شمانیوز
شما نیوز

آخرین اخبار از تعطیلی سراسری در کشور+ جزئیات

محدودیت های کرونایی جدید از روز شنبه 1 آذر در شهرهای مختلف اعمال می شود.

آخرین اخبار از تعطیلی سراسری در کشور+ جزئیات

محدودیت های کرونایی جدید از روز شنبه 1 آذر در کشور اجرایی می شود. با تشدید آمار کرونا در کشور و افزایش بی سابقه آمار فوتی های کرونا مسئولان وزارت بهداشت و دولتی ها تصمیم به اجرای محدودیت های شدیدتر در شهرهای با وضعیت قرمز گرفتند. 

 

با توجه به بحران کرونا در کشور ایران و بالارفتن تعداد و آمار روزانه ابتلا به کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز جلسه ویژه ای برگزار کرد و رئیس جمهور نیز از آغاز دور جدید محدودیت های کرونایی از روز شنبه 1 آذر ماه خبر داد. همچنین علیرضا ریسی رئیس ستاد مبارزه با کرونا  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین مصوبات این ستاد  و جزئیات تعطیلی استان ها توضیحات زیر را ارائه کرد. تعطیلی مشاغل و محدودیت فعالیت اصناف مختلف بسته به وضعیت هر استان متفاوت است. 

 

شیوع کرونا در جهان قربانیان زیادی را گرفت. ایران نیز از دی و بهمن سال 98 درگیر بیماری کرونا شد. قربانیان کرونا از تعدادی کم به روزی بیش از 400 فوتی رسید. متاسفانه افزایش فوتی های کرونا در ایران رکورد جهانی را زد. مسولان برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا در کشور تمهیداتی بیاندیشند. 

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین مصوبات این ستاد گفت: 45 امین جلسه ستاد کرونا با حضور رئیس جمهور برگزار شد، مباحث مختلفی مطرح شد و همانطور که مردم می‌دانند با شروع شدن فصل سرما میزان میزان شیوع بیماری به صورت شتابدار در حال بالا رفتن است و در اروپا در برخی کشورها میزان مرگ‌ومیرها به هزار نفر رسیده و آمار مبتلایان در یک روز در آمریکا به صد و هشتاد هزار نفر رسیده است و میزان مرگ و میر و ابتلا در کشور ما افزایش داشته است.

 

وی گفت: میزان تست‌های تشخیصی در کشور ما به چهل هزار تست در روز رسیده است، در جلسه امروز بر رعایت پروتکل‌ها تاکید زیادی شد و تاکید شد که خدمات الکترونیک باید توسه یابد، همانطور که در اردیبهشت و فرودین این تجربه را داشتیم و توانستیم بیماری را کنترل کنیم تاکید شده همه دستگاه‌ها به اجرای پروتکل‌ها کمک کنند.

 

رییسی افزود: هر تصمیمی که در ستاد ملی گرفته می‌شود بر این اصول بهداشتی استوار است. با رعایت پروتکل‌ها میزان شیوع بیماری را می‌توان کاهش داد، هرگاه مهمانی و تجمعات شکل می‌گیرد به جایی می‌رسیم که میزان ورودی بیمارستان به وضعیت غیرقابل تحمل می‌رسد و کشورها مجبور می‌شوند در این شرایط محدودیت‌هایی انجام دهند.

 

وی ادامه داد: سه هفته پیش در 43 شهرستان محدودیت شدید ایجاد شد و سپس در 46 شهرستان محدودیت ایجاد کردیم، اخیرا طرح جامعی آماده شده که این طرح یک طرح هوشمند و پویا است و بر اساس شاخص‌های بهداشت و درمان و میزان بستری بیماران در شهرستان‌ها تودین شده است. بر این اساس سطح هشدارهایی برای شهرستان‌ها قرار دادیم، سطح هشدار 3، برای شهر قرمز، سطح هشدار دو برای شهر نارنجی و سطح هشدار یک برای شهرهای وضعیت زرد مشخص شده‌اند و متناسب با هروضعیت محدودیت اعمال خواهد شد و حدود دو هفته زمان لازم است تا نتیجه محدودیت‌ها ارزیابی شود.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:

بیش از ۱۰۰ شهر و شهرستان جزو وضعیت قرمز قرار می گیرند که مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ را در برمی گیرند.
۱۵۰ شهر و شهرستان نیز جزو وضعیت نارنجی قرار می گیرند که محدودیت سطح شغلی ۳ و ۴ را شامل می شوند.


۱۵۵ شهرستان نیز شامل وضعیت زرد هستند که محدودیت سطح شغلی ۴ برای آنها در نظر گرفته شده است.
در وضعیت قرمز یک سوم کارکنان باید در محل کار خود حضور یابند.


در وضعیت نارنجی نیمی از کارکنان و در وضعیت زرد دو سوم کارکنان در محل کار حضور می یابند.


در مناطق وضعیت قرمز خودروهای بومی نمی توانند از محل اقامت خود خارج شوند و خودروهای غیر بومی نیز نمی توانند وارد این مناطق شوند.
زمان اجرا از یک آذرماه خواهد بود.

 

محدودیت کرونایی جدید

 

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شایعات مطرح شده مبنی بر مخالفت رئیس جمهور با تعطیلی تهران گفت: بحث فقط بر سر پایتخت نیست و حساسیت هایی که وجود دارد نسبت به گستردگی شیوع بیماری در کل کشور است که وضعیتی افزایش یابنده پیدا کرده است.

 

وی گفت: از چند هفته پیش وضعیت استان های مختلف از سوی استانداری ها، روسای دانشگاه ها و وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که باید محدودیت هایی ایجاد و حتی تشدید شود.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به جلسه روز پنجشنبه کمیته های مرکزی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پنج شنبه گذشته طرح جامعی تهیه شد و با پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان، به بحث و بررسی کارشناسی گذاشته شد و قرارگاه عملیاتی وزارت کشور، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای دخیل مورد بررسی قرار گرفت. طرح جامعی که تهیه شده است طرح هوشمندی است که براساس آن اگر نرخ بیماری در یک شهر یا شهرستانی به یک میزانی برسد و بالاتر برود که در سطح هشدار تعریف شود مشمول تعطیلی کامل خواهد شد و به جز مشاغل اصلی بقیه مشاغل تعطیل خواهند شد. در این طرح سطوح قرمز، نارنجی و زرد تعریف شده اند که محدودیت ها براساس آن اعمال می شود.

 

رئیسی با تکذیب مخالفت رئیس جمهور با تعطیلی تهران گفت:  این خبر از اساس کذب محض است ایشان نه تنها با این طرح مخالفت نکردند بلکه با حمایت این طرح تاکید کردند این طرح روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود تا سایر اعضا هم نظر بدهند. این طرح روز پنج شنبه مطرح شد و ایشان حمایت کردند، در جلسه امروز نیز این طرح مطرح و سایر اعضا نظرات اصلاحی خود را دادند. مثلا ستاد نیروهای مسلح نظری داشت که اصلاح شد، دادستان کل کشور نظری داشتند که در طرح لحاظ شد. بعد از آن نیز کلیات طرح پذیرفته شد و براساس آن نه تنها تهران بلکه بیش از ۱۰۰ شهر در هفته آینده و از روز شنبه مشمول محدودیت خیلی شدید خواهند شد.

وی گفت: این محدودیت های شدید در ۵ محور و در حوزه کارکنان، آموزش و دانشگاه، فرهنگی و هنری، مشاغل و تردد درون و برون شهری اعمال خواهد شد. این طرح خیلی کاملتر از تعطیلی است که مدنظر برخی ها بود. رئیس جمهور موافق بودند و تاکید کردند که این طرح اجرایی شود. هیچ بحث دیگری هم مطرح نشد.

 

رئیسی گفت: به دنبال جلسه امروز هم اکنون در وزارت کشور جلسه ای برای اجرایی کردن طرح جامع و اطلاع رسانی کردن به مردم برگزار شده است. قرار است همه مشاغل از جزئیات این طرح آگاه شوند. فرماندهان نیروی انتظامی، مسئولان اصناف و حوزه اطلاع رسانی هم در این جلسه حضور دارند تا بتوانیم طرح را کامل اجرایی کنیم. همه مشاغل هم باید در جریان باشند، فرماندهان نیروی انتظامی و مسئول اصنفا و حوزه اطلاع رسانی همه حضور دارند و برای اجرای طرح بتوانند دقیق عمل کنند.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید مجدد بر عدم مخالفت رئیس جمهور با تعطیلی تهران، خاطرنشان کرد: ایشان نه تنها با تعطیلی تهران بلکه با ۱۰۰ شهر که بیش از ۲۰ مرکز استان مثل مشهد، تبریز، ارومیه، شیراز و اصفهان را شامل می شود هم موافقت کردند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: هرچیزی که به اعتماد مردم به ستاد ملی کرونا و قرارگاه و وزارت بهداشت و درمان کاهش دهد به ضرر ما است.

 

وی افزود:‌ هر نهادی که به دولت یاری می‌رسانند به الزامات و پروتکل‌ها توجه کنند. وقتی می‌گوییم باید همه ماسک بزنند یعنی باید ماسک به وفور و با قیمت ارزان در جامعه باشد. درباره لوازم بهداشتی هم همینطور که البته همه اینها است و و مشکلی وجود ندارد و در این بین دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه رشد کند.

 

رئیس‌جمهور درباره مصوبات جلسه امروز و محدودیت‌ها گفت: امروز تصمیماتی برای برای محدودیت‌ها گرفتیم و جزئیات آن نیز در هفته جاری نهایی می‌شود و از شنبه یعنی اول آذرماه عملیاتی خواهد شد؛ این طرح برای سراسر کشور است و به‌صورت هفتگی اعلام می‌شود و بنابر ویژگی هر شهر، مقرراتی برای آن اجرا می‌شود. امروز درباره کلیات این طرح بحث کردیم و در این هفته روی ریزه‌کاری‌های آن کار می‌شود. این طرحی است که اساسش تا پایان کرونا و تا آخر امسال و تا سال آینده هست و ادامه می‌یابد و وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ستاد، بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن بر عهده دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied