شمانیوز
شما نیوز

سرخی تابلوی معاملات در اولین روز هفته

بهترین سرمایه‌گذاری تا پایان تابستان چیست؟

چندی است که سرمایه‌گذاران خیلی رغبتی به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مولد ندارند در حقیقت در شرایطی که اقتصاد ما در سطوح کلان و در حیطه سیاست‌گذاری‌های حیاتی در ابهام و رکود به سر می‌برد، به همان نسبت نیز به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر سکته و رکود در بازارهای مالی شدیدتر شده است.

بهترین سرمایه‌گذاری تا پایان تابستان چیست؟

چندی است که سرمایه‌گذاران خیلی رغبتی به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مولد ندارند در حقیقت در شرایطی که اقتصاد ما در سطوح کلان و در حیطه سیاست‌گذاری‌های حیاتی در ابهام و رکود به سر می‌برد، به همان نسبت نیز به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر سکته و رکود در بازارهای مالی شدیدتر شده است. خروج نقدینگی از بازار سرمایه و کاهش شدید ارزش معاملات تا بیش از 70 درصد تنها طی یک ماه در بازار سهام نشان از ناخوش‌تر شدن حال اقتصاد در سطوح کلان دارد و دماسنج اقتصاد، بورس نیز گواهی بر این مساله است که فلج‌شدگی تنِ بیمار اقتصاد ما این روزها وضعیت بازارهای مالی را بیش از پیش نابه سامان و آشفته کرده است علاوه بر آشفتگی بازارها، سرمایه‌گذاران نیز در شرایط سکون بازارها خیلی تکلیف خود را برای سرمایه‌گذاری، ورود به بازارها و یا خروج نقدینگیشان از بازارهای مختلف نمی‌دانند و بلاتکلیفی بازارها به سرمایه‌گذارانشان نیز سرایت کرده است با این وجود در شرایط کنونی نیز می‌توان بازارهای مناسب‌تر و صنایع برتری را برای سرمایه‌گذاری یافت.

لزوم انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی در فرصت باقیمانده

کاریزما

احسان خاتونی تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی و در حالی که اقتصاد با ابهامات جدی همچون نتایج برجام و تغییرات نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کند، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام بازار است گفت:«واقعیت این است که پاسخ به این سوال در شرایط فعلی بسیار دشوار است و مهمتر از وضعیت بازارها شرایط اقتصادی  و سطح ریسک‌پذیری افراد است که باعث می‌شود متناسب با آن، استراتژی خود را انتخاب کنند در چنین شرایطی شاید لازم باشد ترکیبی از استراتژی‎ها را به کار ببندیم.»

خاتونی در خصوص انتخاب بهترین استراتژی‌های مختلف معاملاتی در مقطع فعلی  توضیح داد:«اولین استراتژی که می‌توان به کار برد استراتژی تهاجمی محسوب می‌شود. هدف از این استراتژی کسب سود بیشتر در مدت زمان کوتاه است  اما این روش بسیار پرریسک است با این حال در صورت موفقیت سود زیادی را نصیب سرمایه‌گذار خواهد کرد. شاید بتوان از بورس یا دلار به عنوان دو بازار برای کاربرد این استراتژی در شرایط فعلی نام برد. »

 

این تحلیلگر دومین استراتژی را استراتژی سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه خواند و گفت:«هدف این استراتژی کسب سود بیشتر از سپرده بانکی است اما ریسک پایین است. صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند در این استراتژی معاملاتی گنجانده شوند.

 

خاتونی ادامه داد:«این استراتژی، سرمایه‌گذاری معکوس است. خرید در زمان رکود مهم‌ترین ویژگی این استراتژی است. این روش هم سطح ریسک بالایی دارد و مناسب افرادی است که به سرمایه خود به صورت فوریت نیازی ندارد. خرید خودرو را می توان در این استراتژی قرار داد. چهارمین استراتژی، سرمایه‌گذاری پلکانی است. اگر سطح ریسک پایینی داریم می‌توانیم از این استراتژی بهره ببریم به طور مثال در یک مرحله برای خرید طلا اقدام کنیم و اگر موفقیت‌آمیز بود آن را ادامه بدهیم.پنجمین استراتژی، سرمایه‌گذاری مشارکتی است. اگر ما سطح ریسک بالایی نداشته باشیم و بخواهیم با خرید مشارکتی ریسک خود را کم کنیم می‌توانیم از این استراتژی استفاده کنیم مثلا با خرید مشارکتی مسکن می‌توان ترس از ضرر احتمالی را کاهش داد که این کار باعث می‌شود با منابع کمتر به بازارهای بزرگ‌تری راه پیدا کرد چرا که سرمایه‌گذاری در مسکن عموما نقدینگی بالایی را می‌طلبد.»

کاریزما

خاتونی در پاسخ به این پرسش که در مقطع فعلی در بازار سرمایه کدام صنایع و شرکت‌ها مناسب سرمایه‌گذاری هستند گفت:«همان طور که می‌دانید بورس با ریسک‌های زیادی از جمله قوانین و مقررات دولتی، تورم افسارگسخته که رشد عجیب هزینه‌ها را باعث شده و به علاوه مسائلی نظیر برجام یا نوسانات کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی مواجه شده است. در این شرایط به نظر بایستی روی صنایع و شرکت‌هایی تمرکز کرد که ابتدا قادر باشند رشد فروشی بیشتر از تورم انتظاری تجربه کنند و همچنین قادر به حفظ حاشیه سود خود بوده و تا حدی به دور از ریسک‌های جهانی و دولتی قرار بگیرند.»

 

این کارشناس ادامه داد:«داشتن دارایی‌های ملکی قابل توجه نیز می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت مضاف تلقی شود. عمده این صنایع در صنایع کوچکتر بورسی ما قابل مشاهده است. نمونه‌ای از این شرکت‌ها را در صنایعی مثل سیمان، روانکار، رایانه، کانه‌های غیرفلزی، شرکت‌های پخش، قطعه‌سازی خودرو و ماشین‌آلات می‌توان مشاهده کرد، هر چند باید اعتراف کرد که پیدا کردن صنایع و شرکت‌های پیشرو در شرایط فعلی حتی از سال قبل نیز سخت‌تر شده است.»

اوراق و سپرده‌ها بازار مناسب دو ماهه پایانی تابستان

کاریزما

علی اسکینی مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن نیز در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در مقطع باقیمانده تابستان توضیح داد:«به نظر من پس از بازدهی که بازارها در چهار ماه ابتدایی سال به همراه داشتند در دو ماه آینده تمامی بازارها را رکودی پیش‌بینی می‌‌شود. اگر تغییری در سیاست‌های خارجی ما ایجاد نشود یعنی اگر برجام احیا نشود شرایط به گونه‌ای است که انتظار بازدهی از بازاری چون دلار نیز وجود نخواهد داشت.از طرفی با افزایش نرخ بهره که در حال حاضر شاهد آن هستیم ترمز دلار ناخودآگاه کشیده شده است.از طرف دیگر چشم‌انداز بازار جهانی طلا نیز خیلی مطلوب دیده نمی‌شود تا بتواند محرکی برای نرخ طلا شود همچنین انتظار صعود از دلار نیز  وجود ندارد.»

 

اسکینی ادامه داد:«بازار مسکن نیز در دو سه ماه اخیر بازدهی قابل توجهی داشته است و به همین دلیل به نسبت دیگر بازارها انتظار رکود سنگین‌تری را در این بازار می‌توان داشت به همین دلیل اگر بخواهیم هر سه این بازارها را کنار بگذاریم به احتمال زیاد خیلی نباید انتظار بازدهی خاصی را در این بازارها در مقطع پیش رو داشته باشیم.»

 

مدیر تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن در خصوص وضعیت بازار سهام نیز در مقطع فعلی اعلام کرد:«بازار سهام به کلی رها شده است و قیمت‌ها به اندازه کافی افت کرده‌اند ولی محرکی که بتواند تقاضای جدیدی را در این بازار ایجاد کند وجود ندارد. با  این وجود به نظر می‌رسد در بازار سرمایه نیز با دید یک تا دو ماهه و تا پایان تابستان بازدهی قابل توجهی را شاهد نخواهیم بود.»

این کارشناس با اشاره به وضعیت کلیه بازارها ادامه داد:«به طور کلی شرایط تمامی بازارها و کلیت وضعیت آن‌ها تا انتهای تابستان رکودی پیش‌بینی می‌شود. معمولا در چنین بازارهای رکودی اوراق و سپرده‌ها در بازه دو ماهه تا پایان تابستان ممکن است بازدهی بهتری برای سرمایه‌گذار در بر داشته باشد.»

غذایی، کانی‌های غیرفلزی و سیمانی‌ها صنایع برتر فعلی

کاریزما

سپهر آصفی کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف توضیح داد:«بازار سرمایه از ابتدای سال با توجه به اخبار مرتبط با برجام، افزایش قیمت کامودیتی ها، واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز و سیاست‌های مبتنی بر حذف ارز 4200 با اقبال سهامداران کار خود را آغاز کرد  اما رفته رفته با کم رنگ شدن احتمال وقوع توافق و کاهش قیمت کامودیتی‌ها در اثر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو بسیاری از مفروضات پیشین آن زیر سوال رفت و ترمز رشد بازار کشیده شد. از سوی دیگر، بانک مرکزی برای مهار تورم ناشی از حذف ارز 4200 و جهش نکردن قیمت دلار سیاست‌های انقباضی شدیدتری را در پیش گرفت که  منجر به افزایش نرخ بهره بین بانکی شد. تمامی این مسائل در کنار اقدامات وزارت صمت مانند وضع عوارض صادراتی و تعلل در واگذاری بلوک خودروسازها سبب شد که سرمایه‌گذاران چشمان خود را بر سودسازی مناسب شرکت‌ها ببندند و تصمیم به خروج از  بازار بگیرند.»

 

آصفی ادامه داد:«کماکان مهم‌ترین فاکتوری که در تصمیمات سرمایه‌گذاری لحاظ می‌شود اخبار مرتبط با توافق است که دورنمای نرخ دلار و نرخ بهره بین بانکی را مشخص می‌کند. موضوعی که می‌بایست با توجه به جلسه شورای حکام و قطعنامه‌های آن تا پایان تابستان تعیین تکلیف شود. در صورت حصول توافق  ممکن است نرخ دلار کمی کاهش پیدا کند اما با توجه به پارامترهای اقتصادی ریزش قابل ملاحظه‌ای نمی‌توان برای آن متصور بود. از سوی دیگر، بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی خود را تعدیل خواهد کرد و همین امر می‌تواند محرکی برای تزریق پول به بازار سرمایه محسوب شود. در صورتی که توافقی حاصل نشود خروج سرمایه بیشتر، افزایش نرخ دلار و شدیدتر شدن سیاست‌های انقباضی دور از ذهن نخواهد بود.»

 

این کارشناس با اشاره به تورم وحشتناکی که در مقطع کنونی بر اقتصاد حاکم شده است گفت:«بانک مرکزی روزانه با انتشار اسکناس جدید جهت تامین مخارج جاری دولت به کم ارزش شدن پول ملی دامن می زند و سبب ایجاد تورم وحشتناک شده است و سیاست‌های انقباضی  در صورت حاصل نشدن توافق صرفا باعث بروز رکود تورمی خواهد شد. در نتیجه کالاها می‌توانند سپر مناسبی جهت حفظ ارزش پول باشند و بازار سرمایه، مسکن و طلا نمی‌توانند متناسب با تورم موجود رشد کنند اما در صورت حصول توافق انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در کشور تقویت می‌شود و همین امر می تواند اقبال به بازار سرمایه را برگرداند. در این حالت بورس می‌تواند محل ذخیره پول‌های چاپ شده جدید باشد.»

 

آصفی با اشاره به افت شدیدی که کامودیتی‌ها  در دو ماه اخیر پشت سر گذاشته‌اند گفت:« به نظر نمی‌رسد این روند نزولی ادامه‌دار باشد اما برگشت به سقف‌های قیمتی اخیر بسیار دور از تصور است.»

 

این کارشناس در رابطه با صنایع برتر بورسی در فرصت باقیمانده فصل تابستان توضیح داد:«در مجموع با توجه به ریزش دو ماه اخیر، خرید سهام شرکت‌های سودساز ریالی مانند صنایع غذایی، کانی‌های غیرفلزی و سیمانی‌ها فارغ از ریسک‌های موجود می‌تواند بازده متناسب با ریسک بهتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.»

 

کاریزما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied