شمانیوز
شما نیوز

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار:

اوراق گام را به بازار سرمایه بسپارید

اوراق گواهی اعتباری مولد(گام)، ابزار جدید تأمین مالی در نظام بانکی است که با هدف تأمین اعتبار واحدهای تولیدی، کمک به اقتصاد واقعی و حمایت از زنجیره تأمین و تولید منتشر می‌شود.

اوراق گام را به بازار سرمایه بسپارید

به گزارش شمانیوز به نقل از فینکو، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان مطلب بالا افزود: در حقیقت این اوراق از سوی بانک‌های تجاری به عنوان نهادی واسطه میان تولیدکنندگان و خریداران محصولات تولیدی، صادر شده و به نوعی سبب ابزارسازی جهت تأمین مالی و تأمین اعتبار چرخه تولید می‌شود. این اوراق، در زمره اوراق بدهی و دارای سررسید است و جهت بازپرداخت آن نیز ضامن (بانک تجاری) وجود دارد.

 

محمود گودرزی، در سومین همایش تامین مالی در معرفی اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) گفت: این اوراق به تازگی توسط بانک مرکزی معرفی شده است. هدف اصلی این است که مشکلات بنگاه‌هایی که معضلاتی  در سرمایه در گردش دارند، به‌خصوص در شرایط کنونی تحریم، برطرف شود.

 

گودرزی تاکید کرد: قرار نیست هیچگونه تسهیلاتی پرداخت شود؛ بلکه قرار است این اوراق مبتنی‌بر اعتبارات منتشر شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌هایی چون تامین سرمایه‌ها می‌توانند منتشرکننده اوراق گام باشند، اظهار داشت: اگر بپذیریم که تامین سرمایه‌ها می‌توانند براساس ضمانت و اعتبار خود اوراق گام منتشر کنند، پس قبول کردیم که می‌توانیم در ابزارسازی تنوع داشته باشیم.

 

گودرزی با اشاره به وجود چند مساله اساسی در بانک‌ها گفت: در حال حاضر نظام بانکی با سه چالش مواجه است؛ نخست، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌ها، دوم، ظرفیت محدود نظام بانکی در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و سوم، نشت تسهیلات اعطایی از بخش مولد به بخش غیرمولد.

 

وی ادامه داد: از این رو بانک مرکزی ایده اوراق گام را طراحی کرد و به این ترتیب بدون پرداخت تسهیلات و فقط براساس ضمانت و اعتبارات، سرمایه در گردش تامین می‌شود.

 

به گفته او، ازجمله ویژگی‌های اوراق گام عبارت است از: با نام، غیر کاغذی، بدون کوپن سود، در قطعات استاندارد شده و با ارزش اسمی یک میلیون ریال و با سررسید بین یک تا ۹ ماه.

 

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچمین اعلام کرد: کل سقف اعتباری که قرار است اوراق گام مبتنی‌بر آن منتشر شود، توسط هیئت عامل بانک مرکزی تعیین می‌شود.

 

  • فایل ارائه شده در همایش به پیوست موجود است. powerpoint No2

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied