شمانیوز
شما نیوز

رئیس بومی سازی فولاد مبارکه اعلام کرد:

بومی سازی 80 درصد قطعات زنجیره فولاد توسط فولاد مبارکه

رئیس بومی سازی فولاد مبارکه گفت: در آغاز بومی سازی 30 درصد تجهیزات و قطعات ساخت داخل بود و اکنون بعد از گذشت 18 سال نزدیک به 80 درصد قطعات و تجهیزات بومی سازی شده و در داخل ساخته می شوند.

بومی سازی 80 درصد قطعات زنجیره فولاد توسط فولاد مبارکه

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری ایراسین، مسیب فروغی رئیس بومی سازی فولاد مبارکه، با مثبت ارزیابی کردن نتایج دومین نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران تا روز دوم گفت: مجتمع فولاد مبارکه از شروع فرآیند که سنگ آهن می باشد تا ورق های پوشش دار رنگی در حال عرضه و تولید محصول نهایی می باشد و هدف اصلی فولاد مبارکه توسعه و گسترش صنعت فولاد در کشور است.

فروغی در ادامه افزود: در دهه 80 که آغاز پروژه بومی سازی در فولاد مبارکه است، تجهیزات و تامین قطعات از خارج بخصوص کشور ایتالیا صورت می گرفت و این روند مشکلاتی برای مجتمع بوجود آورده بود و سازنده ها توان تولیدشان پایین تر بود ولی خوشبختانه با فعالیت های فولاد مبارکه در زمینه بومی سازی اعم از ساختار نیروی انسانی و مدیریت خود سازنده ها کیفیت کارشان بعضا از تولید کنندگان خارجی بهتر است و تنها در مواردی تخصصی و خاص که رقابتی است با مشکلاتی روبرو هستیم، اما در کل حرکتی که در حوزه بومی سازی انجام داده ایم در حوزه قطعه و تجهیز به مرحله خودکفایی رسیده ایم.

وی گفت: یک صنعت باید برای بدست آوردن تولید پایدار، تامین پایداری را بوجود آورد و لزوم تامین پایدار تداخل نداشتن با عوامل سیاسی و جغرافیایی است. بنابراین زمانی که تولید و تامین ساخت داخل باشد تضمین کننده تامین پایدار در صنعت است.

فروغی با تاکید بر اینکه بومی سازی یکی از عوامل مهم در تامین پایدار صنعت می باشد، تصریح کرد: در این راستا مجتمع فولاد مبارکه از سال 1380 به صورت ساختار یافته در حوزه بومی سازی فعالیت خود را آغاز کرد و در حوزه قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی کار را شروع و ادامه دادیم و در سال جاری مرحله بومی سازی خطوط تولید در فولاد مبارکه آغاز شده است.

وی با اشاره به تحریم مستقیم فولاد مبارکه از سوی آمریکا، گفت: بعد از تحریم ظالمانه آمریکا، ساختار بومی سازی با شدت و قدرت بیشتر پیگیری شد و سرعت و حجم کار بالاتر از گذشته می باشد. 

فروغی در ادامه افزود: فعالیت های فولاد مبارکه در زمینه بومی سازی باعث شده است که در زمان جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه هیچ خدشه ای به تولید مجتمع وارد نشود و علاوه بر این توسعه هم در این زمان بوجود آمده است.

رئیس بومی سازی فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که فرآیند بومی سازی در فولاد مبارکه به چه شکل برنامه ریزی و اجرا می شود گفت: بومی سازی در فولاد مبارکه به صورت کار گروهی انجام می شود و این بدان معنا است که همه ی واحد های تولیدی به صورت یکپارچه تفکر و دیدگاه ساخت داخل و بومی سازی را سر لوحه تصمیم ها و تولید قرار داده اند.

فروغی با تاکید بر اینکه واحد بومی سازی در فولاد مبارکه به صورت تسهیل کننده در امور و در برخی از موارد به صورت تخصصی عمل می کند، تصریح کرد: نگاه فولاد مبارکه به صورت یکپارچه بر حوزه بومی سازی در تمامی موارد، نگاه تامین حداکثری از داخل می باشد و برای اقلامی که تکنولوژی در داخل وجود ندارد، از طریق شرکت های دانش بنیان و تعامل و قرارداد با دانشگاه های برتر کشور و سازندگان با دفاتر فنی قوی این قطعات و تجهیزات را بومی سازی می کنیم.

وی در پاسخ به عملکرد فولاد مبارکه تا روز دوم نمایشگاه در زمینه تعامل و تفاهم نامه برای افزایش توان بومی سازی در مجتمع گفت: در این دو روز تفاهم نامه هایی داشتیم که می تواند عملکرد فولاد مبارکه در زمینه بومی سازی را افزایش دهد. 

فروغی در ادامه افزود: روز گذشته تفاهم نامه مهمی با دانشگاه تهران توسط مدیرعامل فولاد مبارکه امضا شد و امروز نیز چند تفاهم نامه امضا شد که مهمترین آنها در حوزه نسوز و دستگاه های تسمه زن بود و امیدواریم در روزهای آینده نیز تفاهم نامه های مثبتی را داشته باشیم چرا که فولاد مبارکه در نمایشگاه با برنامه ریزی دقیق و بلند مدت وارد شده است.

 وی با اشاره به اینکه در آغاز دهه 80 با شروع بومی سازی در فولاد مبارکه، ظرفیت تولید حدود 2.4 میلیون تن بود، گفت: با تکیه بر پیشرفت بومی سازی در فولاد مبارکه در سال 98 توانسته ایم ظرفیت تولید فولاد مبارکه بدون در نظر گرفتن ظرفیت های گروه، حدود 7.2 میلیون تن می باشد.

رئیس بومی سازی فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه با شروع بومی سازی روند رو به رشد داخلی سازی قطعات حفظ شده است گفت: در آغاز بومی سازی 30 درصد تجهیزات و قطعات ساخت داخل بوده است، و اکنون بعد از 18 سال نزدیک به 80 درصد قطعات و تجهیزات بومی سازی شده اند و در داخل ساخته می شوند.

فروغی در پایان گفت: در کنار افزایش تولید توجه به بومی سازی و افزایش ساخت قطعات و تجهیزات در داخل کشور بسیار قابل اهمیت است و فولاد مبارکه توانسته است با اقدامات مناسب ضمن گسترش صادرات و افزایش توان تولیدی و بومی سازی در مجتمع، به صنعت فولاد کشور کمک های شایانی نمایند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied