شمانیوز
شما نیوز

درخت پالونیا

درخت پالونیا چیست ؟ | کاشت این درخت جرم است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: کاشت و توسعه گونه غیربومی درخت پائولونیا جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

درخت پالونیا چیست ؟  |  کاشت این درخت جرم است

درخت پالونیا بومی چین است. نام گیاه شناسی آن Paulownia tomentosa است ، اما معمولاً از آن به عنوان شاهزاده خانم یا ملکه استفاده می شود. درخت پالونیا این درختان برگریز هستند ، به این معنی که آنها در فصل پاییز برگ های خود را رها می کنند و در بهار برگ های جدیدی پرورش می دهند.

درخت پالونیا به سرعت رشد می کنند و هر سال 3 فوت ارتفاع دارند. آنها به سرعت در یک درخت سایه 30- تا 40 پا با عرض سایبان 30 تا 40 پا بلوغ می کنند. نوع خاک تا زمانی که خاک رس سنگینی نباشد که آهسته تخلیه می شود برای این درخت مهم نیست. pH خاک می تواند اسیدی ، خنثی یا کمی قلیایی باشد. این درخت پس از ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی و از آلودگی هوا رنج نمی برد.

برگهای سبز بزرگ و عمیق شکل قلب آنها معمولاً بین 8 تا 12 اینچ رشد می کند. چوب درخت پائولونیا بسیار با ارزش است. این گیاه معمولاً در ژاپن ، جایی که برای ساخت مبلمان و جعبه جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد ، پرورش داده می شود. همچنین از آن برای ساخت جعبه های چوبی استفاده می شود

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: کاشت گونه غیربومی درخت «پائولونیا» در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه‌های طبیعی شود، از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه کاشت درخت «پائولونیا» در استان گیلان ممنوع است، افزود: این درخت با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان، گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، این گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال پیش به‌صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) نگهداری می‌شد. 

عشوری تصریح کرد: گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد.

او افزود: این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث از بین رفتن منابع آبی می‌شود و بیشتر از طریق ریشه تکثیر می‌یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه‌های پائولونیا ست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، پائولونیا گونه‌ای مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نیست.

عشوری درباره کشت این نوع درخت در استان گیلان تأکید کرد: به استناد مواد ۱، ۶، ۷ قانون و بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می‌داند و همچنین بند (ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی که صراحتا گونه‌های بیگانه را بدون کسب مجوز، جرم محسوب می‌کند؛ کاشت این گونه در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده کردن زیستگاه‌های طبیعی شود از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

کاشت درخت پائولونیا جرم است و پیگرد قانونی دارد

او با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه‌های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب رسانی جدی به تأسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم خواست از ورود، کشت و توسعه آن در سطح گیلان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه‌های بومی استان اقدام کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied