شمانیوز
شما نیوز

دلیل زردی نوزادان از چیست ؟

زرد شدن نوزاد ترس در بدن مادر می اندازد اما باید بگوییم که نگران نباشند در ادامه میتوانید شمانیوز را دنبال کنید

دلیل  زردی نوزادان از چیست ؟

زرد شدن نوزاد ترس در بدن مادر می اندازد اما باید بگوییم که نگران نباشند در ادامه میتوانید شمانیوز را دنبال کنید .همین که نوزاد به دنیا می‌آید همه ی ی نگران زردی‌اش هستند. دیگر همه ی ی دغدغه‌شان میشود از بین بردن زردی نوزاد و از باورهای عمومی مانند بهره گیری از لامپ مهتابی گرفته تا مراقبت در بیمارستان از جمله مواردی است که ممکن است برای مراقبت از نوزاد دچار زردی انجام دهند.اما در این میان برخی والدین موضوع را جدی‌تر از یک زردی معمول و متعارف دانسته و با خودشان فکر میکنند، نکند این علامت هشداری برای ابتلای دلبندشان به هپاتیت در بزرگسالی شود؟

دلیل زردی فیزیولوژیک با هپاتیت متفاوت است!

دلیل زردی نوزادی با زردی و هپاتیت در بزرگسالی متفاوت است. از جمله مواردی که باعث زردی در نوزاد میشود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم متابولیزه شدن بیلی‌روبین: زردی‌های دوران نوزادی اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که کبد نوزاد هنوز نمی‌تواند بیلی‌روبین «بیلی‌روبین یکی از پیگمان‌های زردرنگ صفراوی است که از شکست و تجزیهٔ طبیعی هموگلوبین حاصل می‌شود و عامل رنگ زرد ادرار و رنگ قهوه‌ای مدفوع است.» را متابولیزه کند و این با کمی زردی همراه است.

همولیز شدن گلبول‌های قرمز: یک دلیل دیگر زردی این است که گلبول‌های قرمز خون لیز میشود. به این معنا که مادر گروه خونی O داشته باشد و فرزند گروه خونی A یا B داشته باشد، یا این‌که Rh متفاوت با هم داشته باشند و مثلا مادر منفی و نوزاد مثبت باشد.

 علایم و علت زرد شدن نوزاد در چیست ؟

یک دلیل دیگر زردی این است که گلبول‌های قرمز خون لیز می‌شود

کم‌کاری تیروئید: کم کاری تیروئید هم می‌تواند دلیل زردی نوزاد باشد.

عفونت‌های داخل رحمی: اما بخشی از زردی نیز از عفونت‌های داخل رحمی منتقل می‌شود ولی این تنها علامتش زردی نیست و علائم دیگری هم دارد و می‌تواند باعث کوچک شدن سر نوزاد یا استفراغ و زردی شود.

کمبود آنزیم‌های کبدی: برخی از زردی‌هایی که در دوران نوزادی بروز میکند این است که یکی از آنزیم‌های کبدی کم بوده باشد و این ها میتواند در دوران نوزادی که زردی میدهد در بزرگسالی هم زردی بدهد و ادامه دار بوده و وقتی کودک خسته میشود این زردی ظاهر شود.

عدم تشکیل مجرای صفراوی: یکسری از زردی‌های نوزادی نیز به این دلیل است که مجرای صفراوی تشکیل نشده است و در این شرایط نوزاد طی چند ماه دچار سیروز کبدی میشود و در سه ماهگی باید جراحی شود. اضافه بر همه ی ی این ها، کم خوردن شیر مادر هم میتواند زردی ایجاد کند.

پزشک باید نوع زردی را مشخص کند

زردی فیزیولوژیک نوزاد با هپاتیت از این نظر متفاوت است که نوع بیلی‌روبین فرق میکند. بیلی‌روبین هپاتیت در اصطلاح بیلی‌روبین مستقیم و محلول در آب است و از همولیز هموگلوبین به دست می‌آید و نمی تواند تبدیل به بیلی‌روبین غیرمستقیم شود.

اما بیلی‌روبین زردی در واقع بیلی‌روبین غیرمستقیم و محلول در چربی است. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید باید مشخص شود بیلی‌روبینش از چه نوع است تا درمان متناسب با آن انجام شود چون حتی ممکن است برخی نوزادان به علت ابتلا به مریضی‌ بیلی‌روبین مستقیم بالایی داشته باشند و این قبیل نوزادان باید بررسی شوند. اما زردی فیزیولوژیک در گروهی است که اغلب مشکلی ایجاد نمیکند.

مادران مبتلا عامل انتقال هپاتیت

مادر باردار که دچار هپاتیت B باشد 95 درصد احتمال انتقال این ویروس را در دوران زایمان دارد زیرا خون مادر به نوزاد منتقل میشود. اما این مشکلی ایجاد نمیکند چون در همان دوران باید هم برای نوزاد واکسن هپاتیت تزریق شود و هم ایمونوگلوبولین تزریق شود، در این حالت انتقال به لااقل میرسد.

اما انتقال هپاتیت C از مادر مبتلا به فرزند او در کمتر از ۱۰ درصد بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. هیچ اقدامی وجود ندارد که بتواند این ریسک را تغییر دهد.

انتقال میتواند در دوره بارداری یا زایمان اتفاق افتد. یک زایمان طولانی با خطر بیشتر انتقال در ارتباط است و هیچ مدرکی مبنی بر این‌که تغذیه از شیر مادر HCVV را انتقال میدهد وجود ندارد، اگرچه مادر مبتلا باید از شیر دادن به نوزاد، در صورت شکاف و خونریزی از نوک سینه یا در صورتی که بار ویروسی وی عمده است، خودداری کند.

 

منبع: تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied