شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

ماجرای ذبح دام‌های آبستن در کشتارگاه فجر اسلامشهر | فیلم ذبح دام های آبستن

گزارش‌هایی از کشتار و ذبح دام‌های ماده و آبستن واصل شده است که موضوع توسط دادستان تهران به صورت فوری در حال بررسی است.

ماجرای ذبح دام‌های آبستن در کشتارگاه فجر اسلامشهر | فیلم ذبح دام های آبستن

به گزارش شمانیوزکشتار و ذبح دام های آبستن مطلقا ممنوع است. ذبح دام های آبستن بدلیل اهمیت در چرخه اقتصادی صنعت پرورش دام ممنوع اعلام شد. مرتضی تورک معاون در امور حقوق عامه صبح امروز به صورت سرزده به محل ذبح دام های آبستن در کشتارگاه فجر اسلامشهر مراجعه کرد. در ادامه می توانید فیلم ذبح دام های آبستن را تماشا کنید:

گروه استان‌ها ـ در پی اطلاع معاون دادستان تهران از (ذبح دام‌های آبستن) در کشتارگاه فجر اسلامشهر، مرتضی تورک معاون در امور حقوق عامه صبح امروز به صورت سرزده به محل کشتارگاه مراجعه کرد.

مشاهدات میدانی نشان داد که اعلام گزارش ذبح دام‌های آبستن در این کشتارگاه صحت داشته و تورک معاون دادستان تهران در امور حقوق عامه در این باره  گفت: وفق مقررات قانونی، کشتار و ذبح دام آبستن مطلقا ممنوع است و ذبح دام ماده نیز باید تحت شرایطی خاص با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به کوتاهی صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی استان تهران و همچنین سازمان دامپزشکی، تصریح کرد: در پی برخی ناهماهنگی صورت گرفته میان دو نهاد مورد اشاره، متاسفانه شاهد کشتار روزانه دام ماده و آبستن در کشتارگاه فجر اسلامشهر هستیم.

معاون دادستان تهران بیان داشت: در سایر کشتارگاه‌ها نیز گزارش‌هایی از کشتار و ذبح دام‌های ماده و آبستن واصل شده است که موضوع به صورت فوری در حال بررسی است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: دادستانی وفق صلاحیت قانونی خود به این موضوع ورود کرده است و اقدامات قانونی مقتضی را انجام خواهد داد.

بنابراین گزارش، این بازدید ادامه دارد و اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

در ادامه به حادثه مشابه دیگری که رخ داده است جلب می کنیم:

کشتار و ذبح دام‌های آبستن در ادامه‌ی قتل عام جوجه‌ها

 در حالی هنوز مدت زیادی از قتل و عام جوجه‌ها توسط برخی از مرغداران نمی‌گذرد و هنوز مردم با خاطری مکدر از آن یاد می‌کنند که دوباره کشتار دام‌های آبستن و نابالغ در حال اتفاق افتادن است.

چندی پیش مشکلات نهاده‌های دامی منجر به کشتار جمعی از جوجه‌ها توسط مرغداران عصبانی از وضعیت حاکم بر کشور شد، به طوری که رییس جمهور شخصا به این مسئله غیرانسانی ورود کرده و دستور پیگیری داد اما این روزها دوباره خبرهای بدی از کشتار ناعادلانه دام‌ها به گوش می‌رسد، دامدارانی که در شرایط اقتصادی کنونی، کارد خود را بر گلوی دام‌های باردار و آبستن می‌گذارند و گوشت مادر و فرزند را راهی بازار می‌کنند.

مشکلات نهاده‌های دامی پس از قربانی کردن طیور و جوجه‌های زیادی که تنها بازتاب موارد محدودی از آن در فضای مجازی قلب خیلی از افراد را به درد آورد، این بار امان دام‌ها را بریده است و گویا اقتصاد دیواری کوتاه‌تر از حیوانات پیدا نکرده است.

دامداران با کاهش صرفه اقتصادی این صنعتپر تنش و پرمشکل، بی‌ثباتی قیمت لبنیات و فراورده‌های لبنی و همچنین ناتوانی در تامین نهاده‌ها دست به کشتار دام‌های آبستن و نابالغ می‌زنند چرا که ارزش قیمت گوشت دام برایشان از فروش شیر و بعضا مرگ و میر آن‌ها بالاتر رفته است.

اوضاعمان خوب نیست

«محمدحسین رشمی» یکی از دامداران استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که متاسفانه این روزها کشتار دام‌های آبستن در یزد در حال اتفاق افتادن است، می‌گوید: متاسفانه اوضاع این صنعت در یزد اصلا خوب نیست و هر گاودار باید به اندازه تعداد دام‌های خود آذوقه تهیه کند که در شرایط کنونی به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که پس از تهیه نهاده‌های دامی، هیچ نهاده‌ای به دست دامدار نمی‌رسد، می‌گوید: هر چند ظاهرا وضعیت نهاده‌های دولتی کمی بهتر شده اما پس از اعلام موعد، خرید خود را به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام میدهیم اما نهادهای به دستمان نمی‌رسد.

این دامدار یزدی که رییس سابق اتحادیه دامداران یزد است، می‌گوید: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر پس از عرضه، ۱۴۰۰ تومان زیان دارد در عین حال شیر خرید تنضمینی ندارد و امروزه به ازای هر کیلوگرم شیر که ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌شود، دامدار باید ۶۰۰۰ تومان هزینه کند.

وی با گلایه از این که دولت در عین حمایت کردن اجازه عرضه شیر به قیمت آزاد را نمی‌دهد، می‌گوید: با این روند تا کمتر از سه ماه آینده، این صنعت در یزد ورشکسته و نابود خواهد شد.

خروج ۷۰ درصدی دامداران

رشمی با بیان این که تقریبا ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر دامدار در شهرستان یزد مشغول به کار هستند، میگوید: ۲۰۰۰ دامدار در استان فعالیت دارند و اگر بتوانند در شرایط کنونی دام‌های خود را بفروشند مسلما حدود ۷۰ درصد این فعالان از صنعت دامداری خارج خواهند شد.

آنچه این روزها برای دامداران آزاد دهنده و غیرقابلل تحمل شده است، زیان دهی‌هایی است که به واسطه عرضه شیر اتفاق می‌افتد، چرا که با وجود زیان دامداران و خرید شیر با قیمت‌های پایین، لبنیات با قیمت‌های بالا و افسارگسیخته‌ای در بازار عرضه می‎شود و این نامتعادلی در سیستم اقتصادی شاید یکی از مهمترین مسائلی است که به قتل و عام دام‌ها دامن زده است.

مسئله‌ای که از مدت‌ها قبل در خصوص آن جلسات متعددی در استان یزد برگزار و تا حد زیادی برای مدیریت آن اقدام شد اما با حل نشدن مشکل کشوری در خصوص تامین نهاده‌ها این مشکل هنوز مهار نشده است.

گردآوری از تسنیم و ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied