شمانیوز
شما نیوز

تکاپوی وزارت نفت برای رهایی از استیضاح؛

مرد اسطوره ای کشف نفت در خزر برکنار شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): بااین حال و درست در شرایطی که عملکرد حفاری شمال و کسب رکوردهای مکرر در حفاری چاه های گازی پارس جنوبی خواب را از چشم قطری ها ربوده بود برکناری وی قطعا باعث موجی از شادمانی در بین شرکت های نفتی قطر و عربستان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز) : به نقل از بولتن اسطوره كشف نفت در بخش ايراني درياي خزر بركنار شد تا تيم نفتي مطلوب دولت يك دست شود اما اين بركناري بدون ترديد تاواني بود بر انتقادهايي كه خادمي از هفت ماه قبل درباره بيكاري دكل هاي ايراني و همزمان اشتغال دكل هاي هندي و چيني مطرح كرده بود. به گزارش بولتن؛ هدایت الله خادمی پس از 7 سال از ریاست بر شرکت حفاری شمال کنار رفت و عزت الله حجازی مدیرعامل سابق نفت بهران به عنوان مدیرعامل جدید شرکت حفاری شمال منصوب شد. این گزارش حاکی است با رفتن هدایت الله خادمی مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال به نظر می رسد دیگر فشارها از روی شرکت حفاری شمال کاسته می شود. فشارهایی که از سوی برخی جریانها به شرکت حفاری شمال و هدایت الله خادمی وارد می‌شد در نهایت منجر به تغییر مدیرعامل شرکت حفاری شمال شد، به نظر می رسد این تغییرات تاوان انتقاد از نحوه مدیریت در صنعت نفت است. بااين حال و درست در شرايطي كه عملكرد حفاري شمال و كسب ركوردهاي مكرر در حفاري چاه هاي گازي پارس جنوبي خواب را از چشم قطري ها ربوده بود بركناري وي قطعا باعث موجي از شادماني در بين شركت هاي نفتي قطر و عربستان خواهد شد.
مرد اسطوره اي كشف نفت در خزر بركنار شد/ روز شادماني در قطر/عزل ، تاوان انقاد از زنگنه
برخی رسانه‌ها اخیرا طی گزارشاتی اعلام کرده اند ردپای این جریان ها به یکی از مدیران ارشد وزرات نفت در دوره نخست وزارت زنگنه بر نفت باز می گردد. فارغ از عملکرد حفاری شمال در 7 سال گذشته، کسانی که این شرکت را به خوبی پایش می کردند به خوبی می دانند حفاری شمال با بسیاری از شرکت ها جنگید تا بتواند رشد کند؛ روزهای تلخی را پشت سر نهاد تا به این جایگاه نائل شود و برای گرفتن حق خود از شرکت ملی نفت و دفاع از کارگران ایرانی، روبروی وزیر نفت بایستد؛ آن هم وزیری با نام بیژن نامدار زنگنه که در دور نخست وزارت خود مخالفان را تعویض کرد. هرچند این ایستادگی و معامله نکردن خانواده های کارگران ایرانی با میز مدیریت، دست آخر به برکناری خادمی منجرشد ولی بیانگر یک حقیقت غیرقابل انکار است:«برای ابقا باید منافع ملی را فدای منافع فردی کرد.» چندي قبل و با اوج گرفتن اختلاف ها ميان حفاري شمال و وزارت نفت و در شرايطي كه مديرعامل حفاري شمال به دليل انتقاد از بيكاركردن بي دليل دكل هاي ايراني و كارسپردن به دكل هاي هندي و چيني در فهرست " بلك ليست نفت" قرار گرفته بود نخستين زمزمه ها از فشار يك جريان قدرتمند نفت و يك فرد هزارچهره نفتي براي بركناري خادمي شنيده شد. همان روزها سايت الف نوشت: «پس از بیکار شدن یک دکل ایرانی در فاز ۱۳ پارس جنوبی، شرکت‌های خصوصی نزدیک به جریان فکری اصلاحات فشارهای خود را برای برکناری افشاکننده جریان مذکور تشدید کردند. ردپای این جریان به یکی از مدیران ارشد وزرات نفت در دوره نخست وزارت زنگنه بر می گردد. «م.م» با تاسیس چند شرکت خصوصی و سمت های جدید در شرکت های نفتی، پروژه «ایرانی زدایی» پروژه های نفتی را آغاز کرده است و با خرید و اجاره دکل های هندی و چینی، قصد دارد شرکت های ایرانی را از رده خارج کند. وی که در ماجرای قرارداد کرسنت بازداشت شده بود هم اکنون واردات چند دکل حفاری را آغاز کرده است و برای رسیدن به سودهای کلانی که در این حوزه وجود دارد تلاش های وسیعی را با همراهی برخی از مدیران وزارت نفت برای برکناری مدیر افشا کننده آغاز کرده است. گویا «حلقه کرسنتی ها» با تشدید فشار به سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان خواستار برکناری این مدیر نفتی شده اند؛ گفته می شود که به بنیاد مستضعفان پیشنهاد شده است که در صورت برکناری این مدیر نفتی و جایگزینی مدیر مورد پیشنهاد آن ها، مطالبات این بنیاد از وزارت نفت که حدود 700 میلیارد تومان است پرداخت می شود. رئیس بنیاد مستضعفان با مقاومت در مقابل این فشارها از مدیر خود حمایت کرده است اما با توجه به تشدید فشارها بعید نیست حلقه کرسنتی ها موفق به برکناری این مدیر شوند. اين بركناري در شرايطي صورت مي گيرد كه نقش ممتاز و برجسته شماري از اصلي ترين منعقدكنندگان قرارداد كرسنت در بركناري خادمي عيان است ؛ افرادي كه با وجود سابقه مشخص خود اين روزها در نفت ايران تصميم هاي بزرگ مي گيرند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied