شمانیوز
شما نیوز

پشت پرده پرونده پول‌های کثیف

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): پرونده «پول‌های کثیف» در حالی «مُهر ختم» می‌خورد که افکار عمومی همچنان به آن حساس است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

پرونده «پول‌های کثیف» در حالی به خط پایانی «مُهر ختم» می‌رسد که حساسیت این پرونده در جامعه همچنان شعله ور است.

کش و قوس موضوع «پول‌های کثیف» که از سوی وزیر کشور صرفا «تحریف و حاشیه سازی برخی رسانه‌ها» خوانده شد، انگار پایانی ندارد و این بار تبدیل به «واژه نام آشنایی» شده است تا مسئولان مختلف در اظهاراتشان بار‌ها از آن استفاه کنند.
همین چند روز پیش بود که اکبر ترکان در همایش «صفرهای گمشده» باز هم از «پول‌های کثیف» سخن گفت و به دلایل جدیدی در موضوع فساد مالی اشاره کرد، دلایلی که اینبار بر جوهر قلم میلیادر‌ها حرکت می‌کند.
پرده اول
‌درست زمانی که عده‌ای دولت را بخاطر توجه یک بعدی به موضوعات کشور آنهم صرفا مذاکرات هسته‌ای متهم می‌کنند، عبدالرضا رحمانی فضلی از موضوعی با عنوان «پول‌های کثیف» سخن می‌گوید که به سرعت هم وزن موضوعات سیاست خارجی شده و جنجال آفرینی می‌کند.
وزیرکشور در حالی از ورود پول‌های کثیفی به عرصه سیاست سخن می‌گوید، که درست چند هفته پیش از گفته‌هایش، موضوع پرداخت پول از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد به ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم مطرح است.
اوایل اسفند ماه سال ۹۳ بود که رحمانی فضلی در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کل کشور به افشاگری درباره ورود پول کثیف به چرخه انتخابات پرداخت.
وی از ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست خبر داد و ورود این پول‌ها در چرخه انتخاباتی را سبب شکاف، اعمال نظر و اعمال قدرت توسط برخی افراد دانست و اعلام کرد اگر دقت لازم را نداشته باشیم، ‌ ورود این پول‌ها توانایی آن را دارد که قدرت‌ها را نیز آلوده کند.
اما اظهارات وزیر کشور درباره پول‌های کثیف و هشدار به تحرک این پول‌ها در عرصه سیاست زمانی به اوج خود می‌رسد که شائبه جریان این پول‌ها به انتخابات‌های مجلس کشیده می‌شود و مجلس خود را در مظان این اتهام می‌بیند.
حساسیت وکلای مردم در قوه مقننه از ابتدای طرح شائبه جریان پول‌های کثیف در انتخابات مجلس از سوی وزیر کشور، موضوعی نبود که مجلس بخواهد با چند اظهار نظر رحمانی فضلی به سادگی از کنار آن عبور کند! از این جهت خواستار توضیح وزیرکشور در صحن مجلس شد.
پرده دوم
اما پیش از حضور وزیرکشور در صحن علنی مجلس و توضیح وی درباره ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست، برخی از نمایندگان بیکار ننشسته و اظهارنظرهایی مطرح کردند که بر اساس آن رحمانی فضلی متهم به تشویش افکار عمومی شد.
هم‌زمان با اعلام تصمیم مجلس برای دعوت از وزیر کشور جهت توضیح درباره پول‌های کثیف، موید حسینی صدر، نماینده خوی در مجلس در گفتگو با اعتماد آمادگی خود را مبنی بر صحبت درباره «پول‌های کثیف» به جای وزیر کشور اعلام کرد.
وی در رابطه با ابعاد موضوع گفت: «کسی که زدوبند می‌کند و بیمه‌های انحصاری می‌گیرد خیلی سریع و کوتاه به چند ده میلیارد تومان سود بادآورده می‌رسد. نمونه این موضوع تا حالا زیاد بوده است. نمونه آن زمین‌خواری است که اشخاص می‌آیند و زمینی را تحت عنوان احداث هتل یا پرورش گیاهان دارویی یا کارخانه می‌گیرند و آن را تغییر کاربری می‌دهند. یا بحث سندسازی برای زمین‌های متروکه، که سندهای این‌ها همگی جعلی است. اما یک سری مصادیق هستند که باز هم خیلی آشکار نیستند که قاچاق یکی از نمونه‌های آن است. قاچاق سوخت و مواد مخدر و کالا هم در این بین موضوع مهمی است».
اظهارنظر‌ها و واکنش‌ها به موضوع پول‌های کثیف در عرصه سیاسی کشور در فاصله حضور وزیر در مجلس نشان می‌داد که اثرات این موضوع قرار نیست به سادگی در میان سیاسیون فروکش کند تا اینکه وزیر کشور در ششم اردیبهشت در جلسه‌ای که قرار بود غیر علنی برگزار شود و پس از حضور وزیر در مجلس علنی برگزار شد، حاضر شود.
برخی در رابطه با علنی بودن این جلسه معتقد‌ند نمایندگان به دلیل اینکه شائبه ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس کشیده شده است، قصد داشتند با علنی شدن جلسه، افکار عمومی را در جریان مباحث موضوع مذکور قرار دهند تا شبهات این موضوع در نزد افکار عمومی برطرف شود.
وزیر کشوردر ابتدای جلسه علنی خود با نمایندگان که به موضوع پول‌های کثیف می‌پرداخت، گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را کرده بودم تا ارقام و اعدادی که در مجلس ارائه می‌شود مورد سوءاستفاده دشمنان نشود.
وزیر کشور گفت: در‌‌‌ همان زمان گفتم که در حوزه سیاسی اگر مواظب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول‌های کثیف هستند به حامی احتیاج دارند و حامی را در حوزه قدرت جستجو می‌کنند که اگر هوشیار نباشیم امکان دارد از طرق مختلف در حوزه سیاسی از جمله انتقال قدرت که در قالب انتخابات صورت می‌گیرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر به موضوع پول‌های کثیف توجه نشود یقین بدانید که این پول‌ها به همه حوزه‌ها نفوذ خواهند کرد تا با جلب حامی منافع و قدرت کسب کنند. بنابراین بحث را از مسأله پولشویی در جهان آغاز می‌کنیم تا بدانید همه کشور‌ها با آن مواجه هستند و تنها مربوط به کشور ما نیست.
رحمانی فضلی تصریح کرد: اخیرا فردی با ۳۵ سال سن، ۵ کلاس سواد، در ظرف دو سال ۲۰۰ تن مواد مخدر را جابجا کرده است و ۲۳۰۰میلیارد تومان پول در حساب‌هایش چرخانده، حسابی که مربوط به خودش هم نبوده و این‌ها همه خلاف است. لذا این موضوع برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکهٔ بانکی پرس و جو کردیم با بررسی‌هایی که به عمل آمد نهایتا به بیش از ۲۰۰۰ شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف کشوری و لشگری حق حساب دادند.
توضیحات وزیر کشور در رابطه با موضوع پول‌های کثیف از ابتدای جلسه اعتراضاتی را مبنی اینکه چرا جریان پول‌های کثیف به انتخابات مجلس کشانده شده است، هم داشت.
وزیر کشور در رابطه با تحریف اظهارت خود در رسانه‌ها گفت: بنده به عنوان مسئول حوزهٔ مبارزه با مواد مخدر هشدار دادم اگر مواظبت نکنیم این‌ها قصد ورود به حوزه قدرت را خواهند داشت و این صحبت را به عنوان هشدار مطرح کردم.
وی افزود: برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم کشور را به عرصهٔ رقابت‌های سیاسی و تحلیل‌های گروهی با توجه به منافع خودشان مورد استفاده قرار دادند.
رحمانی‌فضلی خطاب به حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت گفت: چرا می‌خواهید بنده مساله‌ای که اصلا مطرح نشده در مورد آن صحبت کنم و قبول کنم که در داخل سیاست این بوده است، خیر، اگر قرار است کسی در این زمینه صحبت کند، ‌‌‌ همان قوه قضاییه است؛ بنده نیستم. انتظارم از مجلس و قوه قضاییه این است که با این موضوعات اساسی مقابله کند.
وی بار دیگر خطاب به ابوترابی اظهار کرد: مساله‌ای که اصلا طرح نشده چرا شما انتظار دارید‌‌‌ همان موضوع را که جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن دامن زدند من داخل آن تور حرکت کنم.
وزیر کشور همچنین خاطر نشان کرد: بنده گله‌هایم از کسانی است که به نظرم فریب رسانه‌هایی را خوردند و مسالهٔ سیاسی در کشور به گونه‌ای شد که عده‌ای طرفدار شده و عده‌ای موضع گرفتند.
ظاهرا موضوع پول‌های کثیف با پایان جلسه علنی ششم اردیبهشت ماه پایان نخواهد یافت و هر از چند گاهی مسئولان از این طریق بر موج تریبون‌ها سوار می‌شوند.
همین چند هفته گذشته بود که مجددا اکبر ترکان در همایش «صفرهای گمشده» باز هم از پول‌های کثیف گفت و به دلایل جدیدی در موضوع فساد مالی اشاره کرد دلایلی که اینبار بر جوهر قلم میلیادر‌ها حرکت می‌کند.
ترکان با بیان اینکه اینطور نیست که پول کثیف و آلوده فقط در کشور ما وجود داشته باشد٬ گفت: در کشورهای دیگر قوانینی برای مهار این پول وجود دارد. در آلمان و انگلیس قانون پول چرک موجود است که می‌گوید پولی که سه ویژگی را داشته باشد در حمایت قانون خواهد بود. اول اینکه از معاملات قانونی به دست آمده باشد، دوم در دفا‌تر قانونی ثبت شده باشد و در ‌‌‌‌نهایت مالیات آن پول داده شده باشد. در این کشور‌ها اگر پول یکی از این سه ویژگی را نداشت٬ مصداق پول چرک یا کثیف محسوب می‌شود.
ترکان تاکید کرد: به نظر من نقطه آغاز این اتفاقات این است که در نظام ما به دلیل اینکه متکی به آرای مردم هستیم٬ مناصبی وجود دارد که با رای مردم شکل می‌گیرد. برای این مناصب رقابت‌های انتخاباتی وجود دارد و در این رقابت‌ها اشخاص پول خرج می‌کنند.
وی ادامه داد: این روند از اول انقلاب وجود داشت٬ اما ابتدای انقلاب برخی برای اعتقاداتشان پول می‌دادند٬ اما این موضوع الان به یک کسب و کار تبدیل شده است. گاهی وقتی حساب می‌کنیم می‌بینیم هزینه یک دوره تبلیغات انتخاباتی بیش از حقوق ۴ سال نمایندگی است٬ پس پول خرج شده ارث پدری آن فرد نبوده٬ کسانی این پول را می‌دهند.
پرده سوم
اما اظهارت ترکان در حالی مطرح می‌شود که علی علیلو نماینده مردم شبستر درباره «ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست» به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت: تا رانتیِ دولتی نباشد، امکان ندارد پول کثیفی هم شکل بگیرد، پشت هر آلودگی اقتصادی رانت دولتی وجود دارد.
وی افزود: متعجبیم که دولتی‌ها با علم به اینکه «بدون رانت دولتی هیچ فساد اقتصادی نمی‌تواند بروز کند»؛ چطور دم از فساد و پول‌های کثیف می‌زنند و مدعی این مسئله می‌شوند!
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نباید خود را در موضوع بروز فساد گول زد، تصریح کرد: به عنوان مثال بهتر است آقایان بروند و ببینند پشت پرده واردات بنزین چه شخصی بوده است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی دو گزارش درباره بنزین تهیه کرد، که در یکی از آن‌ها مشخص شد در خصوص ادعاهای آلوده بودن بنزین‌های داخلی کشور هیچ‌گونه گزارشی ارائه نشده است که اینجای سوال دارد پس این موضوع چه ابعادی داشته که یک بهانه ساختگی را برای تولید داخلی تراشیدن و بعد بنزین آلوده را وارد کشور کردند.
علیلو تاکید کرد: بهتر است مسئولین بروند و ردپای پول‌های کثیف را درموضوع واردات بنزین جویا باشند که یک نمونه از این قبیل موضوعات است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه پشت هر پول کثیفی، نیت‌های کثیفی خفته است ادامه داد: نمی‌توان به عنوان مثال بر زبان واژه «دزد، دزد» را جاری کنیم و پس از آن با دزد راه بیافتیم در حالی که برخی هم زیر نظر ما فعالیت می‌کنند و مشغول به انجام فساد اقتصادی خود هستند.
علیلو ادامه داد: باید بدون اینکه ژست مبارزه با فساد را بگیریم به طور واقعی به اطراف خود نگاهی بیندازیم و ببینیم با کدام رانت دولتمرد نوعی برخی‌ها بهره می‌برند.
وی با اشاره به اظهارات وزیر کشور مبنی بر تخلف ثبت ۲۰۰۰ شرکت با یک نام توسط یک شخص گفت: در مورد این موضوع سوال پیش می‌‌آید که مگر ثبت شرکت‌ها تحت اختیار دولت نیست و مگر نظارت‌های بر عهده دولت نیست ما با چه چوبی داریم چه کسی را می‌زنیم؟ ما داریم با چوب دولت مردم و دیگرانی را می‌زنیم که خودمان در آن کار کوتاهی کرده‌ایم.
این نماینده مردم بیان داشت: دولت ابتدا باید سیستم خود را از رانت‌ها و عناصر تولید فساد پاک کند و پس از آن ببینیم مابقی مفسده کجا رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه مصادیق فساد بسیار روشن است تصریح کرد: در بسیاری از دولت‌ها مفسده بوده است و آن دولت‌ها زمانی که دم از فساد دولتی زده‌اند از طرف دیگر هم برگه رانت‌ها را امضا کرده‌اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هر منفذی برای ورود پول‌های کثیف در کشور وجود دارد این منافذ در سیستم دولتی تعبیه شده است، تاکید کرد: دولت باید جلوی این منافذ را بگیرد تا ببینیم پول‌های کثیف از کجا به جریان می‌افتد؟
پرده آخر
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا پرونده پول‌های کثیف در سکوت سنگین «مهر ختم» خواهد خورد یا اینکه هر از چندگاهی برخی مسئولان به این واژه نام آشنا چنگ خواهند زد تا سوژه‌ای باشد برای اصحاب رسانه؟
گزارش از سعید ابراهیمی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied