شمانیوز
شما نیوز

تشخیص علت بوی نامطبوع تهران به سر انجام نرسید

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران جزئیات جلسه امروز کارگروه تشخیص علت انتشار بوی نامطبوع را تشریح کرده و خبر از خرید 2 دستگاه تشخیص بو داد.

تشخیص علت بوی نامطبوع تهران به سر انجام نرسید

به گزارش خبرنگارشمانیوز به نقل از فارس : رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران جزئیات جلسه امروز کارگروه تشخیص علت انتشار بوی نامطبوع را تشریح کرده و خبر از خرید 2 دستگاه تشخیص بو داد.

 

سید اسد رجبی: بیش از یک سال قبل در شامگاه 12 دی بویی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام شهروندان رسید.

 

این بو حدود 3 الی 4 ساعت در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران استمشام شد و حتی برخی شهروندان در حوالی میدان شهدا این بو را استشمام کردند و به یک باره بو از بین رفت.

 

بلافاصله پس از آن محیط زیست استان تهران، محیط زیست شهرداری تهران، استانداری و برخی دستگاه‌های دیگر نسبت به انتشار این بوی نامطبوع واکنش نشان داده و بررسی‌هایی آغاز کردند تا اینکه سرانجام به طور دقیق منشا بو مشخص نشد.

 

هر چند برخی انتشار بو را به ماده مرکاپتان ربط دادند اما این نظریه هم خیلی دقیق و قطعی نبود.

حالا بعد از گذشت کمتر از یک سال بار دیگر در تاریخ 11 آذرماه امسال بویی نامطبوع و کمی شبیه به بوی سال قبل در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام رسید.

 

گله‌ آقای رئیس از مدیریت بحران

واکنش‌ها درخصوص علت این بو زیاد بود اما روز یکشنبه ۲۴ آذرماه محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درخصوص اینکه سرانجام بررسی منشأ بوی نامطبوع در تهران چه شد گفت: ما گله داریم از تشکیلات مدیریت بحران شهرداری تهران زیرا لازم بود یک جلسه ویژه ای برگزار می‌شد.

 

محسن هاشمی گفته بود بحران نباید حتما منجر به کشته شدن افراد بشود تا تشکیل جلسه بدهند بلکه باید برای همین موضوع یک جلسه ای تشکیل می دادند.

وی درخصوص اینکه در شهرداری گفته می شود که پولی برای خرید تجهیزات مورد نظر در خصوص بوی نامطبوع وجود ندارد گفت: باید اولا بررسی ها انجام شود ببینیم منبع این بو کجاست.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این خصوص اولا باید منشأ بو معلوم شود و سپس درخصوص‌تجهیزات و بودجه صحبت شود.

 

مدیریت بحران شنبه 30 آذر تشکیل جلسه می‌دهد

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس در خصوص اینکه در حاشیه برگزاری جلسه شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران از عملکرد این سازمان گلایه کرده و گفته است بهتر بود تشکیلات مدیریت بحران شهرداری تهران برای پیدا کردن منشأ بوی نامطبوع در شهر تهران جلسه‌ای برگزار می‌کرد و موضوع را مورد رسیدگی قرار می‌داد، گفت: گلایه ایشان را احترام می‌گذاریم.

 

کرمی محمدی ادامه داد: البته این را هم می‌گوییم که ما یکسری بررسی‌هایی انجام دادیم و به یک نتایجی هم درخصوص‌ منشأ بوی نامطبوع رسیدیم. 

 

وی گفت:‌ با توجه به فرمایشات ایشان(محسن هاشمی) قرار است روز دوشنبه دعوتنامه‌هایی را برای اعضای کارگروه مدیریت بحران بفرستیم تا در روز شنبه پیش‌رو یعنی 30 آذرماه جلسه‌ای تشکیل شود تا نتایج بررسی همه سازمان‌ها جمع‌بندی شده و به اطلاع مردم برسد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: اینکه ما بخواهیم به صورت مطلق و براساس یک وظیفه ذاتی به سراغ بررسی این موضوع برویم این کار را نکرده‌ایم به خاطر اینکه اعتقاد داشتیم در این موضوع سازمان محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوا و دستگاه‌های دیگر مسئولیت دارند و از قضا تجهیزات آن شرکت‌ها و دستگاه‌‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی او و تشخیص عوامل آن قوی‌تر بوده است و تلاش کردیم کار تکراری انجام نشود.

 

وی افزود:‌ البته بیکار هم ننشستیم و به سراغ آن رفتیم که ببینیم آیا اصلاً سنسور و تجهیزاتی برای بررسی چنین وضعیتی در کشور وجود دارد یا خیر، که به این نتیجه رسیدیم در کشور چنین سنسوری وجود ندارد.

 

کرمی محمدی گفت: اما تحقیقات‌مان را صرفاً معطوف به داخل کشور نکردیم و کشورهای پیشرفته دنیا را هم بررسی کردیم و فهمیدم که در رابطه با انتشار بو یکسری سنسور در خارج از کشور وجود دارد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر هم درصدد تهیه و خرید این سنسورها هستیم.

 

وی تصریح کرد: البته بودجه سازمان بسیار محدود است و طبیعتاً اگر دوستان در سایر بخش‌ها کمک کنند می‌توانیم این تجهیزات را خریداری کنیم.

 

3 منشأ انتشار بوی نامطبوع از نگاه استاندار تهران

26 آذر ماه بود که انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران درباره کارگروه شناسایی علت بوی نامطبوع در شهر تهران و مصوبات این جلسه اظهار داشت: قرار شد کارخانه سیمان شهرستان ری از سوخت مازوت استفاده نکند و از گاز استفاده کند.

 

وی بیان داشت:‌ مقرر شد اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران فعالیت تمام صنایع در جنوب تهران را بررسی کند و خروجی آلاینده‌های آنها مورد بررسی قرار گیرد و ظرف مدت یک هفته گزارش آن ارائه شود همچنین قرار شد گزارش عوامل 20‌گانه بوی نامطبوع تا 10 روز آینده در کاگروه اعلام شود.

 

استاندار تهران گفت: شهرداری تهران نیز ملکف به خریداری دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های تهران شده است.

 

وی با بیان اینکه آیا منشأ بوی نامطبوع تهران مشخص شده است، گفت:‌ سه نوع گاز به نام‌های SO2 ، SH2  و به احتمال کمتر آمونیاک مشخص شده ولی متهم اصلی منشأ بوی نامطبوع تهران هنوز مشخص نشده است.

 

هیچ کس قطعی علت انتشار بو را نمی‌داند

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در خصوص برگزاری کارگروه ویژه بررسی علت انتشار بوی نامطبوع در تهران که پیش از ظهر امروز به میزبانی سازمان مدیریت بحران و حضور تمام دستگاه‌های متولی در این حوزه برگزار شد، گفت: خوشبختانه همه اعضای دعوت‌شده در این کارگروه در ساعت مقرر در این جلسه حضور بهم رساندند.

 

وی افزود: اولین نتیجه برگزاری این جلسه این بود که مشخص شد هیچ کدام از دستگاه‌ها به طور قطعی نمی‌توانند یک عامل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای انتشار بوی نامطبوع معرفی کنند و همه تنها حدس و گمانه‌هایی در خصوص علت انتشار بوی نامطبوع بیان می‌کنند.

 

کرمی محمدی خاطرنشان کرد: دومین نتیجه‌ای که از این جلسه به دست آمد این بود که هیچ کدام از دستگاه‌های متولی این امر و عضو این کارگروه تجهیزات دقیق برای شناسایی منشا بو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: سومین نتیجه حاصل از این جلسه این بود که مقرر شد بر اساس قانون هوای پاک سازمان محیط زیست استان تهران مسئول ایجاد یک کارگروه برای بررسی علل انتشار بو شود و هر هفته اعضای این کارگروه با تشکیل جلسه نسبت به شناسایی منشا انتشار بو اقدام لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند.

 

 

وی ادامه داد: همه اعضای کارگروه این مصوبه و نتیجه سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفتند به جز خود سازمان محیط زیست و نماینده سازمان محیط زیست اعلام کرد که باید این موضوع به اطلاع استاندار تهران برسد و در صورت موافقت استاندار این کارگروه تشکیل شود.

 

کرمی محمدی گفت: ما به محیط زیست اعلام کردیم که این آمادگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم که دبیرخانه این کارگروه در سازمان مدیریت بحران تشکیل شود و همچنین به آنها گفتیم که تشکیل این کارگروه منافاتی با اقدامات استانداری تهران ندارد و حتی به آنها اعلام کردیم که می‌شود این کارگروه تشکیل شود و اگر استاندار تهران آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موازی‌کاری و غیرقابل نیاز دانستند، ادامه فعالیت آن متوقف شود.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص اینکه شما از تعدادی حدس و گمان صحبت کردید، اینها کدام منشا‌های انتشار بو هستند، گفت: فعالیت پالایشگاه جنوب تهران، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب بخش جنوبی تهران، فعالیت آرادکوه و در نهایت اقدامات دامداری‌ها چهار علتی بود که بر روی آن حدس و گمان‌هایی وجود داشت.

 

وی همچنین خبر از خرید دو دستگاه سنجش بو و تشخیص علت انتشار بو داد و گفت: این دستگاه‌ها ظرف یک هفته تا 10 روز آینده وارد کشور شده و پس از نصب اقدام به کارهای تشخیصی خواهند کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied