شمانیوز
شما نیوز

ریشه مشکلات اقتصادی در کشور چیست؟

توفیق علائی/ یادداشت وارده

ریشه مشکلات اقتصادی در کشور چیست؟

این روزها مشکلات اقتصادی و بحث در مورد دلائل آن، تبدیل به موضوع داغ در سطح جامعه شده و این که چرا جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقتصاد با مشکلات عدیده ای مواجه گشته به نحوی که سیر صعودی تورم بدون توقف و با سرعت نور در حال حرکت است و متاسفانه وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به طور عام و قشر ضعیف جامعه به طور خاص بسیار نگران کننده شده است. 

در همین راستا صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی نظریات متعددی در مورد وضعیت اقتصادی کنونی ارائه کرده اند که یکی از مهمترین این نظریه ها از زبان آقای سریع القلم ارائه شد و با تمام قوا از آن دفاع می کرد، مبنی بر اینکه تا جهانی نشویم، استانداردها بالا نمی روند، کیفیت ها بالا نمی روند و رقابت ها بیشتر نمی شود، و اضافه کرد به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران نمی تواند روی قطار توسعه در حال حرکت، سوار شود.

در ادامه سریع القلم می افزاید، از اقتصاد دنیا جا مانده ایم و دلیلش را در ایستادن و کوتاه نیامدن جمهوری اسلامی ایران مقابل  نظام جهانی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا بیان می کند. 

طرفداران این نظریه بر این عقیده و باورند که تنها راه برون رفت از این وضعیت و نابسامانی اقتصادی، فقط سازش و تسلیم در برابر آمریکاست و اگر جمهوری اسلامی ایران با نظام جهانی به طور عام و آمریکا به طور خاص سازش کند و در برابرش سر تعظیم فرود آورد، تمامی مشکلات اقتصادی اش حل و از وضعیت بحران خارج می شود. 

آری، رفتند مذاکره کردند، سازش کردند و در نهایت تسلیم استگبار جهانی شدند، که البته علاوه بر تسلیم شدن بهای سنگین و غیر قابل جبرانی پرداخته شد؛ نوشتند آنچه را که نباید می نوشتند، امضا کردند آنچه را که نباید امضا می کردند.

آیا مشکلات اقتصادی حل شد؟ تحریم ها برداشته شد؟ مشکلات معیشتی مردم حل شد؟

خیر، مشکلات اقتصادی حل نشد بلکه روز به روز به مشکلات جامعه اضافه شد، تحریم ها برداشته نشد بلکه به آنها اضافه شد و علاوه بر آن، هر روز شاهد تحریم جدیدی بر علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بودیم.

حال سوال بنده از طرفداران پر و پا قرص این نظریه که همه مشکلات جامعه حتی آب خوردن را به مذاکره و سازش با اروپا و آمریکا ربط دادند، این است که چطور سازش و تسلیم در برابر اروپا و آمریکا که اقتصادشان در حال فروپاشی است، می تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی ما را حل کند؟!

شایان ذکر است بنا بر گزارش بانک جهانی پول، اقتصاد جهان بیشتر از شصت تریلیون دلار بدهی دارد که البته یک سوم آن مربوط به بدهی ایالات متحده آمریکا به بانک جهانی پول می باشد.

حالا آمریکا و اروپا که خود با مشکلات جدی اقتصادی مواجه اند و به بنا بر گزارش سازمان‌های بین‌المللی و بانک جهانی پول، اقتصادشان در حال فروپاشی است، می توانند مشکلات اقتصادی ما را حل کنند؟!

پس شک نکنیم که بخش اعظم مشکلات اقتصادی ما ربطی به ایجاد رابطه با اروپا و آمریکا و سازش و تسلیم در برابر آنها ندارد بلکه ریشه این مشکلات در داخل کشور است و سوء مدیریت برخی مسئولین اقتصادی، و عدم اعتماد به جوانان متعهد و پتانسیل داخل کشور و همچنین پایبند نبودن و عمل نکردن به اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را به اینجا رسانده و تنها راه برون رفت از این وضعیت بحرانی استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و تکیه بر تولید ملی و در نهایت بازگشت به اقتصاد اسلامی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied