شمانیوز
شما نیوز

نمایش کتیبه‌های مقبره ناصرالدین‌شاه پس از 127 سال در کاخ گلستان

نمایشگاه 46 کتیبه‌ مقبره ناصرالدین شاه پس از 127 سال برای نخستین‌بار در کاخ گلستان برپا می‌شود.

نمایش کتیبه‌های مقبره ناصرالدین‌شاه پس از 127 سال در کاخ گلستان

به گزارش شمانیوز، آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با بیان این مطلب عنوان کرد: به دلیل وجود آثار متعدد در موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع) که ارتباط مشترکی با کاخ گلستان دارد، تصمیم گرفته شد نمایشگاه‌ مشترکی بین این دو نهاد موزه ای و میراثی برقرار شود که در گام نخست، نمایشگاه کتیبه‌های "روایت قتل ناصرالدین شاه" برگزار می‌شود.

وی درخصوص این کتیبه‌ها توضیح داد: ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم حسنی ترور شد و در زمانی که مقبره او وجود داشت در داخل و دور تا دور مقبره، کتیبه ای به خط "مهدی شریف شیرازی" از خوشنویسان عهد قاجار به سبک قطاعی که اشعار آن برای سید علی حکیم معیری متخلص به شمس المعالی بود، وجود داشت که پس از بازسازی حرم، این کتیبه‌ها به موزه آستان منتقل شد. در این کتیبه‌ها روایت قتل ناصرالدین شاه و چگونگی کشته شدن او و سپس انتقال جسد به کاخ گلستان و در نهایت تدفین در جوار حرم عبدالعظیم حسنی آمده است.

امامی با اشاره به اینکه این کتیبه‌ها با عنایت رئیس موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و با ضوابط و شرایط وزارت میراث فرهنگی به کاخ گلستان منتقل شده است، افزود: این نمایشگاه در روز یکشنبه 25 تیرماه در عمارت چادرخانه کاخ گلستان افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ فعالیت موزه آستان عبدالعظیم حسنی، چنین مجموعه نفیسی برای برگزاری نمایشگاه از این موزه خارج شده است و این مسئله به دلیل تفاهم نامه همکاری کاخ گلستان با آستان عبدالعظیم حسنی(ع)  است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: علاوه بر این کتیبه‌ها آثار مرتبطی که در کاخ گلستان وجود دارد از جمله صندلی، لباس ناصرالدین شاه، دستمال آغشته به خون، عکس‌های از آلبوم خانه کاخ گلستان که مرتبط با این نمایشگاه است، در معرض نمایش در می‌آید.

امامی خاطرنشان کرد: به اندازه‌ای که آثار فرهنگی و تاریخی موجود در مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی ارزش دارد و برای دیدن بازدیدکنندگان جذاب است، شنیدن رویدادهای آن از زبان این آثار جذابیت بیشتری دارد، در نتیجه تلاش شده روایت‌های کاخ گلستان از زبان اشیاء نقل شود.

علی رمضانپور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied