شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار

آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ ۲۸ هزار تومان | عقب نشینی دلار در مذاکرات برجام

معاملات توافقی دلار در بازار ارز امروز (دوشنبه‌، ۳۱ مرداد‌) در کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.

آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ ۲۸ هزار تومان | عقب نشینی دلار در مذاکرات برجام

اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.

امروز (دوشنبه،‌ ۳۱مردادماه) در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار تومان و با حجم ۲ هزار دلار معامله شد.

معاملات توافقی دلار در روز گذشته معاملاتی (یکشنبه، ۳۰ مردادماه) کار خود را با ۲۶ هزار و ۵۶۵ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۹ هزار و ۳۶۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات دلار توافقی در پایان این روز ۴ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

تاثیر مذاکرات برجام بر بازار ارز ایران

به نظر می‌رسد آن چه که در نهایت منجر به از دست رفتن کانال ۲۹ هزار تومان برای دلار در هرات و تهران شد اخبار مربوط به برجام بوده است. یکی از جدیدترین و مهم‌ترین خبر‌ها در این باره نیز نقل رسانه‌های آمریکایی بود که ایران بالاخره از درخواست خود برای حذف نام سپاه و شرکت‌های تابعه اقتصادی این مجموعه از لیست تحریم‌ها صرف نظر کرده است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شد که هم زمان با آن مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی نیز گفته است که «در چند ماه اخیر بار‌ها گفته ام که حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا هرگز پیش شرط یا خواسته‌ای کلیدی نبوده است.»

محمد مرندی در سمت مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی در واقع به ادعای «سی ان ان» مبنی بر این که ایران در مذاکرات وین خواستار حذف نام سپاه از لیست تروریستی آمریکا شده، واکنش نشان داده و گفته است که «در چند ماه اخیر بار‌ها گفته ام که حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا هرگز پیش شرط یا خواسته‌ای کلیدی نبوده است. ایران هم خیلی راحت نام سنتکام (نیرو‌های آمریکا در خاورمیانه) را در لیست تروریستی خودش نگه می‌دارد. ولی اگر آمریکا نیاز دارد تا با گفتن این موضوع به توافق مقبولیت ببخشد به خودشان ربط دارد.»

این سخنان مرندی هر چند که تاکید بر عدم نام سپاه در مذاکرات برجام دارد، اما در مجموع اخبار رسیده از مذاکرات نشان می‌دهد که احتمال رسیدن طرفین به توافق بیشتر از همیشه است و همین مساله شاید منجر به کاهش چشمگیر قیمت دلار در بازار آزاد شده است.

عقب نشینی دلار بعد از ساعت ها مقاومت

این در حالی است که پس از سقوط دلار در بازار‌های تهران و هرات به کانال ۲۸ هزار تومان، دلار مرز مقاومت روی کانال ۲۹ هزارتومان را در سلیمانیه نیز از دست داده و در بازار سلیمانیه نیز هر دلار در معاملات پشت خطی با کاهش چشمگیر همراه شده و به کانال ۲۸ هزار تومان سقوط کرده است.

اکنون، اما از بازار خبر می‌رسد که بر اساس مشاهدات، هر دلار آمریکا تا ظهر روز ۳۰ بهمن ماه، تا حدود ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود.

این در حالی است که در صرافی ملی قیمت فروش دلار اکنون روی رقم ۲۸ هزار و ۲۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۷۴۱ تومان است.

هم چنین قیمت فروش یورو نیز حدود ۲۹ هزار و ۱۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز حدود ۲۸ هزار و ۷۲۶ تومان اعلام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied