شمانیوز
شما نیوز

شیری در مجمع عمومی سالیانه پست بانک ایران:

رشد 117 درصدی سود پست بانک ایران در سال گذشته / تغییر اساسنامه، ظرفیت بالایی به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی برای پست بانک ایران فراهم می‌کند

مدیر عامل پست بانک ایران در جلسه مجمع عمومی سالیانه این بانک با اشاره به تصویب اساسنامه بانک در شورای پول و اعتبار و هیات دولت به عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1401 گفت: با تغییرات جدید در اساسنامه، ظرفیت‌ بسیار خوبی برای بانک فراهم می‌شود که بتواند از آن در ابعاد مختلف، به عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی بخش فاوا و بانکداری خرد استفاده کند.

رشد 117 درصدی سود پست بانک ایران در سال گذشته / تغییر اساسنامه، ظرفیت بالایی به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی برای پست بانک ایران فراهم می‌کند

به گزارش روابط عمومی پست بانک ایران، مجمع عمومی عادی سالیانه پست بانک ایران صبح شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور مدیرکل دفتر امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیر عامل، اعضای هیات مدیره‌، نمایندگان سهام عدالت، سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس مستقل، بازرس قانونی و با حضور سهامداران حقیقی و حقوقی به صورت حضوری و آنلاین در سالن اجتماعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار و پس از ارائه گزارش توسط مدیر عامل بانک، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

بهزاد شیری مدیر عامل در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد بانک در سال مالی گذشته، با اشاره به اینکه از سال 98 تاکنون عملکرد سود بانک قبل از کسر مالیات رشد بالایی داشته است، اظهار کرد: در سال 1401 سود بانک به رقم 29 هزار و 323 میلیارد ریال رسیده است که رشد 117 درصدی را نسبت به سال مالی 1400 رقم زده است.

 مدیرعامل بانک با بیان اینکه منابع بانک در سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرده است، گفت: در سال گذشته منابع بانک 64 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 31 درصدی افزایش منابع صنعت بانکداری کشور، رقم قابل توجهی است.

شیری با بیان اینکه 87 درصد افزایش منابع بانک در بخش حساب جاری به عنوان یک منبع کم هزینه برای بانک جذب شده است، اظهار کرد: ترکیب سپرده‌های بانک نشان می‌دهد که 68 درصد آن از منابع ارزان قیمت تجهیز شده است.

وی در ادامه به افزایش تسهیلات پرداختی بانک در سال مالی گذشته، اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته نسبت به سال مالی 1400 بیش از 97 درصد رشد تسهیلات پرداختی داشتیم که بالاترین رشد برای پست بانک ایران در صنعت بانکداری رقم زده شده است.

مدیر عامل بانک با اشاره به ترکیب تسهیلات پرداختی در سال 1401 گفت: تسهیلات قرض الحسنه تکلیفی در سال گذشته مالی تغییر محسوسی داشته است و از 7 درصد در سال مالی 1400 به 11 درصد در سال مالی 1401 افزایش پیدا کرده است که با هدایت تسهیلات پرداختی از مشارکتی به سوی مبادله بخشی از درآمد بانک را جبران کرده‌ایم.

بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به رشد 200 درصدی تسهیلات پرداختی در حوزه مسکن و ساختمان تصریح کرد: در تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه با پرداخت  43 هزار میلیارد ریال رشدی 214 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

شیری با تاکید بر اینکه پست بانک ایران 403 شعبه در سراسر کشور دارد، تصریح کرد: بر اساس اساسنامه جدید، یکی از ظرفیت‌های ایجاد شده، اجازه تاسیس شعبه، در شهرستان‌هایی است که با توجه به دارا بودن پتانسیل مطلوب بانکی فاقد شعبه پست بانک هستند.  

بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار و 785 باجه بانکی روستایی در سراسر کشور به روستاییان خدمات بانکی ارائه می‌دهند، ادامه داد: نزدیک به دو هزار و 500 باجه بانکی روستایی مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده‌اند و دارای شناسنامه مشخص و ثبت شده‌ هستند.

شیری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای بانک در سند راهبردی و برنامه سال ۱۴۰۱هدایت بانک به رشد اقلام زیر خط ترازنامه بوده است، گفت: مبلغ ضمانتامه های صادر شده سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، ۱۹۱ درصد رشد داشته است و از مبلغ ۲۳ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۰ به ۶۸ هزار و ۹۱۲ میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده و در همین بازه زمانی، مبلغ اعتبارات اسنادی داخلی ریالی نیز ۳۰۴ درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای پرداخت تسهیلات، بهداشت اعتباری مد نظر بانک بوده است و تلاش شده است تا مطالبات مشکوک الوصول کاهش پیدا کند، تصریح کرد: به همین منظور نسبت مطالبات مشکوک‌الوصول بانک در سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است که در نهایت نسبت مطالبات غیر جاری بانک در این سال مالی را ۲۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داده است.

مدیرعامل بانک با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری در بخش سهام و سایر اوراق بهادار گفت: با توجه به محدودیت‌ها در پرداخت تسهیلات، برای مدیریت نقدینگی تلاش کردیم در بخش اوراق اخزا که بیشترین بازدهی را برای سهامداران دارد از ۴۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در سال 1400 به ۷۰ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال افزایش در سال مالی 1401 رسیده‌ایم که رشد 63 درصدی را نشان می‌دهد.

بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به شرایط سخت بازار ارز و تحریم کشور در سال گذشته گفت: با تمام این مشکلات تعداد حوالجات ارزی صادره در سال گذشته، 44 درصد و مبلغ این حوالجات 78 درصد رشد داشته است.

شیری با اشاره به اینکه در حوزه بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از درگاه‌های کم هزینه برای ارائه خدمات به مشتریان، خاطرنشان کرد: افزایش این درگاه‌ها در برنامه‌های بانک بوده است و در تعداد خودپردازها، هم رده با چهار بانک بزرگ کشور هستیم و در حال حاضر بیش از 3500 خودپرداز فعال در سراسر کشور داریم.

وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان داده بیش از 80 درصد عملیاتی که خودپردازها انجام می‌دهد بدون دریافت پول نقد بوده و می‌تواند از طریق دستگاه‌‌های غیرنقدی (Cash Less) انجام شود، افزود: یکی از راهبردهای بانک توسعه این دستگاه‌ها است که بتوانیم نیازهای مشتریان را با هزینه کمتری برآورده کنیم و بر این اساس تعداد دستگاه‌‌های غیرنقدی (Cash Less) بانک با رشدی 154 درصدی از 70 دستگاه در سال 1400 به 178 دستگاه در سال 1401 افزایش و همچنین تعداد پایانه‌های فروشگاهی نیز  25درصد، طی سال مالی 1401 رشد داشته‌اند.

بالاترین مقام اجرایی بانک با بیان اینکه توجه به کارایی ابزارهای پرداخت، یکی از رویکردهای محوری در بانک است، تصریح کرد: در سال مالی گذشته با اینکه در تعداد افزایش خودپردازها تنها 3 درصد رشد داشته‌ایم ولی تعداد تراکنش‌های خودپردارها 17درصد رشد کرده است که نشان می‌دهد بانک به افزایش کیفیت خدمات این بخش توجه ویژه‌ای دارد.

شیری با تاکید بر اینکه درگاه‌های اینترنت بانک و همراه بانک به عنوان ابزارهای استراتژیک مورد توجه قرار دارند، ادامه داد: بخش ویژه دیگر تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق سوئیچ است که در سال مالی گذشته، 39 درصد رشد را نسبت به سال مالی 1400 نشان می‌دهد و از دوازدهمین بانک در سال 1399 به نهمین بانک در سال 1400 ارتقا یافته و در سال 1401 نیز این رتبه را حفظ کرده‌ایم.

وی افزود: در ارزیابی‌های دولت الکترونیکی پست بانک ایران به عنوان تنها بانک حاضر در بین 168 دستگاه اجرایی توانسته است از رتبه 12 در ارزیابی دوره هشتم به رتبه 6 در ارزیابی دوره نهم صعود کند.

مدیرعامل بانک مدیریت پرتفوی بانک شامل منابع، مصارف و سرمایه‌گذاری بهینه را عامل درآمدزایی بانک دانست و گفت: درآمد بانک در سال مالی گذشته 70 درصد رشد داشته است که در حوزه درآمدهای مشاع 71 درصد و درآمدهای غیر مشاع 68 درصد بوده است.

شیری با اشاره به اینکه عمده هزینه‌های بانک در هزینه‌های عملیاتی رقم خورده است، تصریح کرد: هزینه های بانک 54 درصد رشد داشته و هزینه‌های عملیاتی 58 درصد و هزینه‌های غیر عملیاتی 47 درصد رشد را نشان می‌دهد و هر چه حجم کار بانک افزایش پیدا کند و بانک بزرگ‌تر شود هزینه‌های عملیاتی آن کمتر می‌شود.

بالاترین مقام اجرایی بانک با بیان اینکه در سال مالی گذشته نسبت به مدت مشابه سال 1400، نرخ موثر تسهیلات 14.6 رشد کرده و قیمت تمام شده پول در بانک 12.4کاهش یافته است، ادامه داد: از سال 98 تاکنون عملکرد سود بانک قبل از کسر مالیات رشد بالایی داشته است و در سال 1401 به رقم 29 هزار و 323 میلیارد ریال رسیده است که رشد 117 درصدی را نسبت به سال مالی 1400 رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه کفایت سرمایه بانک از 1.8 درصد در سال 1400 به بیش از 6.1 درصد در سال مالی گذشته افزایش پیدا کرده است، افزود: سود هر سهم نیز از 736 ریال در سال 1400 به یک هزار و 594 ریال در سال گذشته رسیده است.

براساس این گزارش، در ادامه این جلسه، صورت های مالی سال ۱۴۰1 توسط توسط مجمع بانک بررسی و ضمن تصویب و مقرر شد مبلغ 160 ریال برای هر سهم بین سهام‌داران تقسیم و الباقی برای افزایش سرمایه بانک در نظر گرفته شد و روزنامه‌های ایران و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های رسمی برای چاپ آگهی‌ها و سایر اطلاع‎‌رسانی‌های بانک انتخاب شدند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied