شمانیوز
شما نیوز

دهقانی در گفتگو با شمانیوز خبر داد؛

وام‌های کرونایی برای تولیدکنندگان جذابیتی نداشت/ تورم و نرخ سود بانکی کمر واحدهای تولیدی را شکسته است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وام‌های کرونایی تخصیص‌داده شده به مشاغل آسیب‌پذیر کافی و رضایت‌بخش نبودند.

وام‌های کرونایی برای تولیدکنندگان جذابیتی نداشت/ تورم و نرخ سود بانکی کمر واحدهای تولیدی را شکسته است

الهویردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، با بیان اینکه وام‌های کرونایی تخصیص‌داده شده به مشاغل آسیب‌پذیر کافی و رضایت‌بخش نبودند، اظهار داشت: مشکل اصلی مشاغل و کارگاه‌های تولیدی که وام‌های مصوب کرونایی را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، با نرخ سود و بهره‌ آن است.

تورم و نرخ بهره بانکی؛ بلای جان تولیدکنندگان

وی گفت: عدم کنترل تورم و نیز عدم کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط کرونایی، مسیر سخت تولیدکنندگان را در این شرایط سخت‌تر کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی یک بانکی به تولیدکنندگان و مشاغل آسیب‌پذیر تسهیلاتی را با سود بیش از 10 درصد اعطا می‌کند، تولیدکننده ترجیح می‌دهد واحد تولیدی خود را تعطیل کند یا اینکه واحد تولیدی جدیدی راه‌اندازی نکند تا اینکه بخواهد زیر بار اقساط وامی برود که بیش از 10 درصد نرخ سود آن است.

تولیدکنندگان هرچه سود به دست می‌آورند باید خرج اقساط بانک‌ها کنند

دهقانی افزود: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگان به سختی 10 یا 15 درصد سود به دست می‌آورند. آیا در این شرایط منطقی است که وام با نرخ 10 درصد یا 15 درصدی برداشت کنند. اگر تولیدکنندگان چنین وامی را دریافت کنند، آن وقت هرچه سود به دست می‌آورند باید خرج اقساط بانک‌ها کنند.

او مبلغ وام‌های تخصیص داده شده از سوی بانک‌ها را به حدی نمی‌داند که گره‌ای از مشکل تولیدکنندگان باز کند و بیان داشت: مبلغ این وام‌‌ها آن‌قدر اندک است که رونقی در تولید ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: برای اصلاح شرایط موجود در راستای کمک به تولید ملی باید نقدینگی سرگردان در اختیار مردم جمع‌آوری و به سمت تولید هدایت شود. همچنین مردم را باید تشویق کرد که سرمایه‌های خود را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند البته باید مراقب بود داستان بورس دوباره تکرار نشود.

دهقانی در پایان به بانک‌ها توصیه کرد که نباید با بخش خصوصی رقابت کنند و بانک‌ها را موظف به تأمین منابع مالی ارزان‌قیمت بخش خصوصی دانست.

خبرنگار: فاطمه نجفی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied