شمانیوز
شما نیوز

شاهکارهای مالی «ایران خودرو»

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یکی از نکاتی که می تواند مورد توجه افکار عمومی و نهادهای نظارتی قرار بگیرد، تعداد خودروی فروخته شده توسط ایران خودرو در سال گذشته و میزان سود کسب شده بابت آن است که بر اساس بررسی ها، این شرکت جمعا از فروش پژو پارس مبلغ هزار میلیارد تومان سود ناخالص، پژو 206 بیش از 800 میلیارد تومان، پژو 405 بیش از 335 میلیارد تومان، سمند 07 میلیارد تومان، رانا 91 میلیارد تومان و تندر 42 میلیارد تومان سود ناخالص کرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

طی هفته های اخیر کمپین و موجی در شبکه های اجتماعی به راه افتاده است که مردم را از خرید خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل منع کرده و تاکید می کند که خودروسازان وطنی باید ضمن افزایش کیفیت تولیدات خود، قیمت آنرا نیز کاهش دهند. اگرچه این طرز نگاه و جوهای ایجاد شده، فرصت مناسبی را به رقبایی مثل خودروسازان چینی می دهد و در عین حال، بخشی از کارگران ایرانی را از اشتغال محروم می کند، اما اگر مدیران ارشد شرکت هایی مثل سایپا وایران خودرو، تلاش بیشتری در حوزه رسانه ای و کیفی سازی محصولات می کردند، این اتفاق اینگونه بروز نمی کرد. در عین حال، یکی از دلایلی که موجب شده تا بخشی از مردم کشورمان نسبت به خودروسازان داخلی گلایه مند باشند، تاکید چندباره آنها درباره ضرورت افزایش قیمت خودرو و زیانده بودن تولید اتومبیل در این شرکتهاست که به همین دلیل، صبحانه در ادامه بررسی های خود از وضعیت مالی و فعالیت شرکت های بزرگ کشورمان، سراغ ایران خودرو رفته است. بر اساس گزارش مالی بزرگترین خودروساز کشور که به امضای اعضای هیئت مدیره آن نیز رسیده است، ایران خودرو دارای 130 میلیون دلار مطالبات از شرکت هایی در سنگال، اوکراین، آذربایجان و ونزوئلاست که اگرچه به نظر می رسد ماحصل برنامه های دولت سابق باشد، اما بر اساس گزارش بازرس قانونی، با گذشت چند سال، وصول نشده است.

از سوی دیگر، بیش از 400 میلیارد تومان مانده و طلب بابت فروش اقساطی خودرو به مشتریان شرکت های فرعی ایران خودرو مانند لیزینگ خودروکار، لیزینگ ایران خودرو، لیزینگ گسترش سرمایه گذاری ملی و لیزینگ خودرو غدیر وجود دارد که برخی از این مشتریان تا 60 قسط خود را نپرداخته اند! از سوی دیگر بیش از 259 میلیارد تومان از مانده حسابهای دریافتی و پیش پرداختها در ایران خودرو، راکد و سنواتی است که به عنوان مثال 44 میلیارد تومان آن مربوط به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است.همچنین ایران خودرو دارای 141 میلیارد تومان طلب از مراکزی مانند وزارت کشور، وزارت دفاع و شهرداری تهران است. بخش دیگری از گزارش حسابرس قانونی ایران خودرو، اعلام می کند که دو شرکت زیرمجموعه ایران خودرو یعنی ایران خودرو دیزل و شرکت لیزینگ خودرو کار به ترتیب 938 و 464 میلیارد تومان زیان انباشته به گروه ایران خودرو تحمیل کرده اند. از سوی دیگر، بازرس مذکور تاکید کرده است که موارد مهمی چون اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم در رابطه با رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در شعب و نمایندگی ها، تهیه دستورالعمل تشخیص عملیات و معاملات مشکوک و رعایت دستورالعمل های مربوط به دریافت وجه بیش از سقف مقرر صرفا از طریق واریز به حساب ایران خودرو توسط اشخاص طرف معامله رعایت نشده است!

یکی از نکاتی که می تواند مورد توجه افکار عمومی و نهادهای نظارتی قرار بگیرد، تعداد خودروی فروخته شده توسط ایران خودرو در سال گذشته و میزان سود کسب شده بابت آن است که بر اساس بررسی های صبحانه، این شرکت جمعا از فروش پژو پارس مبلغ هزار میلیارد تومان سود ناخالص، پژو 206 بیش از 800 میلیارد تومان، پژو 405 بیش از 335 میلیارد تومان، سمند 07 میلیارد تومان، رانا 91 میلیارد تومان و تندر 42 میلیارد تومان سود ناخالص کرده است. این در حالی است که بر اساس مقایسه سود ناخالص سال 93 با سال 92، این میزان درباره پژو پارس از 18 درصد در سال 92 به 22 درصد در سال 93، درباره پژو 206 نیز این رقم از 18 درصد در سال 92 به 25 درصد در سال 93و جالب تر از اینها، درباره پژو 405 از رقم 4 درصد در سال 92 به 11 درصد در سال 93 رسیده است. اگرچه در این گزارش تاکید شده است که قیمت تمام شده محصولات فوق بر اساس استانداردهای مهندسی شامل مواد، دستمرد و سرباز ساخت بوده و هزینه های عمومی و اداری، توزیع و فروش و هزینه های مالی و جذب در آن لحاظ نشده اما باز هم واقعیت های مهمی را نشان می دهد.

برای مشاهده بهتر تصویر، آنرا ذخیره کنید

با این اوصاف، اگر مطالبات بیش از هزار میلیارد تومانی ایران خودرو که بخش قابل توجهی از آن مربوط به دستگاههای عمومی و نهادهای دولتی است، تسویه می شد و سرمایه گذاری های زیانده این شرکت در زیرمجموعه های خود تعدیل می گشت، باز هم نیاز به گران کردن خودرو می بود؟ صبحانه در ادامه بررسی های خود، موضوعات مهمی چون زیان ها و مشکلات شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و اقدامات مبهم در برخی نمایندگی های مهم این شرکت را مورد بررسی و اطلاع رسانی به افکار عمومی و دستگاههای نظارتی قرار خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied