شمانیوز
شما نیوز

یارانه

نحوه استعلام دهک بندی یارانه | با کد ملی از دهک بندی یارانه ات مطلع شو

در خبر زیر دو روش استعلام دهک بندی یارانه با استفاده از کد ملی سرپرست خانوار را به شما آموزش می دهیم.

نحوه استعلام دهک بندی یارانه | با کد ملی از دهک بندی یارانه ات مطلع شو

به گزارش شمانیوز :یارانه‌ به کمک مالی دولت به افراد و خانوارهایی که در شرایط اقتصادی ضعیف هستند و نیازمند کمک است، ارائه می‌شود. هدف یارانه‌، تسهیل زندگی و بهبود شرایط اقتصادی افراد ضعیف و کمتر برخوردار است، به عنوان مثال کمک به پرداخت هزینه‌های معیشتی و سرپرستی خانوار.یارانه‌ نقش مهمی در کاهش فقر و نابرابری اجتماعی دارند، زیرا به افرادی که ضعیف‌تر هستند فرصتی برای دسترسی به منابع و خدمات ضروری را فراهم می‌کنند.برنامه‌های یارانه باید به طور عادلانه و با دقت برنامه‌ریزی شوند .در ادامه نحوه استعلام دهک بندی یارانه را میخوانید. 

آخرین تغییرات دهک بندی خانوارها بر اساس اطلاعات اقتصادی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعمال شد که نشان دهنده دهک خانوار و وضعیت مشمول بودن یا نبود دریافت یارانه نقدی است.

بر اساس تصیمات اتخاذ شده سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه حذف شدند و هفت دهک باقی مانده مشمول دریافت یارانه شدند سئوالی که برای اکثر خانواده ها وجود دارد این است که چگونه می توانند متوجه شوند که دهک چندم قرار گرفته اند.

مبنای اطلاعاتی که در سامانه حمایت مورد استفاده قرار گرفته، اطلاعات اقتصادی خانوارها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است که بخش عمده آنها مربوط به حساب‌های بانکی است؛ به‌عبارت‌دیگر، با دسترسی‌های ایجاد شده برای پایگاه رفاه ایرانیان، هرگونه تراکنش بانکی اعم از خرید با کارت، انتقال وجه حساب به‌حساب، پایا، ساتنا و کارت به کارت در سابقه اقتصادی خانوار ذخیره می‌شود و همین اعداد و ارقام مبنایی برای تغییر دهک درآمدی خانوار خواهد بود.

استعلام دهک بندی یارانه

خانوارها برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود می‌توانند به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای متقاضیان وجود دارد. سامانه جدید دهک بندی یارانه به نشانی hemayat.mcls.gov.ir است و افراد می‌توانند با وارد کردن شماره ملی خود، مراحل نام نویسی در سامانه حمایت دهک بندی با کد ملی را انجام دهند.

نحوه ورود و ثبت نام در سامانه حمایت دهک بندی با کد ملی

برای ثبت نام در سایت حمایت معیشتی جاماندگان داوطلبان باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱. ورود به سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir

۲. انتخاب گزینه «ورود به سامانه»

۳. نمایش پنجره ورود به سامانه حمایت معیشتی

۴. ثبت اطلاعات مربوط به کد ملی سرپرست خانواده و در کادر دوم شماره حساب واریز یارانه

اگر یارانه اصلی را ماهانه دریافت می‌کنید، اما موفق به انجام مراحل ثبت نام یارانه نشده‌اید، شماره حساب یارانه خود را در این قسمت ثبت کنید. اما اگر حتی یارانه شما هم از چند سال پیش قطع شده، شماره حسابی که قبلاً یارانه معیشتی به آن واریز می‌شد را وارد کنید. با تکمیل اطلاعات، شما در وضعیت «خانواده تک نفره» یا «خانواده چند نفره» قرار خواید گرفت.

چنانچه با شخص دیگری از اعضای خانواده زندگی نمی‌کنید و سرپرستی خانواده با خودتان است، باید تیک “گزینه خانواده تک نفره” را انتخاب کنید.

۵. وارد کردن کد امنیتی و انتخاب گزینه ورود

۶. تکمیل رضایت نامه دسترسی به اطلاعات دارایی و مالی خانواده‌

۷. پایان مراحل ثبت نام در سامانه

استعلام دهک خانوار با کد دستوری

استعلام دهک خانوار و پاسخ به این پرسش که دهک چندم هستم؛  با کد دستوری امکان پذیر نمی باشد اما، یکی از راه های استعلام دهک بندی یارانه ها ، شماره گیری کد دستوری ستاره ۴، ستاره ۴۳۸۵۷، ستاره کدملی، مربع (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*)، از طریق تلفن همراه می باشد.

در توضیح استفاده از این کد دستوری، باید گفت؛ سرپرست خانوار، برای اطلاع از دهک بندی، برخورداری یا عدم برخورداری از یارانه با کمک کد دستوری، باید از طریق شماره همراه منطبق با کد ملی خویش، اقدام به شماره گیری کد دستوری (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*)، نماید تا وضعیت برخورداری از یارانه، به وی، نمایش داده شود.

شایان ذکر است، در صورتی که شخصی، جزو زیر مجموعه های سرپرست خانوار باشد، می تواند با تلفن همراه منطبق با کدملی خود، کد دستوری (#کدملی*43857*4*)، را شماره گیری کرده و در بخش کد ملی، کد ملی خود را درج نماید تا مطلع گردد، از یارانه، برخوردار است یا خیر؛ چنانچه شخص، از یارانه، برخوردار باشد، پیغامی مبنی بر اینکه یارانه او، برقرار است و نیاز به ثبت نام مجدد نیست، به وی نمایش داده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied