شمانیوز
شما نیوز

جهانپور: افزایش بیماریابی با ۱۵هزار تست روزانه

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: برنامه وزارت بهداشت برای افزایش بیماریابی و شناسایی بیماران خفیف با حدود ۱۵ هزار تست روزانه انجام می شود و قابل افزایش به ۲۰ هزار تست است که نسبت به کشورهای همتراز اقتصادی مطلوب است.

جهانپور: افزایش بیماریابی با ۱۵هزار تست روزانه

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایرنا: کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به ایرنا افزود: آزمایش‌های تست کرونا اکنون در کشور در ۹۵ آزمایشگاه با حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تست انجام می‌شود و قابلیت افزایش تعداد تست‌ها تا ۲۰ هزار مورد در روز هست و اگر کشور‌های تعداد چند برابر این تست را انجام می‌دهند به هر حال شرایط اقتصادی بهتری دارند و دارندگی و برازندگی.

وی گفت: ما ادعا نداریم که تعداد تست‌هایی که انجام می‌دهیم در حد کشور‌های توسعه یافته و ثروتمند است و باید خودمان را کشور‌های همتراز اقتصادی خودمان مقایسه کنیم از این نظر ممکن است تعداد تست کرونا در ایران همتراز کشور‌های ثروتمند دنیا نباشد، اما سرعت و رشد تعداد تست‌ها در یک ماه اخیر در ایران قابل توجه و کم نظیر است و البته این ظرفیت با همکاری بخش خصوصی باز هم افزایش پیدا می‌کند و تست‌های الایزا نیز برای تشخیص وضعیت افرادی که مصونیت پیدا کرده اند؛ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: میزان تست کرونا در ایران در حد کشور ترکیه است که شرایط اقتصادی و جمعیتی مشابه ما دارند. گر چه میزان این تست در کشوری مثل آمریکا خیلی بالاست، اما ۱۰ کشوری که بیشترین میزان تست را نسبت به جمعیت دارند عمدتا کشور‌های خیلی کوچک و کم جمعیت مثل جزایر فارو، لوگزامبورک، ایسلندۀ جزیره مالت یا لیختن اشتاین و بحرین است که جمعیت برخی از این کشور‌ها به اندازه یک محله تهران هم نیست.

ترافیک خودرو‌های شخصی با فاصله گذاری هوشمند هماهنگ است

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره نگرانی از بازگشت مشاغل و افزایش تردد‌ها در جامعه گفت: بازگشت مشاغل به صورت تدریجی و با احراز سلامت افراد و شاغلان انجام می‌شود و در مورد اجرای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی به هر حال وزارت بهداشت علاقه‌مند است که کل کشور تا آخر سال تعطیل باشد و در همه خانه‌ها هم قفل باشد حتی ویزیت و بستری بیماران هم نداشته باشیم، اما چنین امری نه ممکن و نه مطلوب است و باید شرایط اقتصادی و واقعیت‌های اجتماعی جامعه را در نظر بگیریم.

جهانپور افزود: ما درباره اقدامات ناممکن و نامطلوب صحبت نمی‌کنیم باید همه شاخص‌های مرتبط با اقتصاد و اقتصاد سلامت را در نظر بگیریم حفظ اشتغال و معیشت مردم مهم است و امروزه درآمد و اشتغال مردم یکی از عوامل مهم اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

وی گفت: در ستاد ملی کرونا نیز فقط مسئولان حوزه سلامت حضور ندارند بلکه همه شاخص‌ها و الزامات اقثصادی، اجتماعی در نظر گرفته می‌شود و به هر حال بازگشایی مشاغل به صورت تدریجی از ۲۳ فروردین در کشور و از ۲۰ فروردین در تهران با رعایت تعهد‌های بهداشتی اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: ترافیک روز‌های اخیر هم به جز بخشی که مربوط به عشاق و زوج‌های جوان است و قطعا غیر ضروری است، اما بخش مهمی از آن نشانه این است که مردم با اتومبیل‌های شخیصی تک نفره یا دو نفره بیرون آمده اند و به جای استفاده از مترو و اتوبوس که خطر بیشتری در طرح فاصله گذاری اجتماعی دارند اتفاقا در مسیر فاصله گذاری اجتماعی گام برداشته اند و گر چه آلودگی و ترافیک بیشتری ایجاد کرده اند، اما در راستای فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

ویروس ترامپ از کرونا خطرناکتر است

جهانپور درباره توقف کمک آمریکا به سازمان بهداشت جهانی گفت: اگر بخواهیم سازمان بهداشت جهانی را وارد مقولات سیاسی کنیم تا پیش از این هم جملات مثل آنچه امروز ترامپ می‌گوید در مورد سازمان بهداشت حهانی استفاده می‌شد. برخی مدعی بودند این سازمان آمریکا محور است، اما ما سعی می‌کنیم همچنان قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست پیوند نزدیم.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی یک سازمان بین المللی غیر سیاسی است و همکاری ما با این سازمان به صورت تنگاتنگ ادامه دارد. رویکرد ما در ارزیابی این سازمان سیاسی نیست. نشانه‌ای از اقدامات سیاسی هم در این سازمان سراع نداریم اگر قرار است مقابله با بیماری کووید ۱۹ به صورت همکاری جهانی و اقدام مشترک انجام شود این ارزیابی‌های سیاسی به سازمان بهداشت حهانی مثبت نیست و برهم زننده رویکرد مشترک حهانی است.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: این اقدام ترامب و دولت آمریکا اگر گفته باشد در مسیر رفتار‌های ضد سلامت است که قبلا اتخاد کرده است و همچنان معتقدیم ویروس کرونا از ویروس ترامپ خطرناکتر نیست.

داروی تقلبی فاویپیراویر در ناصر خسرو

وی درباره داروی فاویپیراویر نیز گفت: در مورد فاویپیراویر تکلیف روشن است تا زمانی که تحقیقات بالینی اثربخشی این دارو را تایید نکرده و به تایید ستاد ملی کرونا نرسد تجویز آن برای کووید ۱۹ مورد تایید نیست. اینکه در یک مطالعه در چین استفاده شده درست است. در ایران هم مطالعات شروع شده، اما هنوز نتیجه قطعی مبنی بر اثربخشی نسبی این دارو برای کرونا تایید نشده است.

جهانپور گفت: از نظر ما فاویپیراویر دارویی است که برای آنفلوانزا در ژابن و چین تایید شد است و بیش از این از آن انتظار نداریم. در کشور ما هم اواخر اسفند ثبت شده و صرفا برای کووید ۱۹ یک پروژه تحقیقاتی است و اگر تایید شود ممکن است در پروتکل درمانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: کسانی که این دارو را تجویز می‌کنند بیمار را به بازار سیاه ارجاع می‌دهند. در این بازار غیر قانونی بخشی از دارویی که به نام فاویپیراویر دربازار سیاه عرضه می‌شود جعلی و تقلبی است و ممکن است محتوای آن موادی باشد که برای بیمارعواقب و پیامد‌های ناگواری داشته باشد.

وی تاکید کرد: به افرادی که می‌خواهند مسیر دیگری بروند نمی‌توانیم بیش از این هشدار بدهیم. هر کسی این دارو را در بازار سیاه ارائه کرده و با قیمت‌های گزاف به مردم می‌دهد خلاف مرتکب شده است. بازار ناصرخسرو بوده و هست و به نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت.

اعلام کرونا در ایران تاخیر نداشت

جهانپور درباره شناسایی مواردی از ابتلا به کرونا قبل از ۲۹ فروردین گفت: اولین موارد تشخیص قطعی آزمایشگاهی ۲۹ یا ۳۰ بهمن بود که به فاصله یک ساعت بعد از تست دوم و قطعی شدن نتیجه آزمایش بدون کتمان و تاخیر اعلام کردیم. این طور نیست که قبل از این تاریخ مورد قطعی داشتیم البته نمی‌گوییم اولین مورد در ایران بوده، اما اولین مورد تشخیص قطعی بوده است و قبل از آن هیچ مورد تشخیص قطعی کرونا در ایران نداشتیم.

وی گفت: پروتکل وزارت بهداشت در آن زمان این بود که افرادی مشکوک تلقی می‌شدند که یا به چین سفر کرده باشند، یا با مسافران بازگشته از چین یا افراد مثبت ارتباط داشته اند. هیچ یک از دو نفری که ۲۹ بهمن تست آن‌ها مثبت شده چنین شرایطی نداشتند و، چون علایم آن‌ها شبیه آنفلوانزا بود و با پروتکل وزارت بهداشت مطابقت نداشت، هیچ کس در این زمینه قصوری مرتکب نشده است.

جهانپور افزود: این در تاریخ ایران ثبت می‌شود که فاصله تشخیص قطعی تا اعلام کرونا یک ساعت طول نکشید.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره هشدار‌های دکتر زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران گفت: هشدار دکتر زالی در مورد تهران درست است و من این هشدار را در مورد همه جهان می‌دهم. هشدار برای این است که مردم در همه جا مراقبت‌ها را معمول داشته باشند و در هفته ماه‌های آینده ادامه دهند و فکر نکنند اوضاع عادی شده است. این هشدار را به همه جهان تعمیم می‌دهیم و برخی جا‌های مثل برخی شهر‌های کشور ترکیه از تهران بدتر است.

وی افزود: هشدار برای ترکیه به مراتب قرمزتر از تهران است تهران پیک و نقطه اوج را تا حدی پشت سر گذاشته است. تهران دیروز ۸۰۰ نفر ترخیص شده داشت و دیروز تعداد ترخیص شده از تعداد موارد ترخیص ۱.۵ برابر کسانی است که بستری شده اند.

هشدار کرونا جدی است

جهانپور گفت: مردم فکر نکنند کرونا تمام شد همچنان هفته‌های زیادی برای مبارزه باقی مانده است.

وی گفت: آمار‌های کرونا در شهر‌های مختلف از طرق مختلف شامل موارد بیمارستانی و غربالگری بهداشتی از طریق سامانه ۵۰۳۰ و سامانه salamat.gov.ir و آزمایشگاه‌های مختلف و انستیتو پاستور مشخص می‌شود و فقط شامل مورد تشخیص بیمارستانی نیست.

وی درباره رقم تخصیص داده شده از اعتبار صندوق توسعه ملی برای حوزه سلامت گفت: بخشی از این بودجه متوجه وزارت بهداشت است، اما کل این مبلغ به اندازه بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت است و باید معادل آن را به عنوان مطالبات مراکز درمانی پرداخت کنیم.

جهانپور گفت: درمان بیماران کووید ۱۹در بیمارستان‌های دولتی که تقریبا در حد رایگان است، هزینه‌های بالایی در هفته‌های اخیر و در هفته‌های آینده به وزارت بهداشت تحمیل کرده و می‌کنیم، اما این مبلغ برای حمایت از بیمارستان‌های خصوصی نخواهد بود مگر مراکزی که از آن‌ها خرید خدمت شده باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد دکتر وزیر سابق بهداشت برای استفاده از ظرفیت شبکه بهداشتی گفت: در این مورد برای استفاده از ظرفیت بهورزان و شبکه بهداشتی اقدامات مداخله‌ای حاکمیتی همه مبتنی بر همین بوده است و کاری غیر از این انجام نشده است. تمام انرژی سیستم برای تشخیص زودهنگام انجام شده است که حلقه آن بهورزان در خانه بهداشت و مراقبان سلامت در پایگاه‌های بهداشت بوده است و همه ۷۰ میلیونی که غربالگری شده توسط این افراد غربالگری شده است و موارد مشکوک به پزشکان در مراکز بهداشتی ۱۶ساعته ارجاع شدند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: بیش از ۹۰ هزار بهورز و مراقبت سلامت شبکه بهداشتی کشور را شکل داده اند و در ۳۴ هزار تیم سلامت هستند که این خدمات را انجام می‌دهند. کار جدیدی نیست ندیده ام که دکتر هاشمی چنین حرفی زده باشد شاید منظور ایشان تمجید از این افراد بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied