شمانیوز
شما نیوز

مسمومیت دانش آموزان با سم | دانش آموزان را مسموم کردند

دانش آموزان با سم مسموم شدند | آیا دانش آموزان عامدانه مسموم شدند؟

وزیر بهداشت ایران گفت که در تحقیقات اخیر مشخص شده دانش آموزان با سم مسموم شده اند. اینکه چه کسانی این کار را انجام داده اند، عامدانه بوده یا نه، موضوع این گزارش است.

دانش آموزان با سم مسموم شدند | آیا دانش آموزان عامدانه مسموم شدند؟

فهیمه ساجدی- خبرنگار شمانیوز، از نیمه‌های فصل پاییز بود که اخباری از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس منتشر می‌شود. موضوعی که در اکثر مواقع مسئولان به جای بررسی موضوع، این مبحث بسیار مهم را که به جان عزیزان‌مان مربوط می‌شد را امری عادی جلوه می‌دادند. اما حالا بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت می‌گوید که براساس تحقیقاتی که انجام دادیم نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است.

اولین مسمومیت حدود سه ماه پیش در استان قم بود که به مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز مربوط می‌شد و در تمام این مدت مسئولان مربوطه این مساله را امری عادی عنوان کردند. اما دامنه این مسمومیت‌ها حالا به شهرهای دیگر هم کشیده شده است، هفته گذشته ۵۲ دانش‌آموز در شهر بروجرد بر اثر مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

در گزارشی که فارس پلاس منتشر کرده، نوشته شده است: «صبح روز ۹ آذرماه، انتشار بوی نامطبوعی در هنرستان دخترانه نور واقع در منطقه یزدانشهر قم موجب می‌شود تا شماری از دانش آموزان این هنرستان دچار علائم و مشکلات تنفسی شوند. دو هفته بعد از آن، ۲۲ آذرماه همین اتفاق در همین هنرستان رخ داد و در آن حادثه چندین نفر از دانش آموزان دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شدند. حادثه بار اول به گفته دانش آموزان فقط در یک کلاس رخ داده بود، اما در حادثه دوم تقریباً تمام مدرسه درگیر شده بودند و به همین علت تعداد دانش‌آموزان مسموم شده افزایش چشمگیری داشت و تعدادشان به ۵۱ نفر رسید.»

مسمومیت دانش آموزان

این گزارش می‌افزاید: «با گذشت ۳ ماه از شروع مسمومیت‌های سریالی در مدارس، با وجود ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به موضوع، هیچ یک از دستگاه‌های متولی و مسئولین دلیل مشخصی برای مسمومیت دانش‌آموزان اعلام نکرده‌اند و عامل مسمومیت همچنان در ابهام است.

ابهام موجود در پرونده مسمومیت‌های سریالی، ادامه‌دار و پراهمیت بودن ماجرا، فضا را شایعه‌پذیر و برای بهره‌برداری جریان‌های مختلف فراهم کرده است. هر کدام از رسانه‌های داخلی با استناد به مصاحبه با مسئولین و افراد درگیر ماجرا، به نوعی بر ابهام فضا افزوده‌اند.»

حالا و پس از مشاهده چند مورد، بهرام عین‌اللهی امروز درباره مسمومیت دانش‌آموزان اظهار می‌کند: «مسمومیتی که ایجاد شد بسیار خفیف بود و عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرد و افراد چند ساعت دچار علائم بی‌حالی و ضعف شده بودند. کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مأمور کردیم و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است.»

اما وزیر بهداشت می‌گوید: «این‌که این "سم" چطور تولید شده است و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.» حال سوالی که اینجا مطرح است، این می‌باشد که هرکه و هرگونه باعث و عامل این مسمومیت‌ها شده، قطعا کار مردم عادی پیگیری این مسئله نیست و مسئولین مربوطه به جای انتقال این‌گونه مباحث که کار ما نیست (که البته در صورت نیاز باید با مقامات امنیتی و تیمی متشکل از خود حتی وزارت بهداشت پیگیری شود) این مباحث را در درون تیم‌های مدیریتی و امنیتی در دولت پیگیری و نسبت به اقدامات بعدی جلوگیری به عمل آورند.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که عوامل سبب‌ساز عامدانه هرچه سریعتر توسط نهادهای امنیتی با همکاری وزارت بهداشت و تیم‌های پزشکی دستگیر شوند و از اینکه گروه‌های سیاسی داخل و خارج کشور با جان مردم و عزیزان‌شان در خبرسازی و یا برعکس انتشارهای خبرها برعلیه یکدیگر و مقصر جلوه‌دادن، بازی می‌کنند، جلوگیری به عمل آورند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied