شمانیوز
شما نیوز

اصلاحات ماندگار با توزیع عادلانه یارانه ها

اقتصاد وطن: سخنگوی دولت در پاسخ سوالات مردم درباره طرح هوشمندسازی یارانه‌ها با اشاره به توزیع عادلانه یارانه‌ها خبر از اصلاحات ماندگار برای حل مشکلات اقتصادی داد.

اصلاحات ماندگار با توزیع عادلانه یارانه ها

اقتصاد وطن نوشت: معصومه قلباربند(خبرنگار)  یارانه نقدی که از آذر سال 89 در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و 500 تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد. در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس جمهور با افزایش ده برابری مبلغ یارانه نقدی این رکورد را شکست.

خبر افزایش یارانه نقدی توسط آیت‌الله رئیسی، بسیاری را سردرگم نوع پرداخت و جزئیات آن کرده است. مردم از خود و دیگران می‌پرسند آیا یارانه‌ها افزایش می‌یابد؟ قیمت ها پس از اجرای این طرح چطور خواهد بود؟ اصولا چه الزامی دارد که این طرح اجرا شود و هدف از اجرای آن چیست؟ علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌رفع محدودیت‌ها، رونق کسب‌وکار و سفر، بازگشایی مدارس و رسیدن فوتی‌های کرونا از 700 به 3 نفر در 9 ماه، دور از دسترس بود، اما با ‎اعتماد متقابل دولت و مردم شدنی شد.

ان‌شاءالله توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز با صبر و اعتماد متقابل، اصلاحات ماندگاری برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد خواهد کرد.»

هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و نمایان‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی است. قدرت خرید بین‌المللی یارانه نقدی واریز شده از سوی دولت ابراهیم رئیسی معادل 14 دلار است. دولت ابراهیم رئیسی نیز همچون محمود احمدی‌نژاد اجرای برنامه آزادسازی قیمت کالاهای اساسی را با توزیع یارانه نقدی آغاز کرد. ولت محمود احمدی‌نژاد در آذر ماه سال 1389 و همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه که قرار بود، نرخ شانزده قلم کالا و خدمت از جمله بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، روغن و شیر را با حذف یارانه دولتی آنها طی 5 سال به سطح قیمت‌های بین‌المللی برساند، در نخستین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، برای جبران قدرت خرید هر نفر 45 هزار و پانصد تومان واریز کرد.

سید مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه دولت درباره عادلانه‌سازی یارانه‌ها در پاسخ به این سئوال که چه‌زمانی پول‌های واریزی قابل برداشت خواهد شد؟ گفت: تا آخر اردیبهشت ماه این موضوع تعیین تکلیف می‌شود.

این در حالی است که در اخبار 20:30 شبکه دو سیما،  اعلام شد ستاد تنظیم بازار، قیمت‌های جدید کالاهای اساسی که مشمول اصلاح یارانه هستند را تصویب کرده و اصناف مجازند قیمت‌های جدید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات را از فردا به تدریج اعمال کنند.

البته در اطلاعیه افزایش قیمت‌ها عنوان شده که نان و دارو مشمول اصلاح یارانه نیستند و قیمت آنها هیچ تغییری نخواهد داشت.

بر همین اساس، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از فراهم شدن امکان ثبت اعتراض نسبت به یارانه تخصیصی از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد. در این اطلاعیه آمده است که «پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم‌وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی