شمانیوز
شما نیوز

بورس امروز

وضعیت بورس امروز 31 شهریورماه | بورس همچنان بر مدار سقوط

امروز (چهارشنبه 31 شهریورماه) شاخص کل بورس با ریزش روبرو شد.

وضعیت بورس امروز 31 شهریورماه | بورس همچنان بر مدار سقوط

به گزارش شما نیوز: چند روزی که بورس تهران بر مدار ریزشی قرار گرفته است. وضعیت بورس به صورتی شده است که بسیاری از سهامداران از سرمایه گذاری در بورس پشیمان شده اند. شاخص کل بورس در یک ساعت ابتدایی معاملات امروز (چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه) با کاهش ۴۲۱۹ واحدی، به یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۷ واحد کاهش یافت. شاخص هم‌وزن  بورس ۴۴۴۸ واحد منفی شد و به ۴۱۷ هزار واحد سقوط کرد.
تاکنون ۸۳۱ هزار فقره معامله به ارزش ۲.۵ هزار میلیارد تومان ثبت شده و ارزش کل بازار به ۵.۵ هزار هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر ارزش کل بازار سرمایه تا کانال ۶ هزار هزار میلیارد تومانی افزایش یافته بود.
نمادهای شتران و فارس در رشد و شستا و خودرو در اُفت نماگر بازار مؤثر بوده‌اند. فرابورس ۸۷ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۶۳۳ واحد نزول کرد. نمادهای فسبزوار، برکت، شستا، خودرو و خساپا پرتراکنش‌ترین نمادهای امروز بوده‌اند که شرکت واکسن‌ساز با حدود پنج درصد اُفت ارزش سهام مواجه شد.

ریزش بورس عمدی است؟

در هفته‌های اخیر درگیر یک مقاومت تکنیکال و شایعاتی است که پیرامون برخی نمادهای شاخص ساز شکل گرفته، اما نکته اصلی در این میان، تصمیمات سازمان بورس است که تاثیر مستقیمی بر منفی شدن بازار داشته است.
بورس اوراق بهادار تهران در ۳ ماه گذشته روند متعادل و قابل قبولی را آغاز کرده بود. این دوره که پس از یک دوره ۱۰ ماهه سقوط بورس آغاز شده بود، بسیاری از سهامداران را متقاعد کرده بود که بورس در شرایط فعلی می‌تواند بهترین گزینه جهت سرمایه‌گذاری باشد.
اما در سه هفته گذشته افت بازار سرمایه را می‌توان در چند دلیل خلاصه کرد. اول اینکه بورس گرفتار یک مقاومت جدی شده است. دوم اینکه سازمان بورس دوباره به دوران تصمیمات اشتباه بازگشته است. سومین دلیل هم به حواشی مربوط به نمادهای شاخص ساز ارتباط پیدا می‌کند.
در شرایط فعلی، بازار سرمایه به یک روند نوسانی که منجر به ریزش شاخص کل و شاخص کل هموزن شده، مواجه بوده است. به عبارت دیگر، بورس با یک عدم قطعیت مواجه است. این عدم قطعیت به دلیل شایعات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و کاهش قیمت خودرو به دلیل آزاد شدن واردت آن در بازار ایجاد شده است.

بازار سرمایه در شهریور خنثی بود

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار به نقطه ثبات رسیده است، مطرح کرد: بورس در این منطقه درگیر چند ابهام کوچک است. البته باید گفت حتی اگر بازار ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر هم پایین تر برود، باز هم تقاضای قابل توجهی به سمت آن خواهد آمد. حتی روز گذشته که روند بازار منفی بود، ارزش صف فروش بازار ۸۰۰ میلیارد تومان بود و نمادهای در وضعیت  صف فروش کمتر از بهار  بودند، زیرا بازار این ذهنیت را ندارد که قرار است اتفاق وحشتناکی رخ دهد و قیمت دلار به سرعت کاهش یابد.
نوروزی اضافه کرد: شایعاتی در مورد نرخ سود ۲۳ تا ۲۵ درصد و همچنین شایعاتی در مورد حضور برخی افراد که رابطه خوبی با افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم دارد، به بازار دامن می‌زند، اما به طور کلی بازار در شهریور خنثی بوده و منتظر است تا متوجه شود آیا مذاکرات شروع خواهد شد یا نه و همچنین از نظر سیاسی و تجاری چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
وی در این باره توضیح داد: از یک طرف، گزارش‌های شهریور ماه هفته آینده منتشر می‌شود و از طرف دیگر بازار منتظر نرخ خوراک پالایشی‌ها، نرخ گاز صنایع و وضعیت انتشار اوراق بیش از ۲۰۰ هزار میلیار تومانی است که گفته می‌شود قرار است دولت برای کسری بودجه به فروش برساند. نرخ اوراق است که نشان می‌دهد چقدر بازار رقیب بازار سرمایه که بانک است می‌خواهد با بازار سرمایه بجنگد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با شفاف تر شدن ابهامات، مسیر بازار بهتر می‌شود. بازار گران نیست و بسیاری از سهم‌ها شرایط ارزنده دارند، اما احتمالا این روند اواسط مهر ماه ادامه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied