنامه ارزیابی برای9 و 12 ماهه سال 1399، برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی در سطح شرکت ها و موسسات تابعه مستقیم انجام شد.

در این خصوص با توجه به ترکیب بسیار متنوع شرکت ها و موسسات تابعه سازمان در حوزه فعالیت و عملیات تکلیفی و غیر تکلیفی، ابتدا مدل مفهومی و اجرایی استقرار نظام و سامانه ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و موسسات تابعه تدوین و سپس شاخص‌های ارزیابی اختصاصی هر شرکت با تعامل و مشارکت شرکت‌ها و موسسات تابعه جمع آوری شد. در مرحله بعد محاسبه وزن و اهمیت شاخص‌های ارزیابی و نهایی کردن آن انجام و در ادامه نسبت به طراحی و ایجاد کارنامه ارزیابی و گزارش‌های خروجی اقدام شد.

ساخت نرم افزار ارزیابی شرکت‌ها و موسسات تابعه تامین اجتماعی با استفاده از ظرفیت موجود در معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان و بدون انجام هزینه‌های برون سپاری و در حداقل زمان ممکن به عنوان یک تجربه موفق در این زمینه اشاره کرد.

ساخت نرم افزار مدیریتی تحت وب در حوزه شرکت ها و موسسات تابعه از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و ارزیابی شرکت‌ها و موسسات تابعه سازمان تامین اجتماعی است. با استفاده از ظرفیت داخلی معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری این سازمان و ایجاد دسترسی برای ارکان تصمیم گیر سازمان و مدیران شرکت‌ها و موسسات تابعه نرم افزار مذکور ساخته و برای اولین بار اجرایی شد که مورد استقبال ارکان سازمان واقع شد.

جمع آوری اطلاعات 95 شرکت تابعه سازمان و هلدینگ‌های تابعه، ارائه دسترسی برخط به سیستم امور شرکت‌ها به هلدینگ‌های تابعه و شرکت‌ها و موسسات مستقل، ‌ارتقاء، اصلاح و توسعه بیش از 150 مورد در سیستم امور شرکت‌ها و برگزاری چندین جلسه آموزشی در خصوص آموزش سیستم‌های مکانیزه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری از مهمترین فعالیت‌های انجام شده این برنامه است به نحوی که کارنامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات تابعه نیز در سیستم مذکور برای ارکان سازمان تامین اجتماعی قابل مشاهده است.

 

ایجاد ساختار نظارت میدانی

یکی از حلقه‌های مفقود نظارت در بخش شرکت‌ها و موسسات تابعه سازمان ایجاد ساختار منسجم و به هنگام برای نظارت میدانی، ارائه گزارشات به ارکان تصمیم گیر سازمان است که با توجه به اهمیت آن در اساسنامه این سازمان نیز بدان اشاره شده است.

در سال 1399 برای اولین بار و برای ایجاد این ساختار و پرهیز از هر گونه سلیقه نگری در نظارت‌های مذکور شیوه نامه نحوه رسیدگی و گزارشگری آن حاوی چک لیست‌های استاندارد تهیه و ابلاغ شد. حسب این امر و برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد در سال جاری به تمامی شرکت‌ها و موسسات تابعه مستقیم مراجعه و گزارش مربوطه تهیه و به ارکان سازمان ارائه شود. با انجام این عملیات و شناسایی نقاط بحرانی و قابل اصلاح در این حوزه گامی موثر در حوزه عملکرد شرکت‌ها و موسسات تابعه برداشته خواهد شد.

 

امور مجامع شرکتها اقدامات

1. اصلاح ساختار مدیریت شرکت‌ها و موسسات تابعه (از طریق ایجاد شرکتهای تخصصی و بازارگردانی با عنایت به ورود شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به بورس و اوراق بهادار)

2. برگزاری مجامع شرکت‌ها و موسسات تابعه سازمان

3. ارائه گزارش صورت مقایسه بودجه و عملکرد فصلی شرکت‌ها و موسسات تابعه سازمان به هیات مدیره سازمان

4. ابلاغ بخشنامه و پیگیری‌های مربوط به شرکت‌ها موضوع جزء (9) بند ط تبصره (2) قانون بودجه سال 1398 کشور درخصوص عضویت همزمان مدیران شرکت‌ها و تغییر برخی افراد مشمول و پیگیری انجام سایرموارد

5. پیگیری جهت اخذ مصوبه هیأت مدیره سازمان درخصوص دستورالعمل برنامه و بودجه به منظور ابلاغ دستورالعمل برنامه و بودجه سال 1400 شرکت‌ها و موسسات تابعه سازمان جهت اخذ برنامه و بودجه پیشنهادی و ارائه به هیأت مدیره سازمان

6. تکمیل بانک اطلاعاتی جامع مدیران شرکت‌ها و موسسات تابعه و در اختیار عموم قراردادن آن

7. پیگیری و انجام وظایف محوله و تشریفات قانونی جهت اصلاح ساختارسهامداری بانک رفاه کارگران

8. پیگیری و ارائه گزارش مستمر به مدیرعامل سازمان در خصوص ترمیم اعضای هیات مدیره شرکت‌ها و موسسات تابعه

9. پیگیری مستمر اقدامات شرکت‌ها و موسسات تابعه در اجرای تکالیف مجامع و ارائه گزارش به هیات مدیره سازمان

10. پیگیری افزایش سرمایه شرکت‌ها و موسسات تابعه شامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی، شرکت مشاور مدیریت و خدات ماشینی تامین اجتماعی، شرکت مهندسان مشاور خانه سازی ایران و شرکت رفاه و گردشگری تامین در راستای تغییر ساختار شرکت به موجب مصوبه هیات مدیره سازمان

11. پیگیری و انجام وظایف محوله و تشریفات قانونی جهت انتقال سهام شرکت‌های زیر مجموعه شرکت رفاه و گردشگری به شرکت مذکور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied