شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

کمتر از 10 سال توان تولید هواپیمای مسافربری بومی را به دست خواهیم آورد/ مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع با سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه ساخت هواپیما

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمالاً کشورمان کمتر از 10 سال به توانایی کامل ساخت هواپیمای مسافربری دست یابد، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای تحقق این هدف با شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع همکاری‌های سازنده خود را گسترش خواهد داد.

کمتر از 10 سال توان تولید هواپیمای مسافربری بومی را به دست خواهیم آورد/ مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع با سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه ساخت هواپیما

سید ابوالفضل موسوی بیوکی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره تصمیم وزارت راه و شهرسازی در تولید هواپیماهای مسافربری اظهار کرد: منابع مالی تولید هواپیمای مسافربری بومی را در اختیار داریم و فقط تنها مسئله‌ای که در این خصوص باقی می‌ماند، موضوع توان فنی است.

 

وی در رابطه توان فنی ایران در حوزه طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری بومی گفت: وقتی در حوزه تعمیرات و اورهال هواپیماها توانایی داریم و حتی می‌توانیم برخی از قطعات هواپیما را تولید کنیم، پس توان طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری بومی را هم داریم.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دورنمای تولید هواپیمای بومی، دورنمای اشتباهی نیست، یادآور شد: طبیعتاً هر کشوری که ابتدا تصمیم گرفته تا دست به تولید هواپیما بزند، امکان تولید تمام قطعات را نداشته و از سایر کشورها کمک گرفته؛ لذا ما هم باید به سمت این حرکت بزرگ خیز برداریم.

 

موسوی بیوکی به تجربه اول ایران در ساخت هواپیمای مسافربری اشاره کرد و گفت: قبلاً یکبار ما هواپیمای «ایران 140» را با همکاری اوکراین تولید کردیم؛ هرچند خیلی موفق نبود، اما نباید مأیوس شد و من فکر می‌کنم، قدم‌های بهتری را در این خصوص می‌توان برداشت.

وی تأکید کرد: وقتی در سایر علوم به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم، قطعاً در این زمینه هم می‌توان صاحب موفقیت‌هایی شد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلی به لحاظ دانش ساخت هواپیمای مسافربری در داخل کشور وجود ندارد، گفت: شاید فقط در تأمین یا تولید برخی از قطعات به مشکل برخورد که باید آن را هم حل و فصل کرد تا براساس چشم‌اندازی که ترسیم شده به نقطه مطلوب در خصوص ساخت هواپیما دست یافت.

 

موسوی بیوکی اضافه کرد: مگر در انرژی هسته‌ای موفق نشدیم، مگر در فناوری نانو به دستاوردهایی دست نیافتیم  یا ژنتیک و سایر علوم ما روز به روز دستاوردهای جدیدی را شاهد هستیم و در بعضی موارد جز 10 کشور برتر قرار داریم.

 

وی با بیان اینکه احتمالاً کشورمان کمتر از 10 سال به توانایی کامل ساخت هواپیمای مسافربری دست یابد، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای تحقق این هدف با شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع همکاری‌های سازنده خود را گسترش خواهد داد، البته شاید برخی از قطعات آن را از خارج وارد کنیم، اما در نهایت تولید ایران خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    فایده نداره
    خدا می دونه تا اون هواپیما بشه چندین تاش سقوط کرده و چقدر خانواده ها را بیچاره خواهد کرد.