شمانیوز
شما نیوز

راهکار تشکل صنفی برای پیشگیری از بحران حمل‌ونقل مواد معدنی

رئیس خانه معدن ایران از تاسیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، تاسیس یک شرکت تعاونی حمل‌ونقل و خدمات وابسته یا خرید سهام یک شرکت حمل و نقل توانمند سراسری به‌عنوان راهکار‌های پیشنهادی این تشکل صنفی برای پیشگیری از وقوع بحران حمل‌و‌نقل در بخش معدن یاد کرد

راهکار تشکل صنفی برای پیشگیری از بحران حمل‌ونقل مواد معدنی

به گزارش شمانیوز: محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: اکنون به‌دلیل شرایط خاص محیط معادن و پایانه‌های حمل‌و‌نقل محلی، حمل مواد معدنی با مشکلات فراوان انجام می‌شود.
به گفته این مقام صنفی، برای رسیدن به تولید سالیانه ۷۰۰ میلیون تنی مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ به رشد تولید سالیانه هفت درصدی نیازمندیم، این در حالی است که ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای در افق یاد شده یک هزار و ۱۲۷ میلیون تن خواهد بود؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه ۵ درصدی در این بخش هستیم.
وی ادامه داد: در افق ۱۴۰۴ باید سالیانه ۵۰۰ میلیون تن جابجایی جاده‌ای مواد معدنی داشته باشیم که با رشد سالیانه ۸ درصدی در این بخش، می‌توان به ظرفیت مورد نظر رسید.
بهرامن اضافه کرد: در افق ۱۴۰۴ در بخش ریلی، نزدیک به ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن پیش بینی شده است که با وضعیت فعلی، نیازمند رشد حدود ۸ درصدی هستیم. مطابق آمار‌ها نزدیک به ۷ درصد تولیدات مواد معدنی در سال ۹۳ توسط خطوط ریلی حمل شده است، در افق ۱۴۰۴ باید نسبت فوق به ۳۰ درصد یعنی ۲۱۰ میلیون تن در سال برسد؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه ۲۳ درصدی در این بخش هستیم.
رئیس خانه معدن ایران درخصوص راه حل پیشگیری از بحران حمل‌ونقل در بخش معدن کشور با توجه به گسترده‌تر شدن محدوده تحریم‌های خارجی و سخت‌تر شدن تامین قطعات ماشین آلات و مواد اولیه تولید در بخش معدن کشور، گفت: راه حل نخست، تاسیس انجمن شرکت‌های حمل ونقل جاده‌ای کالا در حوزه معادن است که در اتاق ایران به‌عنوان یک تشکل ملی و سراسری به ثبت برسد. اگر پیش از این چنین انجمن‌هایی در استان‌ها تشکیل شده باشد باید یک تشکل بالادستی ثبت شود، به‌شرطی که اعضا، کارت عضویت از اتاق‌های استانی داشته باشند.
بهرامن تاکید کرد: این انجمن صدای بخش معدن در بحث حمل و نقل و لجستیک خواهد بود. راهکار پیشنهادی دوم را تاسیس یک شرکت تعاونی حمل و نقل و خدمات وابسته طبق قانون تعاونی برمی‌شمارم که در صورت تاسیس باید از ظرفیت‌های تعاونی براساس قوانین بالا دستی استفاده کرد. این پروزه زمانبر و هزینه بر است، اما در مدت حداکثر ۲ سال سرمایه اولیه مستهلک خواهد شد. رییس خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: شرکت حمل‌ونقل، قابلیت صدور بارنامه را دارد، بنابراین می‌تواند بار سایر بخش‌های صنعت را نیز جابه‌جا کند؛ ضمن اینکه با تاسیس دفتر در شهر‌های مهم، حمل‌ونقل دو طرفه خواهد بود. با تاسیس این شرکت، می‌توان پایانه و پایگاه حمل‌و نقل‌در هر نقطه کشور تعریف کرد.
منبع:فلزات آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی