شمانیوز
شما نیوز

رکوردشکنیِ دوباره بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم با افزایش 19325 واحد به رکورد جدیدی دست یافت.

رکوردشکنیِ دوباره بورس تهران

به گزارش شمانیوز و به نقل از فارس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه مانند روز گذشته به رکورد شکنی ادامه داد و با افزایش 19325 واحدی به رقم بی‌سابقه 645 هزار و 734 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن نیز افزایشی بوده و با رشد6 هزار و 394 واحد به رقم 225 هزار و 546 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2358 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 836 هزار معامله و به ارزش 5203 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با توجه به اینکه در فرابورس ایران ارزش معاملات امروز به بیش از 2970 هزار میلیارد تومان رسید، بیش از 8100 میلیارد تومان نقدینگی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شد.

امروز همچنین عرضه اولیه 8 میلیارد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا، در بورس تهران انجام شد که این مقدار 10 درصد از کل سهام شستا به شمار می‌رود که بعد از 35 سال شکل‌گیری شستا برای اولین بار در بورس تهران عرضه اولیه می‌شود.

گرچه برخی کارشناسان عرضه سهام شستا که متعلق به تامین اجتماعی وکارگران و بازنشستگان است را یک نوع هدر دادن سرمایه کارگران می‌دانند، اما برعکس بسیاری از کارشناسان صرف حضور شستا در بورس را قدم بسیار مهمی برای شفاف سازی این هلدینگ عظیم و همچنین جلوگیری از ریخت و پاش در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی می‌داند و امیدوارم منابعی که از عرضه اولیه این سهام به دست می‌آید، منافع آن در نهایت به جیب کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی برسد.

همچنین کارشناسان دلیل رشد شاخص کل بورس تهران را هجوم نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند که به خاطر وجود رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، ارز و طلا و همچنین رکود فعالیت‌های ساختمانی به سمت سرمایه‌گذاری در بورس، سرازیر شده است که البته این تجربه را باید به فال نیک گرفت، زیرا جمع‌آوری نقدینگی به وسیله بازار سرمایه یکی از سالم ترین روش‌های مقابله با تورم و جمع آوری نقدینگی به شمار می‌رود.

نگاهی به معاملات بورس، نشان می‌دهد شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در بورس تهران امروز 5150 واحد رشده کرده و به رقم 172 هزار و 72 واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هم وزن 4253 واحد رشد کرده و به 150 هزار و 2 واحد رسید.

شاخص آزاد قیمت امروز با افزایش 27 هزار و 498 واحد به رقم 822 هزار و 700 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 13791 واحد به رقم 453 هزار و 7 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش 40 هزار و461 واحد به رقم یک میلیون و 386 هزار و 204 واحد رسید که این رشد خیره کننده در معاملات بازار دوم نشان می‌دهد که عمده معاملات به صورت عمده و بلوکی وتوسط شرکت‌های حقیقی انجام شده است.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، هلدینگ تاپیکو و چادرملو همگی در تقویت شاخص کل اثر گذار بودند.

نمادهای پربیننده مربوط به بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، گلوکوزان، فولاد مبارکه، ملی مس ایران و خدمات انفورماتیک بوده‌اند که قیمت سهام بانک تجارت 949 ریال و زیر قیمت اسمی قرار دارد.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل 183 واحد تقویت شده و به رقم 8180 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 515 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیاردسهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 753 هزار نوبت معامله و به ارزش 3029 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، سیمان لار سبزوار، قاسم ایران و مادیران بوده‌اند.

همچنین نمادهای صباتامین، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، فرابورس، مادیران و مولد نیروگاه جهرم همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار تعدادی از نمادهای بورسی بازگشایی و تعدادی متوقف شدند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied