شمانیوز
شما نیوز

جعفر ربیعی در مراسم تکریم خود:

تضعیف صنعت پتروشیمی، ظلم به کشور است

مدیرعامل پیشین گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد و توسعه کشور، نسبت به برخی رویکردها نسبت به این صنعت باهدف درآمدزایی موقت هشدار داد و گفت: پتروشیمی‌ها متأسفانه بی‌دفاع هستند درحالی‌که بیشترین خدمت را به دولت‌ها کرده‌اند و تضعیف صنعت پتروشیمی، ظلم به کشور است.

تضعیف صنعت پتروشیمی، ظلم به کشور است

به گزارش شمانیوز، مهندس جعفر ربیعی صبح امروز در مراسم تکریم خود و معارفه دکتر عبدالعلی علی عسکری به‌عنوان مدیرعامل جدید گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گفت: امروز امانتی که بر گردن من بود را تحویل جناب آقای دکتر علی عسکری می‌دهم و خوشحالم که امروز جایگاه شرکت‌های بزرگ، همچون گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نسبت به گذشته در سیاست‌گذاری‌ها برای توسعه کشور دیده می‌شود و خوشبختانه در دولت جدید از شرکت‌های بزرگ خواسته‌اند که بیایند و بخش زیادی از بار توسعه کشور را بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه‌یافته دنیا را امروز با شرکت‌های بزرگ و نه با سیاستمداران و مسئولانش می‌شناسند و تغییر رویکرد در مقابل شرکت‌های بزرگ اتفاقی بود که باید در کشور ما هم می‌افتاد و خوشبختانه شاهد این تغییر رویکردها هستیم.

عضو هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بابیان اینکه صنعت پتروشیمی، صنعتی پر مزیت است که کامل‌ترین ذخایر آن را خداوند در ایران قرار داده، اظهار داشت: این صنعت ارزش‌افزوده فراوان ایجاد می‌شود و کاری که در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی در دوران تحریم شد، کار کوچکی نیست و خدمات بسیاری به اقتصاد و توسعه کشور شد.

وی تأکید کرد: باید از این صنعت دفاع کنیم و نگذاریم مظلوم واقع شود، مظلوم واقع‌شدن صنعت پتروشیمی ظلم به کشور است، آن‌هایی که صنعت پتروشیمی را تضعیف می‌کنند، حتماً در زمین دشمن بازی می‌کنند.

ربیعی ادامه داد: اگر بر روی صادرات محصولات پتروشیمی به‌عنوان صادرات محصولات خام و نیمه خام عوارض گمرکی ببندند و به بهانه تنظیم بازار، صادرات ما را محدود کنند و یا قیمت‌گذاری‌های اشتباه انجام دهند، تبعات منفی‌اش حتماً بیش از دستاوردهای موقتش است و امروز این صنعت که بیشترین خدمات را به دولت‌های مختلف کرده کاملاً بی‌دفاع است و در دفاع از این صنعت توسط متولی‌های امر، خوب عمل نشده است.

مدیرعامل سابق گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، خطاب به مدیران ستاد و مدیران عامل شرکت‌های تابعه، گفت: اگر امروز شما بزرگ‌ترین شرکت ایران هستید، اگر بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی کشور هستید و به‌تنهایی بیست درصد ارز سامانه نیما را تأمین می‌کنید، اگر گروه خلیج فارس بیش از ۱۲ درصد ارزش بورس را دارد، اگر ۲۶ پروژه کوچک بزرگ و کوچک با حدود ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دست انجام دارید، اگر صدها شرکت قطعه ساز، کاتالیست‌ساز، دانش بنیان و ... نگاهشان به شماست، اگر در مسئولیت اجتماعی با روش‌های خلاقانه کارهای بسیار ماندگاری انجام دادید، اگر با برگزاری نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی و نمایشگاه‌های توانمندسازی شرکت‌های منطقه در عسلویه و ماهشهر نهالی کاشتید که به‌زودی ثمرهای فراوان می‌دهد، دو دلیل داشت.

وی دلیل اول را اداره حرفه‌ای گروه خواند و افزود: این کار بسیار سختی بود، چرا که از یک طرف نه به معنای سیاسی بلکه از نظر مفهومی باید اصلاح‌طلب باشید به این معنا که هر روز بهتر از دیروز باشید و امور را اصلاح کنید و از طرف دیگر اصولگرا باشید به این معنا که معتقد به اصول اخلاقی، انسانی، مذهبی، علمی و اقتصادی باشید و محکم پای این اصول بایستید و ما علاوه بر اینها سعی کردیم بر اساس روش‌های علمی روز دنیا، گروه را پایه‌گذاری کنیم.

ربیعی دلیل دوم کسب این موفقیت‌ها را خانواده بودن و گروه بودن عنوان کرد و گفت: در خانواده ممکن است بین خواهر و برادر پدر و فرزند و پدر و مادر گفتگو و اختلاف وجود داشته باشد، اما بیرون همه یک خانواده هستند، هرگز به دیگران، شکایت یکدیگر را نکردیم و این همدل بودن، صمیمانه بودن و رفاقت، دومین راز موفقیت ماست.

مدیرعامل سابق گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس یادآور شد: کار فنی و اقتصادی با این حجم وسیع، حتماً جاهایی درگیری‌ها و تعارضاتی ایجاد می‌کرد و اگر من فقط یک کار در این مدت کرده باشم این بوده که تلاش کردم این تعارضات بدون آسیب به طرفین حل شود.

تلاش کردم با ریش‌سفیدی و پادرمیانی و گفت‌وگو، تعارضات را رفع کنم و خدا نکند کسانی که می‌خواهند بین شما اختلاف بیندازند و موفق شوند که اگر بشوند دیگر این گروه و هلدینگ پشیزی نمی‌ارزد، این یادگاری را از من داشته باشید که نگذارید هم‌خانواده و رفیق بودن را از شما بگیرند که عظمت و شرافت شما در نگه‌داشتن این رفاقت است.

ربیعی در ادامه به تشکر از افرادی پرداخت که او و گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را در کسب این موفقیت‌ها یاری کردند و در ابتدا از دکتر دولت‌آبادی، دکتر اخلاقی، دکتر بلگوری و دکتر صیدی مدیران عامل بانک‌های ملت، تجارت، اقتصادنوین و بانک صادرات یادکرد و گفت: همراهی این عزیزان با گروه در شبکه بانکی مثال زدنی بود و بسیاری به این رابطه عالی هلدینگ و نظام بانکی امروز حسادت می‌کنند.

وی ادامه داد: تشکر دوم من از کسانی است که ما را اذیت کردند، چون اگر اذیت نشوید، قدر نعت نمی‌دانید و شکرگزاری انسان کم می‌شود، خدا انشالله به آنها اجر بدهد.

مدیرعامل سابق شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تصریح کرد: در ادامه از اعضای هیئت‌مدیره شرکت در این سال‌ها از مهندس محمد مهدی رحمتی، نصرت رحیمی، آیدین ختلان، امیرحسین بحرینی، نجات امینی، امیرحمزه مالمیر، مسعود جعفری اصطهباناتی و سید جلال میرهاشمی تقدیر و تشکر می‌کنم که همراه من بودند و به صورت خاص از مهندس رحمتی که از سال 62 تا همین امروز از او آموخته‌ام.

ربیعی همچنین از سایر شرکت‌های پتروشیمی، از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از مدیران وقت وزارت نفت از مهندس زنگنه نوروززاده، شعری مقدم، خانم مهندس شاهدایی و آقای بهزاد محمدی که به ما کمک کردند و همچنین از نهادهای نظارتی تشکر می‌کنم.

وی افزود: همچنین از اصحاب رسانه، رسانه‌های مکتوب، برخط و تصویری که بسیار به ما کمک کردند و همچنین از رسانه بی‌انصاف و رسانه بی‌انصاف مغرض هم تشکر می‌کنم.

مدیرعامل سابق شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین با تشکر از مدیران عامل شرکت‌های تابعه و اعضای هیئت‌مدیره این شرکت‌ها، اظهار داشت: همه ما یک خانواده بودیم و از این جهت دلم برای شما به‌عنوان اعضای خانواده‌ام بسیار تنگ می‌شود، برای من دعا کنید که بتوانم این دلتنگی را تحمل کنم، شما کاری کردید کارستان برای کشور و مردم.

ربیعی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سوابقش در مترو، گفت: من به این سابقه افتخار می‌کنم که درآنجا هم توانستیم یادگاری‌هایی از خود به جای بگذارم و بگذارید با همان ادبیات ریلی بگویم که هلدینگ مثل یک قطار است که امروز روی ریلی صحیح، با سرعت مناسب به سمت مقصد در حرکت است و همه چیز ازلوکومتیوران تا نیروهای خدماتی و مسافران به درستی در جای خود نشسته‌اند و تصور من این است که این قطار در وضعیت خوبی قرار دارد و از آقای دکتر علی عسکری می‌خواهم که این قطار را حفظ کنند و حتماً آن را ارتقا دهند.

مدیرعامل سابق گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تصریح کرد: من ۳۰ سال است آقای علی عسکری را می‌شناسم و در بخشی با هم کار می‌کردیم و شناخت من از ایشان به امروز و دیروز باز نمی‌گردد، معتقدم آقای دکتر علی عسکری با قدرت ارتباطات، رایزنی و لابی‌گری می‌تواند به رفع مشکلات گروه بسیار کمک کنند که من به شخصه از این توانایی بهره نداشتم، رفع برخی مشکلات نیاز به قدرت رایزنی در حد رئیس‌جمهور دارد که این قدرت را ایشان دارند و ضمن اینکه در سابقه ایشان، حکم از مقام معظم رهبری وجود دارد که این کم مدالی نیست که به سینه کسی بخورد و بنابراین به آینده گروه با مدیریت ایشان امیدوارم.

ربیعی در پایان خاطر نشان کرد: خدایا شاهد بودی که همکاران من در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای کشور در جنگ اقتصادی جنگیدند و متأسفم که سرنوشت رزمندگان جنگ اقتصادی اکثراً یا راهروی دادسراست یا تخریب در فضای مجازی، من شهادت می‌دهم شما جنگتان را درست انجام دادید، من هم به نوبه خود تلاش‌کردم گرهی از گره این کشور باز کنم و دردی از درد مردم کم کنم، این امانتی که به گردن من بود و سعی کردم صادقانه تحویل مدیر بعدی بدهم و سخن پایانی آنکه زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست، هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته بجاست، خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.

 

روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied