شمانیوز
شما نیوز

نامشروع خواندن تحریم‌های ایران برخاسته از نظر اجماع قضات اتحادیه اروپا است

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پاریس10 با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران از نظر حقوق بین الملل مشروعیت قانونی ندارد، گفت: نامشروع خواندن تحریم‌های ایران برخاسته از نظر اجماع قضات اتحادیه اروپا است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، محسن محبی مدیر دفتر خدمات حقوقی نهاد ریاست جمهوری در نشست علمی در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران به صحبت‌های پروفسور «ژان مارک توونن» استاد برجسته حقوق بین‌الملل دانشگاه پاریس10 در این نشست اشاره کرد و گفت: همانطور که پروفسور ژان مارک توونن در این همایش اشاره داشتند، اصولا تحریم بانک مرکزی و برخی از تحریم‌های ایران از لحاظ حقوق بین‌الملل مجاز نبوده‌اند.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه منابعی که در اختیار بانک مرکزی است منابع دولتی است و بر اساس قوانین حقوق بین‌الملل، حقوق و اموال یک دولت را دولتی دیگر نمی‌تواند مسدود کند، افزود: بر طبق قوانین حقوق بین‌الملل دولت‌ها از حاکمیت یکسانی برخوردار هستند. مسدود کردن حقوق یک دولت برخلاف تساوی حاکمیت دولت‌ها است، بنابراین اقدامات دولت آمریکا و اتحادیه اروپا بر تحریم بانک مرکزی مشروعیت قانونی ندارد.

محبی به نقل از پروفسور توونن افزود: به عنوان مثال در ارتباط با پرونده شرکت صبا نیکو که یکی از شرکت‌های فرعی شرکت نفت است دیوان عدالت اروپایی، شورای اروپا را به پرداخت 50 هزار یورو محکوم کرد. درست است که از لحاظ میزان جریمه مبلغ ناچیزی است، ولی این رأی علاوه بر اینکه نشان از عدم مشروعیت تحریم این شرکت داشته، موجب بازگشت و افزایش اعتبار و شهرت این شرکت که براثر تحریم‌ها خدشه به آن وارد شده بود، شد.

پروفسور ژان مارک توونن استاد برجسته حقوق بین‌الملل دانشگاه پاریس10 و رئیس مرکز مطالعات حقوق بین‌الملل نیز در حاشیه این نشست به جزئیات این همایش پرداخت و گفت: محوریت این همایش علمی بررسی ویژگی‌های تحریم‌های ایران بوده است که از نظر حقوق بین الملل مشروعیت قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از قضات دادگاه اتحادیه اروپا از منظر حقوق بین الملل برخی از تحریم‌های ایران را مردود دانسته‌اند، گفت: نامشروع خواندن تحریم‌های ایران برخاسته از نظر اجماع قضات اتحادیه اروپا است.

وی به پرونده دادگاهی موکل ایرانی خود اشاره کرد و ادامه داد: شخصا در دادگاه اروپا دفاعیه‌ای از موکلم ارائه کرده‌ام که برپایه آن معتقد بودم تحریم‌های مربوط به شرکت موکل من باید سریعا لغو شود.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied