شمانیوز
شما نیوز

برنامه‌ریزی دستگاه قضایی برای 10 جرم اول کشور

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از برنامه ریزی دستگاه قضا برای 10 جرم اول کشور خبر داد و گفت: جرائمی نظیر اهانت، ضرب و جرح، خیانت در امانت، مواد مخدر، جرائم مالی و چک از جمله 10 جرمی هستند که در کشور بیشترین فراوانی را دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از برنامه ریزی دستگاه قضا برای 10 جرم اول کشور خبر داد و گفت: جرائمی نظیر اهانت، ضرب و جرح، خیانت در امانت، مواد مخدر، جرائم مالی و چک از جمله 10 جرمی هستند که در کشور بیشترین فراوانی را دارند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، محمدباقر الفت در جمع خبرنگاران ضمن تبیین قانون پیشگیری از وقوع جرم و همچنین مهمترین اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی در خصوص پیشگیری از جرایم انتخاباتی، جلوگیری از جرائم عمومی، سایبری و ... اظهار کرد: 70 درصد جرائم کشور محدود به 50 عنوان مجرمانه هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به بلندبالا بودن لیست جرائم در ایران خاطرنشان کرد: برخی از این جرائم در طول سال کمتر از تعداد انگشتان یک دست صورت می‌گیرد و یا حتی برخی از آنها یک‌بار نیز رخ نمی‌دهند، اما فراوانی برخی جرائم در برخی استان‌ها ممکن است بیشتر و در استانی دیگر کمتر باشد.

محمدباقر الفت با بیان اینکه قتل در بین 10 جرم اول کشور نیست، ادامه داد: خوشبختانه قتل در کشورمان گستردگی و فراوانی زیادی ندارد.

وی با اشاره به کاهش سرقت‌ در سمنان از عزم دستگاه قضا برای بالا بردن هزینه ارتکاب جرم خبر داد و گفت: برای کاهش جرم سرقت بیش از هر چیز به فعالیت‌های فرهنگی نیاز داریم. باید قبح تصرف در مال دیگران شکسته نشده و تصرف در مال دیگری امری بسیار مذموم معرفی شود. همچنین باید با فعالیت فرهنگی نشان دهیم که سارقان با این تصرف در مال غیر، دچار عقوبت اخروی زیادی می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید پیشگیری وضعی نیز صورت گیرد و به عبارتی به مردم آموزش دهیم که چطور و چگونه از اموال خود مراقبت کنند.

معاون دستگاه قضا از ضرورت برنامه‌ریزی برای گروه‌های سنی پایین‌تر و بویژه یک تا هفت ساله‌ها سخن گفت و افزود: باید برای این گروه سنی یک برنامه جدی و کارآمد داشته باشیم و با همکاری آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های مسئول چه در مهدهای کودک و چه در مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌های پیشگیرانه آموزشی داشته باشیم.

الفت از انجام یک کار کاشناسی در این خصوص خبر داد و تصریح کرد: در همین راستا یک پروتکل ملی تهیه شده که ظرف یک هفته آینده تفاهم‌نامه آن بین دستگاه قضایی و دستگاه‌های مختلف منعقد و عملیاتی می‌شود.

وی از کاهش طلاق توافقی در استان سمنان خبر داد و افزود: در دیدار مسئولان قوه با مقام معظم رهبری، معظم‌له تاکید ویژه کردند که همه مسئولان در جهت کاهش طلاق توافقی برنامه‌ریزی جدی داشته باشند و خوشبختانه استان سمنان در این خصوص پیش‌قدم شده و اقدامات خوبی انجام داده که نتیجه آن کاهش طلاق توافقی در این استان بوده که جای خوشحالی و تقدیر دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در دستگاه قضایی کشور خبر داد و گفت: با توجه به فعال‌سازی این ستاد در سطح ملی به‌زودی ستادهای استانی پیشگیری از جرائم انتخاباتی نیز در استان‌ها کلید می‌خورد.

وی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه این ستاد در دستگاه قضایی افزود: مصوبات اولین نشست این ستاد تا پایان هفته‌ جاری به منظور مقدمه‌چینی برای تشکیل ستادهای استانی به مراکز استان‌ها ارسال می‌شود.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه اقدامات این ستاد در تخالف و تناقض با عملکرد و فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور نیست، یادآوری کرد: ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی یک ستاد هماهنگ کننده است. ضمن اینکه تجربه چند انتخابات اخیر نشان داد که حضور دستگاه قضا در کنار عوامل برگزاری انتخابات به افزایش امنیت انتخابات کمک زیادی می‌کند.

الفت اضافه کرد: دو انتخابات گذشته که از قضا دستگاه قضایی در آن حضور ملموس‌تری داشته، کم‌هزینه‌ترین انتخابات در کشور بوده است و همین نشان می دهد حضور پررنگ تر دستگاه قضاییه به امنیت بیشتر انتخابات و افزایش مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی کمک می کند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied