شمانیوز
شما نیوز

تعطیلی پنجشنبه‌ها در هرمزگان لغو شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):استانداری هرمزگان اخیرا با ارسال بخشنامه‌ای اعلام کرده تعطیلی روزهای پنجشنبه از اول آذر در استان لغو و فعالیت اجرایی ادارات در این روز نیز با یک ساعت کاهش در جریان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،صرف‌ نظر از میزان رضایت یا نارضایتی جامعه هدف این تصمیم، پرسش اینجاست آیا اجرای این رویه تاکنون مبنای قانونی داشته است و یا در تعارض با قانون بوده است؟

اگر استمرار تعطیلی پنجشنبه‌ها به رغم مغایرت با قانون که در بخشنامه جدید استانداری نیز به آن اشاره شده، بخشنامه سال 91 است پرسش اینجاست چرا تاکنون این امر همچنان در حال اجرا بوده و رویه مذکور ادامه داشته است؟

اگر توجیه این تصمیم نیز به رعایت پاره‌ای ملاحظات ضروری از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی برمی‌گردد، آیا اضافه شدن یک روز به ایام کار ادارات، مصارف انرژی در بخش‌های مختلف را تشدید نمی‌کند؟

اگر مبنا رعایت میزان ساعات کار در هفته و مشکلات قانونی کاهش آن است، چرا تهران از این قاعده مستثنی است؟

اگر تهران ملاحظات خاصی از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد، هرمزگان نیز به عنوان استان خاص کشور عملا حدود سه فصل از سال را با گرمای طاقت‌فرسا روبروست.

کما اینکه گفته می‌شود براساس برآورد کارشناسان حوزه انرژی اضافه شدن میزان ساعات کاری روزهای پنجشنبه به سایر روزهای هفته و تعطیلی پنجشنبه‌ها، مصرف انرژی در بخش دولتی کاهش محسوسی داشته و صرفه و صلاح صرفه‌جویی حاصله برای استانی مانند هرمزگان که بیشترین میزان نیاز به وسایل سرمایشی را تقریبا در کل سال دارد، منطقی می‌کند.

مضافا اینکه گفته می‌شود مهاجرپذیری استان و فاصله طولانی با مرکز کشور و سایر استان‌ها نیز ضرورت فراهم شدن فرصت پایان هفته برای سفرهای کوتاه را در پی داشت که این امر نیز شاید برای مدیران چالش جدی نباشد اما برای طبقه متوسط جامعه یعنی کارمندان قطعا مشکل‌آفرین خواهد بود.

شاید استدلال تصمیم جدید این باشد که اضافه شدن یک روز به روزهای کاری هفته، روند خدمات‌رسانی به مردم و سرعت توسعه استان را شتاب می‌بخشد که اگر فرض چنین است و همچنین طرح مذکور تاثیری در کاهش یا افزایش مصرف انرژی ندارد، باید نتایج کارشناسی این تصمیم اعلام و با ذکر نتایج مثبت و بازخوردهای لازم، اجرایی می‌شد.

از همه مهمتر اینکه آیا تاکنون بر این موضوع تامل شده که تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه که یک رویه کشوری و در کل استان‌های کشور به شکل یکسان اجرا می‌شود در چالش آشکار با این تصمیم است، به طوری که اغلب کارکنان و کارمندان اداری خصوصا زنان شاغل با مشکل نگهداری فرزندان خود در منزل مواجه خواهند شد.

پرسش این است که وقتی خانواده‌ها ناگزیر به رها کردن فرزندان خود در منزل باشند، مسئولیت نگهداری آنها در موعدی که والدین باید الزاما در محل کار حاضر شوند را چگونه می‌توان توجیه کرد. خصوصا والدینی که فرزندانشان در سنین دبستان هستند؛ قطعا رها کردن آنها در منزل با مخاطرات جدی نیز روبروست.

شاید از یک منظر این امر ساده به نظر برسد اما جز گرفتاری والدین خصوصا طبقه کارمند که مانند مدیران امکان بهره‌مندی از مزایای نیروهای کمکی اداری و یا خدماتی آزاد را جهت مراقبت از فرزندان خود ندارند، پاسخ دیگری ندارد که قطعا به چالشی برای خانواده‌ها تبدیل خواهد شد.

اگر چنین است حداقل تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه نیز لغو شود تا همزمان با حضور والدین در محل کار، فرزندان آنها نیز در مدرسه باشند تا این دوگانگی آشکار به مشکلات خانواده‌ها دامن نزند.

مگر نه‌اینکه افزایش راندمان کاری با امنیت فکری و آرامش خاطر کارکنان رابطه مستقیم دارد، آیا نظرسنجی معتبری در این زمینه صورت گرفته است که این تصمیم تا چه میزان رضایت کارکنان اداری را در پی دارد؟

مخلص کلام اینکه پیامدهای اجتماعی و آثار روانی این مصوبه از مواردی است که باید به دقت مورد توجه باشد که این امر می‌تواند از سوی کارشناسان اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار گیرد و نتایج و بازخوردهای آن نیز در اختیار استانداری گذاشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied