شمانیوز
شما نیوز

نیم میلیارد برای عادل 370 میلیون برای صداوسیما؛

رونمایی از دستمزد حیرت انگیز فردوسی پور

درآمد مجری برنامه 90 از صدا و سیما بیش از بسیاری از بازیکنان لیگ برتری است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، بدون تردید عادل فردوسی پور یکی از بزرگترین پدیده های تاریخ تلویزیون ایران است؛ یک مجری و تهیه کننده موفق که به تنهایی توانسته حداقل برای یک شب در هفته، مخاطبان میلیونی سازمان صداوسیما را تضمین کند.

غیر از همه تاثیرات ورزشی و اجتماعی عادل بر جامعه ایرانی، به نظر می رسد او و برنامه نودش یک موهبت اقتصادی تمام عیار هم برای سازمان صداوسیما به حساب می آیند؛ جایی که جام جم می تواند به آسوده ترین شکل ممکن سالانه صدها میلیارد تومان سود خالص از رهگذر پخش این شوی تلویزیونی به دست بیاورد.

این گزارش در دو بخش جداگانه، می کوشد تا درآمدهای عادل از تلویزیون و درآمدهای تلویزیون از عادل را مورد محاسبه قرار دهد. شایان ذکر است که در هر دو بخش اعداد و ارقام حداقلی و دست پایین مورد استناد قرار گرفته است.

*** بخش نخست - درآمدهای عادل از تلویزیون

در این قسمت مبنای محاسبه ما دو جدولی است که پیش تر توسط خود عادل به عنوان ستون های بودجه و هزینه های 90 در این برنامه نمایش داده شده است. در مورد سایر درآمدهای فردوسی پور از سازمان هم به اطلاعات غیررسمی اما نسبتا موثق استناد شده است.

* بررسی یک ابهام قدیمی؛ حقوق یک ونیم میلیونی عادل؟

سه سال پیش یعنی هفت شهریور 90 بود که عادل فردوسی پور در یک اقدام بی سابقه میزان درآمدش در برنامه 90 را روی آنتن اعلام کرد.

این اقدام او که در واکنش به انتشار برخی شایعات صورت می پذیرفت، کمک زیادی به بهبود پایگاه اجتماعی مجری 90 کرد؛ به ویژه که او با برشمردن درآمدها و هزینه های این برنامه، در نهایت ثابت کرده بود ماهانه تنها یک ونیم میلیون تومان درآمد دارد!

این ادعای عادل البته همان زمان هم با ابراز تعجب برخی از اهالی صداوسیما مواجه شد، طوری که به عنوان نمونه رضا رشیدپور در مصاحبه با یکی از سایت ها گفت: «این حرف عادل هم از آن حرف ها است. اگر قرار باشد آن طور که عادل حساب کرده حساب کنیم درآمد من می شود 500 هزار تومان! بالاخره ما هم در آن سازمان برنامه ساخته ایم. برای تهیه کننده برنامه ای مثل 90 حداقل ماهی 6-5 میلیون تومان درآمد وجود دارد.»

عادل فردوسی پور آن شب با کمک دو جدول که در آن بودجه و هزینه های 90 درج شده بود، توانست به عدد جادویی یک ونیم میلیون تومان برسد.

بررسی مجدد و دقیق این دو جدول اما نشان می دهد مجری محبوب 90 در آن زمان بخش قابل توجهی از حقیقت را به زبان نیاورده است؛ آنچه در جای خودش می تواند مایه تعجب باشد.

به نکات مهم و مغفول مانده این دو جدول توجه کنید لطفا؛

الف- ابهام اول از مقایسه مجموع اعداد دو جدول به وجود می آید. در شرایطی که فردوسی پور در همان برنامه تصریح کرده بود درآمد خودش را هم در بخش هزینه ها و حقوق پرسنل لحاظ کرده، قاعدتا باید مجموع ارقام مندرج در جدول اول و دوم با هم برابر یا نزدیک به هم از کار درمی آمدند، اما این طور نشده است.

طبق ادعای خود فردوسی پور، بودجه سال 89 برنامه 90 بعد از کسر مالیات رقم 261 میلیون و 516 هزار تومان را نشان می دهد، در حالی که هزینه های این برنامه در این سال مجموعا به عدد 257 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. با تفریق این دو عدد از هم، 3 میلیون و 816 هزار تومان بلاتکلیف می ماند.

توجه داشته باشید که این حساب و کتاب ها در میانه های سال 90 و در مورد یک سال مالی کاملا پایان یافته انجام شده است، بنابراین مفقود شدن نزدیک به چهار میلیون تومان در معادلات مردی که در همه موارد دقت فراوانی دارد، عجیب است.

ب- ابهام بعدی مربوط به جدول هزینه ها و بخش دستمزد همکاران است. چنانچه می بینید در این بخش حقوق عوامل 90 ضرب در عدد 11 شده است، اما چرا 11؟

فردوسی پور در توضیح این موضوع گفت چون این برنامه یک ماه تعطیل است، پس در این یک ماه دستمزدی به کارمندان 90 تعلق نمی گیرد. این در حالی است که هرگز تعطیلات تابستانی برنامه 90 کمتر از دو ماه نبوده است!

در واقع طی همه این سال ها برنامه فردوسی پور بین دو فصل فوتبالی تعطیل می شده که این زمان همواره بین دو تا سه ماه بوده است. در همان سال 89 که لیست مداخل و مخارجش از سوی عادل مورد استناد قرار گرفته است، آخرین مسابقه فصل فوتبال ایران روز سوم خرداد بین پرسپولیس و گسترش فولاد در فینال جام حذفی برگزار شده و متعاقب آن فوتبال کشور تا روز چهارم مرداد و آغاز لیگ دهم حرفه ای تعطیل بوده است.

سوال این است که عادل در لیست هزینه هایش چرا این فاصله 63 روزه را تنها یک ماه محاسبه کرده است؟ آیا او در یک ماه از دوران تعطیلات به پرسنلش پول داده و در ماه دوم آنها را مستحق دریافت دستمزد ندانسته است؟!

جالب اینجا است که در جدول اول به وضوح عنوان شده برنامه 90 در طول سال 89، 37 بار روی آنتن رفته است و این یعنی 15 هفته سال خبری از این برنامه نبوده و طبعا دستمزدی هم به عوامل تعلق نمی گرفته است. اگر تنها یک ماه تعطیلی دیگر را از حقوق پرسنل کسر کنیم، 15 میلیون تومان اضافه خواهد آمد که البته باید تکلیفش روشن شود!

ج- ابهام سوم مربوط به بند "تیتراژ" است. حتی اگر بپذیریم دکور 90 هر سال تغییر می کند و هزینه روی دست عادل می گذارد، بدون تردید این اتفاق در مورد تیتراژ برنامه رخ نمی دهد. همه می دانند که تیتراژ 90 هر چند سال یک بار تغییر می کند و نمی توان هزینه تعویض آن را جزو مخارج هر سال به حساب آورد.

د- مورد خرید ال سی دی و سیستم کامپیوتری هم از همه جالب تر است؛ هزینه ای 13 میلیونی که یک بار پرداخت شده، اما طوری وانمود می شود که انگار جزو مخارج ثابت هر سال است. جالب اینجا است که این سیستم از همان چهار سال پیش تا امروز به صورت مستمر مورد استفاده قرار گرفته است!

جمع بندی: واضح است که عادل فردوسی پور حتی در همان سال 89 یا 90 هم درآمدی بیشتر از عدد مطروحه یک ونیم میلیون تومان داشته و در واقع یک سلسله موارد مغفول مانده باعث شده چنین موضوعی به بیننده القا شود. هر چند محاسبات بعدی نشان می دهد عایدی امسال عادل نسبت به گذشته به مراتب بیشتر هم شده است.

* سود 150 میلیونی فردوسی پور از 90

عادل فردوسی پور در سال 89 به ازای هر دقیقه تولید برنامه 90 تا سقف 120 دقیقه، 62 هزار تومان پول می گرفته است، در حالی که بنا به گزارش منابع آگاه این رقم در حال حاضر و در سال 93 به نزدیکی های 90 هزار تومان رسیده است.

اگر درست مثل همان سال تعداد برنامه های 90 را 37 قسمت در نظر بگیریم و برای هیچ برنامه ای بعد از پر شدن سقف زمانی دو ساعت یک ریال هم محاسبه نکنیم، عادل امسال برای تولید هر برنامه 10 میلیون و 800 هزار تومان پول خواهد گرفت که این رقم در مجموع تمام برنامه های سال، به 399 میلیون و 600 هزار تومان خواهد رسید.

به عدد مزبور پنج درصد مالیات تعلق می گیرد که با کسر آن، رقمی حدود 379 میلیون و 620 هزار تومان باقی خواهد ماند. اما درست برعکس جدول درآمدها که نسبت به سه سال قبل رشدی چشمگیر داشته، جدول هزینه های 90 حسابی کاهش داشته است.

امسال دکور برنامه نسبت به فصل قبل هیچ تغییری پیدا نکرد، تیتراژ عوض نشد و ال سی دی هم سر جایش ماند. غیر از این، مدت تعطیلی برنامه هم به بیش از سه ماه افزایش یافت که طبعا طی این مدت دستمزدی به پرسنل پرداخت نمی شود.

آخرین برنامه 90 مربوط به لیگ سیزدهم در تاریخ هشتم اردیبهشت و اولین برنامه با موضوع لیگ چهاردهم در تاریخ سیزدهم مرداد 93 روی آنتن رفت.

با این اوصاف تنها آیتم های هزینه باقی مانده عبارت خواهند شد از دستمزد پرسنل برای 9 ماه البته بدون یک ونیم میلیون تومان حقوق خود عادل(!) و نیز هزینه سفر و پذیرایی و دریافت تصاویر از شهرستان که رقمی حدود 179 میلیون و 300 هزار تومان را نشان می دهند.

اگر به این عدد 30 درصد به خاطر تورم اضافه کنیم، مجموع هزینه های تولید 90 در سال جاری برای عادل فردوسی پور چیزی حدود 233 میلیون و 90 هزار تومان خواهد بود.

به این ترتیب کسر مجموع هزینه ها از جمع درآمدها نشان می دهد فردوسی پور در سال 93 از ناحیه تولید برنامه 90 حول و حوش 146 میلیون و 530 هزار تومان سود خواهد کرد.

نیازی به تذکر نیست که ما قدم به قدم با فرمول خود عادل جلو رفتیم، درست بر اساس جدول هایی که خود او چهار سال پیش روی آنتن برد و بر اساس آنها به حساب و کتاب مشغول شد.

* درآمدهای جانبی؛ مردی در مرز نیم میلیارد!

سال 93 اما برای عادل فردوسی پور یک سال رویایی از نظر کسب درآمد بوده است؛ سالی که شاید سود خالص مجری 90 را به بیش از نیم میلیارد تومان افزایش بدهد.

الف- در کنار برنامه 90 در شبکه سوم، ماه هاست که فردوسی پور برنامه ای به اسم "فوتبال 120" را هم در شبکه ورزش روی آنتن می فرستد؛ برنامه ای که به بررسی حواشی فوتبال در اروپا اختصاص دارد و به محبوبیت قابل توجهی دست یافته است.

به دلیل فقدان منابع اطلاعاتی شفاف در صداوسیما و به ویژه شبکه ورزش، آگاهی از برآورد این برنامه کاری تقریبا غیرممکن است، اما در محافل غیررسمی اعداد مختلفی از 60 تا 90 هزار تومان به عنوان دریافتی هر دقیقه عادل از تولید این برنامه مطرح می شود.

اگر باز هم بنا را بر حداقل بگذاریم و برآورد 60 هزار تومانی را ملاک قرار بدهیم، فردوسی پور برای تولید 40 قسمت برنامه "فوتبال120" در سال چیزی حدود 288 میلیون تومان از سازمان صداوسیما پول می گیرد.

واضح است که این برنامه ضبطی و ترکیبی در فاز هزینه ها اصلا قابل مقایسه با 90 نیست، چرا که فقدان آیتم های میدانی و پشت صحنه کم حجم تر، میزان مخارج آن را به شدت کاهش می دهد.

با این وجود حتی اگر ثلث عواید عادل را برای صاف کردن هزینه ها کنار بگذاریم، او در نهایت رقمی حدود 200 میلیون تومان از تولید این برنامه سود خواهد کرد.

ب- فردوسی پور اما امسال تهیه کنندگی ویژه برنامه جام جهانی را هم بر عهده گرفت. در مورد برآورد این برنامه که طی مدت 40 شب روی آنتن رفت، حرف وحدیث های فراوانی وجود دارد و اخیرا حتی یک روزنامه سیاسی مدعی شده سازمان صداوسیما برای هر دقیقه تولید "بیست چهارده" به وی 100 هزار تومان بودجه می پرداخته است.

به دلیل ابهامات موجود، از بحث جزئی تر در مورد این قسمت پرهیز می کنیم، اما واضح است که تهیه ویژه برنامه جام جهانی درآمدهای عادل را در سال 93 به شکلی چشمگیر افزایش داده و احتمالا آن را از مرز نیم میلیارد تومان فراتر برده است.

ج- در ویژه برنامه جام جهانی برزیل، سایتی با آدرس 2014 متولد و به شدت تبلیغ شد. این پایگاه اینترنتی که در آن زمان به خاطر هیجانات مهم ترین تورنمنت فوتبالی دنیا مورد توجه طیف وسیعی از علاقه مندان قرار گرفته بود، با خاتمه یافتن این برنامه با تمام امتیازاتش به دیگر برنامه عادل منتقل شد تا جای سایت مهجور و ناموفق برنامه 90 را بگیرد.

در حال حاضر بعد از ادغام این دو سایت در هم، با تایپ آدرس " 2014.ir " هم سایت برنامه 90 با آدرس " 90tv.ir " بالا می آید.

تبلیغات شدید و رایگان این سایت همچنان در برنامه 90 ادامه دارد و این در حالی است که پایگاه مزبور اخیرا آگهی هم جذب کرده است.

در حال حاضر تبلیغ یک برند در سربرگ و سه برند دیگر در صفحه اول درج می شود که این آگهی ها طبق برآورد کارشناسان حداقل ماهانه 10 میلیون تومان برای فردوسی پور و سایتش درآمد دارد.

د- بدون تردید خردترین بخش از درآمدهای فردوسی پور، دستمزد او از ناحیه گزارش مسابقات فوتبال است. عادل به ازای گزارش هر بازی پخش زنده، صد هزار تومان حقوق از شبکه سه دریافت می کند.

*** بخش دوم- درآمدهای تلویزیون از عادل

در این مورد به جداول موجود در سایت اداره بازرگانی صداوسیما استناد شده، ضمن اینکه در برخی موارد تماس ما با این مجموعه به عنوان صاحب کالا و متقاضی ارائه آگهی (!) گزارش را تکمیل کرده است.

* ثانیه هایی به رنگ جواهر؛ وقت طلاست!

قوانین مالی سازمان صداوسیما برای نرخ گذاری و پخش آگهی های بازرگانی بسیار پیچیده است. مطابق مقررات کلی جام جم، مشتری های متقاضی تبلیغ به هفت گروه تقسیم می شوند.

در این میان به شش گروه نخست شامل اپراتورهای تلفن همراه، بانک ها، خودرو، شرکت های بیمه، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و وزارتخانه ها مختصر تخفیف هایی داده می شود، اما برای طبقه هفتم یا شهروندان عادی بالاترین رقم ممکن مبنای محاسبه است.

آگهی های تلویزیونی سازمان در 35 طبقه تعریف می شوند که قیمت پایه آنها در سال 93 بین 75 هزار تومان تا سه میلیون و 500 هزار تومان متغیر بوده است.

جالب اینجاست که به این رقم پایه، باید چند ضریب را هم اضافه کرد. مثلا بسته به اینکه تبلیغات مزبور درچه ماهی از سال پخش می شود، تعرفه آگهی بین 20 تا 60 درصد افزایش پیدا می کند.

تعرفه تبلیغات خارجی دو برابر این جدول است و هزینه آگهی کالاهای خارجی با برند ایرانی با ضریب یک و هشت دهم محاسبه می شود. همچنین حداقل تایم تبلیغ 15 ثانیه است و اگر طول آگهی کمتر از این باشد هم همان هزینه 15 ثانیه اخذ خواهد شد.

به علاوه تعرفه تبلیغ در برخی برنامه های ویژه مثل مسابقات ورزشی یا 90 به شکل متفاوت و طی بخشنامه هایی مجزا اعلام خواهد شد.

البته سازمان برای پخش آگهی های بلند مدت قراردادهایی با صاحبان کالا منعقد می کند که طی آنها برخی تخفیف ها شامل مشتری می شود. ظاهرا اینکه می گویند "وقت طلاست" بیشتر از هر جای دیگری در مورد صداوسیما مصداق دارد!

* درآمد هزار برابری سازمان نسبت به عادل!

در حال حاضر روی صفحه اصلی سایت اداره بازرگانی صداوسیما، جدول پخش هفته سوم مهر دیده می شود. در بخشی از این جدول، نرخ تعرفه های قبل از برنامه 90 این هفته را می بینید؛ یعنی برنامه ای که دو شب پیش پخش شد و بیشتر از 30 دقیقه آگهی داشت.

بر این اساس، تعرفه همه آگهی های قبل و بین برنامه و نیز زیرنویس ها برای تمام طبقات با عدد 335 تعیین شده است. عدد 3 اول نشان دهنده اسم شبکه است و دو رقم بعدی یعنی 35 طبقه آگهی را نشان می دهد که گران ترین تعرفه موجود است.

چنانچه گفتیم در حال حاضر نرخ آگهی طبقه 35 برای هر ثانیه سه میلیون و 500 هزار تومان است. طبق ضوابط سازمان، به این رقم باید ضریب ماهانه را هم اضافه کرد که با توجه به ضریب 30 درصدی ماه مهر، این رقم برای هر ثانیه به چهار میلیون و 550 هزار تومان می رسد!

بد نیست بدانید ضریب ماهانه در اسفند به 60 درصد خواهد رسید! جالب تر اینکه این نرخ برای آگهی دهندگان شش طبقه اول سه برابر می شود و طبقه هفتم هم باید دو برابر هزینه بپردازد.

به عبارت دیگر هر ثانیه تبلیغ برای صاحبان عادی کالاها و خدمات در حاشیه برنامه این هفته 90، حدود 9 میلیون تومان هزینه داشته است.

اگر همین عدد را ملاک قرار بدهیم، با توجه به پخش نیم ساعت آگهی تصویری، درآمد تلویزیون تنها از برنامه پریشب 90 به عدد باورنکردنی 16 میلیارد تومان خواهد رسید که تازه به این رقم باید هزینه زیرنویس های متعدد، نرخ متفاوت تبلیغات خارجی و نیز تعرفه بالاتر آگهی تقدیم برنامه را هم اضافه کنیم!

به نظر می رسد حتی اگر از مجموع رقم حاصله، 50 درصد به مناسبت تخفیف های صداوسیما به برخی مشتریان کم کنیم، باز سود خالص باقی مانده از رهگذر پخش این برنامه، چیزی حدود 10 میلیارد تومان خواهد بود!

به عبارت دیگر سازمان در حالی برای تهیه هر برنامه 90 حدود 10 میلیون تومان بودجه در اختیار عادل قرار می دهد که خودش هزار برابر چنین رقمی سود می کند.

در صورتی که فردوسی پور 37 برنامه در سال داشته باشد، درآمد سازمان از این ناحیه به عددی حدود 370 میلیارد تومان خواهد رسید که می تواند نشان بدهد چرا برنامه 90 به این شکل بی نظیر در حاشیه امنیت قرار دارد!

تازه فراموش نکنیم سازمان به طور جداگانه برای هر قسمت از این برنامه یک اسپانسر مسابقه پیامکی هم می گیرد که درآمدی چند ده میلیونی نصیب صداوسیما می کند.

منبع:جام نيوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied