شمانیوز
شما نیوز

بیژن قاسم زاده

تکذیب خبر تبرئه بیژن قاسم زاده | جرم بیژن قاسم زاده چیست

رییس دادگاه کیفری یک استان تهران: خبرسازی‌ها در مورد تبرئه بیژن قاسم‌زاده درست نیست.

تکذیب خبر تبرئه بیژن قاسم زاده | جرم بیژن قاسم زاده چیست

به گزارش شمانیوز: بیژن قاسم‌زاده (زاده ۱۳۵۴، روستای سنگرودپی، بندپی غربی، شهرستان بابل، استان مازندران) قاضی ایرانی و بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه است که در مهر ۱۳۹۸ بازداشت و در خرداد ۱۳۹۹ به همراه اکبر اِتباعی طبری محاکمه شد. شهرت بیژن قاسم‌زاده عمدتاً به‌دلیل صدور حکم فیلترینگ تلگرام در ایران بود. بیژن قاسم‌زاده متهم ردیف یازدهم پرونده قضائی اکبر طبری و به تأثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تأثیر دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی زاده و نادر شریف‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال متهم است. پرونده بیژن قاسم زاده به دادسرا برگشت. 

 بیژن قاسم‌زاده

تکذیب خبر تبرئه بیژن قاسم زاده

رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران در رابطه با پرونده بیژن قاسم زاده گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شده دیوان عالی کشور به علت نقص، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران اعاده کرده است. دادگاه نیز جهت رفع نواقص پرونده آن را به دادسرا ارسال کرده است.

 قاضی جواهری رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران در پی انتشار اخباری مبنی بر تبرئه بیژن قاسم زاده، یکی از متهمان پرونده اکبر طبری ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد: پرونده پس از نقض به دادگاه کیفری یک استان تهران اعاده شد. شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران هم جهت رفع نواقص مد نظر دیوان عالی کشور پرونده را به دادسرای تهران ارسال کرده‌است.

رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران خاطرنشان کرد: دادسرا پس از رفع نواقص مدنظر دیوان عالی کشور در اجرای مفاد مواد ۲۷۴ و ۲۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال خواهد کرد و حکم جدیدی در این خصوص صادر نشده است.

بنابراین گزارش، ۲۵ آبان ماه ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در مورد پرونده بیژن قاسم زاده به بیان توضیحاتی پرداخته و گفته بود پرونده در دیوان عالی کشور در رابطه با ارتشا، نقص تحقیقاتی گرفته و رای نقض گردید و به دادگاه صادر کننده حکم عودت داده شد. هم اکنون دادگاه در حال تجمیع تحقیقات و استماع اظهارات شهود و مواجهه حضوری آنهاست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قسمت دیگری از حکم صادره، نقض بلا ارجاع شده بود و طبیعتا بعد از تکمیل تحقیقات و صدور حکم اگر چنانچه به پرونده اعتراض یا اعاده دادرسی صورت گیرد، مجدد به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد در غیر این صورت حکم اجرا می‌شود.

پیش از این، بیژن قاسم زاده سنگرودی به جرم تاثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و جزای نقدی محکوم شده بود.

محکومیت بیژن قاسم زاده

سخنگوی قوه قضائیه در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ از محکومیت قاسم‌زاده به دلیل «تأثیر دادن نفوذ اشخاص دولتی در اقدامات» و «دریافت رشوه» خبر داد. این محکومیت شامل ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشاء و پرداخت جزای نقدی معادل وجه مأخوذه به نفع دولت و انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت سه سال و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و انفصال ابد از خدمات دولتی است.

در هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۰، احمدرضا عابدزاده استوری منتشر کرد که نشان می‌داد، بیژن قاسم زاده، بازپرس بازداشت شده در میهمانی ورزشکاران و با حضور افرادی چون حسن یزدانی حاضر بوده و آزاد است. این خبر به سرعت منتشر و سبب رنجش افکار عمومی شد.

آزادی با قید وثیقه

با اعتراض وکلا، پرونده شکایت‌شان از قاسم‌زاده برای رسیدگی به اعتراض به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری۲ ویژه کارکنان دولت ارجاع شد اما این شعبه نیز اقدام بیژن قاسم زاده، بازپرس صادر کننده دستور فیلتر تلگرام، را غیر قانونی تشخیص نداد و قرار صادره مبنی بر منع تعقیب قاسم‌زاده را تایید کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، اما در واکنش به شکایت وکلا از قاسم‌زاده، گفت:«این افراد علیه بازپرس شکایت کیفری کردند که این شکایت منتهی به صدور قرار منع تعقیب شد.»

وکلا اما در نشستی خبری اعلام کردند که نسبت به قرار صادره از سوی شعبه ۷ دادسرای ویژه کارکنان دولت مبنی بر شکایت‌شان از قاسم‌زاده اعتراض کرده‌اند.

در پی انتشار اخباری در رابطه با پرونده اکبری طبری و بیژن قاسم‌زاده، خبرگزاری میزان مطلع شد، نقض رای اکبر طبری از سوی دیوان عالی کشور صحت ندارد و حکم وی عینا در دیوان عالی کشور تایید شده است.

بر اساس این گزارش طبری که سال گذشته، در ارتباط با لیدری و سردستگی باند ارتشاء به ۳۱ سال حبس محکوم شد، در زندان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.

همچنین، پیرامون انتشار تصاویر بیژن قاسم‌زاده در فضای مجازی، خبرگزاری میزان کسب اطلاع کرد دیوان عالی کشور این پرونده را به شعبه صادرکننده جهت رفع نقص در پرونده اعاده کرده است و مراحل دادرسی پرونده وی در جریان است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied