شمانیوز
شما نیوز

احتمال توافق نهایی براساس درخواست آمریکا

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): «اگر این تفاهم درمورد "زمان گریز" ایران به عنوان بخشی از بسته گسترده تر شکل بگیرد، می تواند راه را برای رسیدن به توافق هسته ای نهایی طی هفته های آینده هموار سازد ...».

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

رخی رسانه‌ها و مطبوعات انگلیسی‌ زبان، امروز (پنجشنبه، 14 اسفند 93) عناوین زیر را پوشش خبری داده اند:

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال (WSJ):

مذاکرات ایران به درخواست "زمان گریز یک ساله" نزدیک تر شده است.

طبق گفته افراد آشنا با روند مذاکرات، ایران و 1+5 در حال نزدیک شدن به یک تفاهم و درک متقابل هستند مبنی بر این که توافق نهایی هسته ای باید -همانگونه که آمریکایی ها درخواست کرده اند- به گونه ای باشد که تهران حداقل یک سال با ذخیره سازی سوخت کافی برای سلاح هسته ای فاصله پیدا کند.

دیپلمات ها می گویند، اگر این تفاهم درمورد "زمان گریز" ایران به عنوان بخشی از بسته گسترده تر شکل بگیرد، می تواند راه را برای رسیدن به توافق هسته ای نهایی طی هفته های آینده هموار سازد. آن ها در عین حال بار دیگر هشدار دادند که موانع سختی بر سر راه توافق باقی مانده است.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه ان بی سی نیوز آمریکا (NBCNews):

ظریف: ما هرگز بمب هسته ای نخواهیم داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه و در مصاحبه با "ان کوری" مجری ان بی سی نیوز مدعی شد که کشورش هیچ تمایلی به ساخت بمب هسته ای ندارد. وی افزود: ایران به رسیدن به توافق هسته ای با قدرت های جهانی بسیار نزدیک شده است. وزیر خارجه ایران در عین حال گفته که هنوز مسائل سیاسی و فنی زیادی وجود دارند که باید حل شوند.

ظریف در ادامه افزود: ما اعتقاد نداریم که سلاح های هسته ای برای هیچ کس امنیت ایجاد کند و قعطا برای ما نیز اینگونه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز (Reuters):

پیشرفت نیروهای تحت حمایت ایران، در تکریت

یک روحانی شیعه در حالی که لباس نظامی به تن کرده و عمامه به سر دارد، قبل از شروع نبرد، مبارزین تحت حمایت ایران را که برای جنگ با ستیزه جویان داعش در تکریت آماده می شوند مخاطب قرار داده و به خاطر دفاع از ایمانشان آن ها را ستایش می کند و از آن ها می خواهد که شرافتمندانه بجنگند. حمله چند جانبه این هفته تکریت، بزرگترین هجوم هماهنگ به این شهر بوده است.

این روشن ترین مثال است که نشان می دهد در حال حاضر، چگونه تهران به جای واشنگتن، نقش مهمتری را در میدان جنگ علیه داعش بازی می کند؛ میدانی که در آن، ایران و ایالات متحده برای جنگ علیه دشمنی مشترک، از نیروهای عراقی حمایت می کنند.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه یورونیوز (Euronews):

جان کری پس از مذاکره با ظریف در سوئیس راهی عربستان شد/ جمله تکراری دیپلمات ها.

مذاکرات دو جانبه مقامات آمریکایی و ایرانی بر سر برنامه های هسته ای ایران روز چهارشنبه در سوئیس پایان یافت و از سرگیری آن به ۱۵ مارس، ۲۴ اسفند، موکول شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که پس از مذاکره با همتای ایرانی خود راهی عربستان سعودی شد گفت عوامل و سیاست های بیرونی باعث خارج شدن مذاکرات از مسیر دستیابی به توافق نخواهد شد.

محمد جواد ظریف هم همچون همتای آمریکایی اش در خصوص نتیجه مذاکرات جمله تکراری چند ماه اخیر دیپلمات های هر دو طرف را تکرار کرد و گفت پیشرفت هایی حاصل شد اما اختلافات و اتخاذ تصمیمات مهم و سخت باقی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied