شمانیوز
شما نیوز

گیاه نخل مرداب | شرایط نگه داری از گیاه نخل مرداب

شرایط نگه داری از گیاه نخل مرداب چیست ؟ | صفر تا صد نگه داری از گیاه مردابی

اگر ماهم درخانه یک گلدان نخل مرداب دارید و میخواهید همیشه شاداب و سرحال بماند ، حتما تاپایان مقاله همراه ما باشید.

شرایط نگه داری از گیاه نخل مرداب چیست ؟ | صفر تا صد نگه داری از گیاه مردابی

به گزارش شمانیوز :گیاه نخل مرداب یکی از گیاهان زینتی بوده که به دلیل برگ های چتری و زیبایش، علاقمندان زیادی داشته و در آپارتمان ها و منازل نگهداری می شود.  برای نگهداری و پرورش گیاه نخل مرداب باید از دانش نگهداری آن در منزل مطلع بود.در ادامه شرایط نگه داری از گیاه نخل مرداب جمع آوری شده است. 

 

نور و دمای مورد نیاز

نخل مرداب یک محیط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد و در سایه بیشتر بهترین رشد را دارد اما می‌تواند در آفتاب کامل نیز رشد کند که البته اشعه شدید و طولانی خورشید می‌توانند باعث سوزش برگ‌ها شود. به این ترتیب بهتر است این گیاه در محلی با نور غیرمستقیم نگهداری شده اما اجازه دهید در طول روز زمان کوتاهی نور آفتاب به آن برسد. نور مستقیم آفتاب به ضخیم‌تر شدن و درشت شدن برگ‌ها کمک خواهد کرد. دمای بین ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه ایدئال است اما در دماهای پایین‌تر خصوصاً زیر ۴ درجه سانتی‌گراد، شاخه‌های برگ‌دار قرار گرفته در معرض سرما قهوه‌ای می‌شوند و اگر دما زیر ۹- درجه برسد ریشه‌ها نیز از بین خواهند رفت. در دمای بالاتر از ۳۰ درجه نیز احتمال خشکی و سوختگی نوک برگ‌ها افزایش میابد.

 

آبیاری و رطوبت نخل مرداب

از آنجایی که نخل مرداب یک گیاه نیمه آبزی است، برای رشد مناسب به مقدار کافی آب نیاز دارد. به همین دلیل است که اغلب به عنوان گیاه زینتی در نزدیک برکه‌ها پرورش داده می‌شود. حتی در زیستگاه طبیعی خود، معمولاً گیاه در مکان‌های مرطوب، نزدیک آبراه‌ها مشاهده می‌شود. وقتی به عنوان یک گیاه آپارتمانی از نخل مرداب نگهداری می‌کنید بهترین راه برای اطمینان از برطرف شدن نیاز آبی گیاه این است که گلدان را در بشقاب یا زیر گلدان حاوی آب قرار دهید. در رابطه با این نحوه آبیاری نظریات زیادی وجود دارد که بعضی آن را تائید و بعضی آن را روش کاملاً صحیحی نمی‌دانند. به هر صورت بهتر است طوری انجام شود که گلدان بیش از حد در آب فرو نرود و اگر به اندازه چند سانتی‌متر از پایین گلدان در آب قرار بگیرد کافی به نظر می‌رسد.

اگر گلدان بیش از حد در آب فرو رود بیم آسیب دیدن به ریشه‌ها وجود دارد خصوصاً اگر از خاک نامناسب برای کاشت آن استفاده شده باشد. هر وقت آب موجود در زیر گلدان یا ظرف کم شد می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. هرچند وقت یک‌بار نیز گیاه را از بالا آبیاری کنید تا رسوبات و املاح اضافی جمع شده در سطح خاک شسته شود. جالب است بدانید اگر آبیاری تنها از بالا و سطح گلدان صورت بگیرد و ظرف آب هم در کار نباشد این گیاه به رشد خود ادامه خواهد داد و مشکل حادی برای آن رخ نمی‌دهد به شرط آنکه آبیاری منظم باشد و به آن تشنگی ندهید.

در رابطه با رطوبت باید گفت این گیاه رطوبت دوست است اما با توجه به این شیوه آبیاری خود به خود رطوبت تأمین می‌شود و نیاز به انجام کار خاصی برای ایجاد رطوبت وجود ندارد. تنها در صورت نیاز می‌توانید گاهی غبار پاشی انجام داده تا گردوغبار روی برگ‌ها تمیز شود.

نخل مرداب

خاک مناسب و کود دهی

نخل مرداب در خاک‌های مرطوب رشد می‌کند بنابراین ترکیب خاک باغچه یا خاک لومی، خاک برگ، خاک ماسه سبک و ورمی کمپوست مناسب به نظر می‌رسد. در صورت نیاز می‌توان از خاک برگ غنی شده یا خاک بستر آماده کاشت گیاهان آپارتمانی برای کاشت آن استفاده کرد. با توجه به اینکه اغلب اوقات خاک مرطوب خواهد بود از خاک حاوی رس بالا استفاده نکنید چون امکان خفگی ریشه‌ها وجود دارد. این گیاه به کود دهی زیادی نیاز ندارد و تنها ماهی یک‌بار با کود گیاهان آپارتمانی یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ حاوی ریزمغذی کود دهی کنید. نخل مرداب خاک اسیدی را می‌پسندد بنابراین بهتر است هر سه ماه یک‌بار با کود هیومیک اسید آبیاری شود. به منظور رشد بیشتر و با کیفیت‌تر نیز می‌توان از کود جلبک دریایی در کنار این کودها استفاده کرد و قطعاً تأثیر خوبی بر رشد و شادابی گیاه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    اطلاعات مفیدی بود ممنون