شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار| قیمت دلار الان| قیمت دلار امروز

قیمت دلار کانال عوض کرد | دلار وارد سراشیبی قیمت می‌شود؟

بر اساس آخرین گزارش‌ها قیمت دلار امروز 16 آذر ماه در آستانه کانال 36 هزار تومان قرار دارد و آنگونه که گزارش داده‌اند قیمت دلار امروز 35 هزار و 890 تومان است. اما برخی گزارش‌ها حاکی از کاهش قیمت دلار است.

قیمت دلار کانال عوض کرد | دلار وارد سراشیبی قیمت می‌شود؟

قیمت دلار در کانال گرانی است.قیمت دلار مدام کم و زیاد می شود ولی چند وقتی است قیمت دلار گران شده است.قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است. تمام واردات و صادرات بر اساس قیمت دلار انجام می گیرد.

بر خلاف دو هفته آخر آبان ماه و جهش ناگهانی قیمت دلار، در دو هفته ابتدایی آذر ماه قیمت دلار ثبات نسبی داشته و در محدوده کانال 35 و 36 هزار تومان در جریان است.

برخی معتقدند که این ثبات قیمت ناشی از تلاش بازارساز برای نگهداری دلار در این کانال است. اما برخی دیگر می‌گویند دلار خود را به قیمت ذاتی‌اش رسانده و فعلا در همین کانال ماندگار است و به سادگی وارد کانال بالاتر نمی‌شود. از آن جمله حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی است که می‌گوید: منتظر حرکت اصلاحی قیمت دلار هستیم چون در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی وجود دارد.

البته در نیمه اول سال بانک مرکزی با اخبار برجام و فشردن فنر ارز بازار را مدیریت و سعی کرد قیمت دلار در محدوده کانال 30 تا 32 هزار تومان بماند و بالاتر از این رقم نرود. همان زمان کارشناسان هشدار داده بودند که این فنر در حال فشرده شدن است و به زودی فنر رها می‌شود و قیمت دلار ناگهان بالا می‌رود. پیش‌بینی که کاملا درست از آب درآمد.

اما اکنون هم بانک مرکزی راهکاری برای کنترل بازار ارز ندارد و احتمالا در بر همان پاشنه قبلی بچرخد؛ ارزپاشی در بازار و فشردن فنر ارزی.

پیش‌بینی قیمت دلار امروز

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که بانک مرکزی هم مدت‌هاست وعده کاهش نرخ دلار را نداده است. وعده‌ای که خوب می‌داند محقق نمی‌شود. به نظر می‌رسد که در این شرایط تلاش بانک مرکزی بر کنترل قیمت دلار متمرکز است. اما کارشناسان نمی‌دانند که بانک مرکزی توان چنین کاری را دارد یا نه.

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند در صورتی که روزهای آینده، قیمت دلار از بیشترین قیمت تاریخ معاملاتی خود یعنی سطح 36 هزار و 500 تومانی عبور کند، احتمال بالا رفتن تقاضای احتیاطی بیشتر خواهد شد. یعنی کانال روانی قیمت دلار این عدد است و اگر دلار به بالای این عدد برسد، احتمال کاهش قیمت بیشتر وجود دارد.

از طرف دیگر برخی معتقدند آنچه باعث افزایش قیمت شده، افزایش تقاضا در آستانه کریسمس است. چون در این بازه زمانی تقاضا برای دلار مسافرتی افزایش پیدا کرده است. البته این دلیل پیش از این هم بارها عنوان شده و زمانی که دلار کانال 32 هزار تومان را ترک کرد یکی از دلایل افزایش قیمت، تقاضا برای دلار سهمیه‌ای عنوان شد.

اما برخی از نشانه‌ها بیانگر کاهش مقطعی قیمت دلار است. یکی کاهش قیمت درهم امارات و دیگری کاهش قیمت دلار هرات. این دو کاهش نشان می‌دهد امروز و فردا احتمال افزایش قیمت دلار کمتر است.

چگونه مانع جهش دوباره دلار شویم؟

جیهانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «کشورمان از ابتدای سال تا کنون شرایط رشد دلار را داشته است. بنابراین دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند تا سرمایه‌گذاران معامله‌گران و… برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانند نظام بازار و اقتصاد ملی را تامین کنند.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: «دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود. تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.»

نحوه خرید دلار سهمیه‌ای

در این راستا، فروش ۲۰۰۰ دلار در بانک ملی این گونه است که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند پس از ثبت درخواست و خرید ارز از طریق اپلیکیشن «بله»، ارز خود را از طریق یکی از شعب تعیین شده بانک ملی دریافت کنند.

همچنین، بررسی وضعیت فروش ارز در بانک صادرات نیز حاکی از آن است که متقاضیان با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانک صادرات می‌توانند به شعب تعیین شده این بانک مراجعه کنند و ارز بگیرند.

علاوه بر این، مشاهدات از شعب تعیین شده بانک تجارت برای فروش ارز بیانگر این است که متقاضیان باید مدارکی چون کارت ملی، کارت بانکی و سیم‌کارت به نام خود به همراه داشته باشند و خرید کنند.

بانک ملت نیز از دیگر بانک‌های تعیین شده برای فروش ارز به مردم است و شعبه های منتخب این بانک نیز اعلام شده که از امروز فروش ارز را شروع کرده اند. گفتنی است؛ نرخ فروش این ارز نیز هر دو ساعت یکبار تغییر می‌کند.

قیمت دلار سهمیه‌ای

دلار سهمیه‌ای بر اساس نرخی که در بازار توافقی ارز تعیین می‌شود قیمت می‌خورد. این قیمت همه روزه روی سایت بازار متشکل ارزی قرار می‌گیرد. امروز هشتم آذرماه 1401، قیمت دلار توافقی 34 هزار و 108 تومان است.

پیش‌بینی قیمت دلار

اما روند قیمت دلار چگونه است؟ اگر مبنای این پیش‌بینی کوتاه‌مدت باشد، باید بازار را بر اساس قیمت دلار هرات پیش‌بینی کرد. قیمت دلار هرات امروز ۱۱ مهرماه وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. این یعنی قیمت دلار هرات رشد کرده و بر بازار ارز تهران هم تاثیر افزایشی دارد.

سیگنال درهم هم مانند دلار هرات است. در یازدهمین روز مهرماه قیمت درهم به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش قیمت است. پس از این دو نظر، می‌توان پیش‌بینی کرد که روند قیمت دلار اگر افزایشی نباشد، کاهشی هم نخواهد بود.

به خصوص که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معاملات بازار قفل شده و فعلا فروشندگان دست نگه داشته‌اند.

اما در بلندمدت قیمت دلار چه می‌شود؟

آخرین باری که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد، تیرماه سال جاری و بعد از شکست مذاکرات دوحه بود. آن زمان بازارساز با ارزپاشی و اخبار برجامی جدید توانست دلار را رام کند و حتی آن را تا کانال ۲۹ هزار تومان هم برساند. این بار احتمالا چشم امید بازار برای کاهش قیمت دلار به اخبار سیاسی است. اما برخی از معامله‌گران معتقدند رشد قیمت دلار هیجانی نبوده و دلار در کانال ۳۱ یا ۳۲ هزار تومان ماندگار است. مگر اینکه اخبار سیاسی خاصی مخابره شود.

اما مساله این است که اگرچه ایران به مذاکرات هسته‌ای جدید چراغ سبز نشان داده، اما این چراغ سبز با موافقت طرف آمریکایی و اروپایی همراه نشده است.

منابع بلوکه شده آزاد نمی‌شود؟

البته شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توئیتی خبرآزادسازی این منابع را رد و اعلام کرد «آزاد شدن و انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در ازای آزادی باقر و سیامک نمازی، کذب است و صحت ندارد.»

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش قیمت دلار ارتباطی با این خبر ندارد. چراکه خبرآزادسازی منابع بلوکه شده ایران، بارها چه از سوی دولت سیزدهم و چه از سوی دولت دوازدهم بارها مطرح شده است. در دفعات نخست تزریق ۷ میلیارد دلار ارز، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌داد و بارها دولت توانست با این اخبار بازار را کنترل کند. اما مدت‌هاست که بازار نسبت به چنین اخباری بی‌تفاوت است و براساس آن حرکت نمی‌کند.

اما بازار چگونه مهار شد؟ بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار ارزفعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

اگرچه برخی دیگر معتقدند که احتمالا بازارساز وارد بازار ارز شده است. چراکه هم روز جمعه منابع سنگینی به بازار تزریق شد و هم از اظهارات جدید صالح‌آبادی می‌توان اینگونه برداشت کرد که دولت برای مهار بازار برنامه دارد و اجازه نمی‌دهد که دلار به زودی کانال عوض کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied