شمانیوز
شما نیوز

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد:

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازمه پیشرفت بازارسرمایه و اقتصاد هر کشور

«با برگزاری چنین همایش‌هایی بین حسابرسان و حسابداران، مدیران مالی، مدیران بنگاه‎ها و اتاق بازرگانی، شاهد اتفاقات بسیار مطلوبی در این حوزه ازجمله افزایش اطلاعات افراد در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه خواهیم بود»

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازمه پیشرفت بازارسرمایه و اقتصاد هر کشور

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در روز جاری قرار است، چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «تامین مالی از بازار سرمایه» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و با حضور کارشناسان و مقامات اقتصادی برگزار شود.

 

مجتبی شهبازی، یکی از فعالان حوزه تامین مالی در خصوص برگزاری این همایش بیان کرد: در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه یک ضعف بزرگ که همه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی باز می گردد؛ پرداختن به این موضوع، لازمه پیشرفت بازارسرمایه و اقتصاد هر کشوری است.

 

وی اضافه کرد: در این بین یک بُعد عام وجود دارد که مردم عادی هستند و به عنوان سرمایه‎گذاران ایفای نقش دارند و یک بعد دیگر شامل افراد خاصتر  از جمله ناشران، شرکت‌های بزرگ اقتصادی، مدیران بازار و اقتصادی کشور می شود.

 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر برخی از مدیران اقتصادی ضعف اطلاعاتی دارند، یعنی دانش استفاده از قابلیت‎ها و ابزارهای مختلف بازارسرمایه در میان بنگاه‎های اقتصادی کشور را ندارند.

 

وی افزود: پس نخستین بُعدی که باید به اصلاح آن بپردازیم، موضوع اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی است که دو بعد عمومی و تخصصی را شامل می‌شود؛ چراکه بسیاری از بنگاه‎ها از حوزه بازار سرمایه دور بوده و آشنایی لازم را با بازار سرمایه ندارند که این ضعف بسیار بزرگی است.

 

شهبازی درباره نقش افراد در فرهنگ‎سازی گفت: علاوه بر تلاش رشد ضریب نفوذ سهامداران باید فرهنگسازی را بین مدیران، حسابرسان، مدیران مالی و کسانی که در این امر دخیل بوده و در تصمیم‎گیری بنگاه‎ها نقش مهمی دارند، ایجاد کنیم؛ به این ترتیب بخش ضعف اطلاع‎رسانی در آینده برطرف خواهد شد.

 

وی اعلام کرد: یکی از عواملی که می‎تواند به مدیران انگیزه بدهد، شناخت جذابیت‌های بازار سرمایه است؛ زیرا بسیاری از مدیران و بنگاه‎ها از امکان تامین مالی در ابعاد بزرگ از طریق بازار سرمایه اطلاعات کلی اما ناکافی دارند.

 

شهبازی، بازار سرمایه را فضای بسیار بزرگی برای تامین مالی دانست و افزود: برای مثال می‎توان به نقش بانک‎ها اشاره کرد که در تامین مالی بنگاه‌ها نقش مهمی دارند، ولی در مورد نقش بازار سرمایه در تامین مالی هنوز به نسبت‎های مطلوب در حوزه بانکی نرسیده‎ایم.

 

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در حال حاضر می‎توان گفت پتانسیل‎های بازارسرمایه در حال عملیاتی شدن است؛ در این راستا همایش امروز با دید فرهنگ‎سازی قرار است اجرا شود تا جامعه حسابرسان که به عنوان یکی از بازوهای نظارتی در حوزه مالی و بنگاه‎ها هستند از طریق شناخت این فضا به افزایش حضور بنگاه ها در بازار سرمایه کمک کنند.

 

وی ادامه داد: به این ترتیب، می توانیم شاهد افزایش حضور بنگاه‎ها در بازارسرمایه باشیم و گام بسیار مفیدی در فرهنگ‌سازی و افزایش نقش بازارسرمایه در بعد تامین مالی بنگاه ها برداریم.

 

این کارشناس بازار سرمایه، برگزاری این همایش‌ ها را اقدامی جدی برای آشناسازی افراد حاضر در این صنعت دانست و تصریح کرد: خوشبختانه ابزارهای مالی طی چند سال اخیر تا حدی گسترش پیدا کرده و تنوع بخشی آنها زیاد شده است؛ به این ترتیب، با استفاده از این ابزارها تقریبا هر نوع نیازی را می‎توان پوشش داد؛ چراکه شرکت‎ها می‌توانند با توجه به برنامه‎ها و طرح ‌های توسعه‌ ای خود از طریق بازارسرمایه تامین مالی داشته باشند.

 

شهبازی ادامه داد: در حال حاضر هر بنگاه و شرکتی با توجه به شرایط خود می‎تواند با استفاده از ابزار مخصوص به خود از بازار سرمایه تامین مالی داشته و از آنجایی که ابزارهای مختلف شامل اوراق های بدهی، مشارک، منفعت، مرابحه، اجاره و ... با تنوع بالایی که دارند می‎تواند پاسخگوی نیازهای تامین مالی بنگاه‎های اقتصادی کشور باشند.

 

وی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به تکمیل شدن ظرفیتی بانک ‌ها برای تامین مالی، بنگاه‎ها می‎توانند برای تامین مالی خود وارد بازارسرمایه شوند و نیازهای خود را در این بخش تامین و اقدام به انتشار اوراق مختص خود کنند؛ همچنین این ابزارها سبب می‎شوند بنگاه‎هایی که حتی در بازارسرمایه حضور نداشتند با پتانسیل‎های این بازار آشنا شده و حتی تشویق شوند تا به سمت انتشار سهام خود در بورس بیایند.

 

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد افزود: زیرا در هر زمانی که بازخورد خوبی از تامین مالی شرکت‎های جدید در بورس به وجود می‎آید، منجر می‎شود تا شرکت‎های تازه وارد به مرحله بعدی بازارسرمایه ورود پیدا کنند و سهام خود را در بورس منتشر کنند.

 

شهبازی معتقد است که بازارسرمایه نسبت به بازارهای دیگر مالی کشور شفافیت بیشتری دارد که از نشانه‎های آن به فساد مختلفی که در سیستم بانکی پیش آمده اشاره و توضیح داد: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر تامین مالی‎هایی با حجم‎های بالا از طریق بازارسرمایه انجام شده است، مشابه این فسادها حتی یک مورد نیز در بازار سرمایه وجود ندارد و این موضوع نکته بسیار مهمی در این بازار است.

 

وی دلیل این موضوع را شفافیت موجود در بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: این موضوع می‎تواند به نفع کل اقتصاد کشور باشد، چراکه باعث کاهش ریسک بازار و افزایش بازدهی بنگاه‌ها شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied