شمانیوز
شما نیوز

تاثیر کرونا بر دندان‌ها و لثه + جزئیات

رعایت بهداشت دهان و دندان از ضروریات امروزه ما با وجود ویروس کروناست، چرا که مهم‌ترین راه ابتلا از طریق دهان است و بیشتر باید متوجه ضرورت و خطرناک بودن بی‌توجهی به آن باشیم.

تاثیر کرونا بر دندان‌ها و لثه + جزئیات

به گزارش شمانیوز، رعایت بهداشت دهان و دندان از ضروریات امروزه ما با وجود ویروس کروناست، چرا که مهم‌ترین راه ابتلا از طریق دهان است و بیشتر باید متوجه ضرورت و خطرناک بودن بی‌توجهی به آن باشیم.

از آنجایی که ویروس کرونا در ته حلق جمع می‌‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت روزمره و استفاده از دهانشویه‌‌هایی که به‌ ویژه اکسیدکننده هستند، ضروری است و مطالعات نشان داده می‌‌تواند به میزان زیادی برای ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و هم برای مردم موثر باشد. متخصصان توصیه می‌کنند افراد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و عدم نیاز به مراجعه به دندان‌پزشکی، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند. به طور کلی توصیه دندان‌پزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌، تداوم مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور روزانه است. دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ایجاد پلاک روی دندان‌ها، روزانه یک بار از نخ دندان استفاده کنید و دوبار هم مسواک بزنید. به گفته متخصصان، بهتر است از مسواک‌های برقی استفاده کنید و هر بار حداقل، به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید. در شرایطی که برای رسیدگی و بررسی وضعیت بهداشت و سلامت دندان‌ها به دندان‌پزشک دسترسی ندارید، این کار، بهترین روش محسوب می‌شود. همچنین شست‌وشوی دهان، دوبار در روز با شوینده‌های مخصوص دهان که بر پایه الکل نیستند نیز روش خوبی است و همچنین برای کاهش تجمع پلاک که منجر به التهاب لثه‌ها می‌شود، مناسب است. دندان‌پزشکان بر الکلی نبودن این دهانشویه‌ها تاکید دارند، چون میکروب‌های ریز دهان یک عنصر اصلی در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است و استفاده طولانی‌‌مدت از دهانشویه‌های حاوی الکل یا خمیردندان‌های حاوی عناصر ضدباکتریایی مانند تری‌کلوسان یا ترکیبات دیگر می‌توانند سلامت میکروب‌های ریز دهان و درنتیجه ایمنی بدن را به شدت مختل کنند.

بر همین اساس توصیه می‌‌شود در صورت سرفه یا عطسه جلو دهان‌ گرفته شود، از ماسک استفاده شود، دست‌ها نیز مرتب شسته شوند. ویروس سنگین است و ممکن است روی برخی سطوح تا چند روز باقی بماند، مثلا بر روی پلاستیک سه روز می‌ماند. بنابراین، باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم. محیط دندان‌پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست. در عین حال حمایت‌های حاکمیتی هم باید از دندان‌پزشکان انجام شود. سیستم‌‌های ساکشن دندان‌پزشکی عمدتا هوا را بازنمی‌گرداند. اما باید توجه کرد که این تجهیزات باید مکررا ضدعفونی شوند، اگر ساکشن از طریق مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو و تخلیه شود، خطر انتقال صفر یا بسیار کم است.

خدمات دندان‌پزشکی به دو گروه کلی تقسیم می‌‌شوند؛ خدماتی که تولیدکننده ترشحات هوایی هستند و برخی نیستند. خود دندان‌پزشک تسلط کامل دارد که براساس نوع خدمت چه اقداماتی را باید انجام دهد. بنابراین مراجعان خیالشان راحت باشد که در مطب‌‌هایی که پروتکل را رعایت می‌‌کنند و به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌‌شوند، خطر انتقال در آنها به حداقل می‌‌رسد. در عین حال، خود دندان‌پزشک بیش از بیماران در معرض خطر است و بر همین اساس همه همکاران دغدغه یک ارائه خدمت استاندارد در شرایط همه‌گیری و بسیار خاص دارند. در عین حال دندان‌پزشکان برای رسیدن به یک استاندارد بهداشتی قابل قبول در مطب‌‌هایشان نیازمند یکسری امکانات، تجهیزات و وسایل هستند که این تجهیزات هزینه‌بر است. بنابراین، باید بسته‌های حمایتی، طبق دستورالعمل شفاف و مشخص و همچنین تجهیزات برای دانشکده‌های دندان‌پزشکی و هم برای مطب‌ها و بخش خصوصی در اختیارشان قرار گیرد. بنابراین، در این حوزه هم نیازمند حمایت هستند.

برخی متخصصان توصیه می‌کنند از هرگونه دهانشویه یا خمیردندان‌ ضدباکتریایی استفاده نکنید. بهترین توصیه استفاده از خمیردندان‌های هیدروکسی آپاتیت است که نسبت به خمیردندان‌های حاوی فلوراید خاصیت ضدباکتری کمتری دارند اما تاثیر مشابهی بر بازسازی مینای دندان دارند. با این حال برخی متخصصان می‌گویند که می‌توان از همان خمیردندان‌های حاوی فلوراید نیز استفاده کرد. داستان کرونا را هم اکنون تمام شده تلقی نکنید. بنابراین، اصول فاصله‌ گذاری اجتماعی و حفاظت بهداشت فردی را به صورت کامل تا زمان ریشه‌ کنی کامل ویروس کرونا در کشور باید رعایت شود و در حال حاضر تعرفه و هزینه‌هایی که بابت خدمات دندان‌پزشکی در دانشکده‌‌های دندان‌پزشکی اخذ می‌‌شود، هزینه‌های حداقلی است. خدمات بهداشت دهان و دندان باید همگانی شود و به شکلی تحت پوشش قرار گیرد. از طرفی در این زمینه یک اشکال ساختاری وجود دارد که باید اصلاح شود.

درباره آمار ابتلای دندان‌پزشکان به کرونا باید گفت در این زمینه آمار رسمی موجود نیست اما اینکه آمار ابتلا در آن بالا نیست، گواه این است که همکاران دندان‌پزشک در سراسر کشور صرف‌نظر از همه‌گیری کرونا، رعایت کنترل عفونت‌‌شان نسبت به سایر رشته‌های پزشکی با توجه به ماهیت شغلی‌‌شان، بالاتر است و در حال حاضر هم با توجه به حساسیتی که مستندات علمی مطرح می‌‌کنند، بیشتر رعایت می‌کنند.

منبع : بهداشت نیوز 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied